HJÆLP!!!!!!!!
Fra : Tina

Dato : 20-05-02 20:32

Hejsa NG

Vi har en labrador hund på snart 6 måneder, men han pisser stadigvæk
indenfor men kun i vores stue. Vi er ved at blive vanvittige over det,
ligemeget hvor meget vi skælder ham ud pisser han stadigvæk over det hele.

Hvad kan man gøre??

Mvh,
Lars & Tina
tinaw@linuxnet.dk

Fra : Karen

Dato : 20-05-02 20:39

On Mon, 20 May 2002 21:32:25 +0200, "Tina" <tinaw@linuxnet.dk> wrote:

> [...]
>indenfor men kun i vores stue. Vi er ved at blive vanvittige over det,
>ligemeget hvor meget vi skælder ham ud pisser han stadigvæk over det hele.

Første princip er at rose dem når de gør det udenfor og gøre intet når
de gør det indenfor, de forstår alligevel ikke hvorfor man skælder
ud..
Dernæst kan man så prøve at trække avisen ud hvor den har tisset på ud
i haven eller hvor den nu skal tisse henne.

Derudover kan man næsten altid se når en hvalp skal tisse..den går og
ser så søgende ud :) Så er det bare med at guide dem ud med det samme,
og så roooooooooose dem når det lykkedes :)

Det virkede på min vovse (også en lab - 4 mdr)!

--
Karen
http://www.altforsejt.dk

Fra : Tina

Dato : 20-05-02 21:23

Han kan præstere at vi lige har været ude og gå en lang tur, og så bare
valse ind og pisse hele stuen til.

Fra : Ann K

Dato : 20-05-02 21:41

Hej Tina.
>Han kan præstere at vi lige har været ude og gå en lang tur, og så bare
valse ind og pisse hele stuen til.

<> Jeg vil anbefale en tur til dyrlægen... Det _kan_ være
blærebetændelse - og så kan I ikke forlange at hunden skal holde sig

Vores 1'ste hund var heller ikke renlig, da vi fik hende som 6 mdr
hvalp...en uges antibiotika-kur - og vupti - renlig hund Hun havde
netop blærebetændelse....

Bliver sygdom udelukket, så er der desværre ikke andet at gøre end at
fortsætte renlighedstræningen... og måske i en periode at huske at gå ud
med vaps 1 gang i timen - også selv om der er en god film i TV ;)
Lad endelig være med at skænde på ham, når han tisser. Det kan faktisk
forværre problemet, da han så kan tisse som underdanighedstegn... Skynd
jer i stedet at aflede ham.... hop op af sofaen, mens I med glad, lys
stemme råber Jaaaaahhh/huiiiiii/lalalala/what-ever og ræs så udenfor,
hvor I naturligvis laver den helt store roooose-scene, fordi han har
været såååå dy'tiiiiii
(Hellere virke komplet latterlig i et par uger, end leve i flere år med
en hund, som tisser indendøre ) )

Mvh Ann

Fra : Lars Overgaard

Dato : 20-05-02 21:26

In article <r1kieu4b6ddm3mcg9i4jh74b6at2k9b0sm@News.CIS.DFN.DE>, Karen wrote:

> [...]
> og så roooooooooose dem når det lykkedes :)
>
> Det virkede på min vovse (også en lab - 4 mdr)!

Hej Karen...og tak for dit svar.

Jeg er den anden halvdel af "Tina og Lars" ovenfor :)

Dit første bud med at rose ham, når han tisser udenfor er prøvet. Vi roser
ham meget, faktisk. Vi skælder ham normalt heller ikke ud, når han tisser
indenfor, men når han kommer direkte ind udefra haven og som det første
tisser på gulvet, så er det godt nok svært at bevare tålmodigheden.

Tricket med avisen virker ikke af den simple grund, at det aldrig er lykkedes
ham at ramme avisen. Selv om vi i starten bredte aviser ud over stort set hele
stuen, så fandt han bare et avisfri sted at tisse. Det er rigtigt nok, at vi
tit kan se når han skal tisse. Når han går rundt og søger og snuser til gulvet,
så skynder vi os at få ham ud at tisse, så det er der ikke så mange problemer i.
Problemet er, at han er verdensmester i at liste ind i stuen og tisse uden vi
opdager det. En hund på 28 kg tisser i øvrigt næsten lige så meget som en
overfyldt værtshusgæst :(

Nå, det skal ikke være brok det hele. Ud over hans stuegulvstisseri, så er
han er rigtig pragtfuld hund :)

--

Lars
lars@linuxnet.dk

Fra : Holm

Dato : 20-05-02 21:29

Tina <tinaw@linuxnet.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3ce94f5d$0$65010$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> [...]
> indenfor men kun i vores stue. Vi er ved at blive vanvittige over det,
> ligemeget hvor meget vi skælder ham ud pisser han stadigvæk over det hele.

Ja...pyh..
Det er da træls.
Det er sådan at hvalpe foretrækker at tisse et " sikkert" sted, dvs. uden at
komme til at tisse på en voksen hunds territorium , og derfor gør de det på
et sted som er trygt for dem.....f.eks stuen!
Gør grundigt rent efter den med f.eks eddike vand eller rodalon ( som tager
lugten).
Vær opmærksom på hvor I lufter hunden...er der mange andre "voksne" hunde
som benytter samme sted ? Så find et mere fredeligt sted...( ved ikke om I
selv har have ?).
....og så ros...rigtig meget ros, når tissetåren falder på det rigtige "
gulv".
Held og lykke.
Holm

Fra : Anja R.

Dato : 21-05-02 09:48

Hej Tina & Lars.

Da vi, for 1 md. siden, fik en lille ny hvalp, gik vi ud med hende ca. hver
halve time hele dagen igennem, og ca. hver anden time om natten. (Det skal
lige siges at vi havde taget en uges ferie

Når vi greb hende i at tisse indenfor, eller hun så ud som om hun skulle til
det, skyndte vi os ud med hende (også selvom hun havde tisset færdigt eller
vi lige kom udefra).

Hver gang hun gik hen til døren betød det også en gåtur.

Det vigtigste er selvfølgelig at rose rigtig meget, og evt. give en godbid
hvis hunden ikke bemærker at du roser den. (nogle hvalpe er så optagede af
den store verden udenfor).

Efter ca. 2 uger havde vores hund, Fie, lært at tisseri foregik udenfor, og
at døren åbnede når hun gik hen til den.
Hvis ikke vi bemærker at hun står henne ved døren, kommer hun og henter
os......... (Meget nyttigt når man gerne vil ud at lege lidt
Det foregik på samme måde med vores nu 2 årige labrador, der var renlig
efter ca. 3 uger. Han er dog for doven til at hente os, så han hyler efter
os istedet.....

Håber i får løst problemet.

Venlig hilsen
Anja R.
Se mine hunde på:
http://home19.inet.tele.dk/japanese/

Fra : Tjinca

Dato : 21-05-02 22:24

Havde også det samme problem med min seneste Papillon Coco. Jeg kunne lægge
flere avisbunker rundt i stuen, og hun pissede alligevel for det meste på en
bar plet, i min seng, eller i de fleste gange i hundesengen der tilhøre min
store hund. Så det gik med tæppevask og tisseture hvert 1-2 time, og
alligevel blev hun ved med at tisse inde.
Da hun blev 7 måneder og stadig ikke var renlig, måtte jeg nok indrømme, at
jeg begyndte at blev temmelig nervøs. Alle mine 3 tidligere hunde blev
renlige på kort tid. Den ene som 9-10 uger, den anden som 7 uger gammel
(eget opdræt). Den sidste var tilmed kennelhund, og havde levet delvist i
bur og løbegård til jeg fik hende som 1 1/2 år. Hun havde problemer med
renligheden i starten, men efter nogle måneder var der ikke mere.
Nå men for at vende tilbage til Coco, så var jeg jo som sagt blevet ganske
nervøs for at hun aldrig ville blive renlig. Ikke nok med at hun tissede de
mærkeligste steder, så lagde hun sig ved gud oven på sin egen tisseplet, og
gnavede lykkeligt i sit tyggeben - som også lå oven på pletten! Så er der
noget at sige til at jeg troede hun havde et renlighedsproblem?
Jeg gjorde alt hvad der står i hundelitteraturen omkring renlighed, og
luftede hende med 2 timers mellemrum, roste hende til skyerne når hun gjorde
det rigtige, og styrede mit temperament når det gik galt, men ligemeget
hjalp det. Dog pludselig en dag, da hun var ca. 8 måneder forsvandt hedes
tisserier fra den ene dag til den anden. Hvad der var årsagen ved jeg ikke.
Hun havde bestemt ikke haft problemer med nyrerne eller andet. Ikke at jeg
skal gøre mig klog på det, men min teori er bare at nogle hunde muligvis har
anlæg for at være mere renlige end andre. Og at graden af renlighed fra
tæven og hvalpens omgivelser også spiller ind. Mine to første hunde kom ud i
en have så snart de kunne gå, mens Coco gik rundt i en overpisset kravlegård
med aviser til hun var 11 1/2 uge.
Anyway! min pointe er at hunde er ligesom små børn. Nogle er hurtigere end
andre, men de skal nok lære det. Se på jeres omgangskreds (altså dem med
voksne hunde) er der overhovedet nogen der endnu ikke renlige? (her tænker
jeg altså ikke på de kennelhunde der står i bur dagen lang, det er en helt
anden snak). Det skal nok komme en dag, bare væbne jer med troldmodighed
lidt endnu.

Fra : Bettina

Dato : 23-05-02 08:11

"Tjinca" <IngaKejs@hotmail.com> wrote in message
.. Det skal nok komme en dag, bare væbne jer med troldmodighed
> lidt endnu.

Det kan jeg kun tilslutte mig. Har også en tæve der bare ikke ville blive
renlig. Men det galdt kun når hun var alene hjemme og altid samme sted
uanset hvor meget jeg gjorde rent med Rodalon, sprøjtede med "gå-væk-hund",
roste udendørs..så ked ud af det når jeg opdagede det hun havde lavet (min
træners desperate forslag) og hvad man nu ellers kan finde på (kun lidt
skæld-ud de ganske få gange jeg fangede hende i det).
Jeg havde stort set også opgivet. Især fordi hun i en måned efter sin første
løbetid ikke gjorde noget som helst, hvor jeg selvfølgelig troede, at nu var
sejren hjemme..hvorefter hun begyndte igen
:-/
Men all good things come to those who wait, for efter sin anden løbetid
stoppede hun fra den ene dag til den anden og har ikke gjort det siden.
Det er selvfølgelig en ringe trøst, hvis det har en sammehæng med løbetiden,
og det er stadig ikke gået op for mig, hvad der ellers kunen være årsagen,
men jeg tror som Tjinca stadig der er håb forude også for dig

held og lykke
Bettina

Fra : Kim Vestergaard Horn~

Dato : 22-05-02 13:38

Hej Lars og Tina

Nu er der allerede sagt mange kloge ting i denne debat så derfor har jeg kun
enkelte
kommentarer. For det første så tror jeg ikke rigtig på den med aviserne, det
lærer blot
hunden at det faktisk er acceptabelt at tisse indenfor hvilket er en dårlig
begyndelse.

Dernæst så mener jeg at det er en god ide at lufte hunden hver time - stil
æggeuret og luft så hunden i 2 minutter. Den model har jeg praktiseret med
stor succes.

En tredje ting som jeg vil tilføje, og det med risiko for at lyde
chauvinistisk så er det nok mest til Lars, kast din urin i haven en gang i
mellem. Eventuelt kun når der er mørkt; på den måde lærer hvalpen at det er
flokkens territorium, og det derfor er sikkert at sætte sine duftmærkater der.

Mvh
Kim

Fra : simon leth jensen

Dato : 26-05-02 06:54

Hej med jer

Vi havde også problener med at vores hund skulle blive renlig og vi gjorde
alt,Og tit gjorde hun det lige foran os selvom hun vidste at det var galt.Så
gjode vi det man ikke må vi skældte hende ud og smed hende udenfor.Jeg ved
at det er forkert men det hjalp.Og når hun tisser siger vi tis tis til hende
og nu kan hun tisse på komando.
Hilsen Tina