Hvad så når jeg renser akvariet?
Fra : Jógvan Lindenskov

Dato : 20-05-02 20:22

Ok. Mit akvarie har nu stået en lille uge, med AquaSafe og pumpe. Jeg har
planer om at købe fisk om et par dage. Men øh, hvad gør jeg om et par mdr.
når mit akvarie skal renses? Altså sådan rigtig renses hvor man skal skifte
vand osv.? Hvis akvariet skal stå en uges tid med det nye vand hvor skal
fiskene så være?

Mvh
Jógvan
(der nok snart går ud og køber en bog om at holde akvariefisk...nogen
anbefalinger?)

Fra : Kim Gam-Jensen

Dato : 20-05-02 21:29

Hej Jógvan,

> [...]
skifte
> vand osv.? Hvis akvariet skal stå en uges tid med det nye vand hvor skal

En "rigtig" rensning indebærer IKKE en udskiftning af alt vandet. Det
allerbedste ville være, hvis du skiftede 20-30% hver 14. dage eller hver
tredje uge med tempereret vand (samme som i akvariet). Der ud over skal du
rense pumpen (hvis det er en indvendig) - er det en udvendig, er en rensning
hver halve år som regel tilstrækkeligt.

En anden gang kan du efter min mening spare dig for AquaSafe og andre
vidundermidler. Der kommer sjældent noget godt ud af at forcere naturen.
Tålmodighed er som regel bedre.

Apropos; hvis jeg var dig, ville jeg forøvrigt vente endnu en god uges tid
med at isætte fisk. De har det med at underdrive, de akvariehandlere

Anbefalelsesværdige bøger? Alt litteratur fra biblioteket nyere end 1980 -
og så er det gratis. Ellers er Politikens og Aschenhaug's årsbøger efter min
mening noget af det bedre...

--
Mvh. Kim
http://www.gam-jensen.dk

Fra : Jógvan Lindenskov

Dato : 20-05-02 22:09

Tak for svar

Fra : Martin Heller

Dato : 21-05-02 06:19

"Jógvan Lindenskov" <quadro_jog@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> (der nok snart går ud og køber en bog om at holde akvariefisk...nogen
> anbefalinger?)

Hvis du skal have en god all-round akvariebog, så vil jeg anbefale
dig at tage ned i et antikvariat og finde Politikens Jeg har akvarium.
Det er ikke nogen flot billedbog, men det er en god indtroduktion
til akvariehobbyen. Der er både lidt om vandets kemi, akvarieindretning,
fiskenes biologi osv. Kort sagt, så indeholder den efter min mening
rigtig mange af de basale informationer, og så er den også udemærket
som opslagsværk.