Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
slave flash på digitalkamera
Fra : Claus Tersgov

Dato : 20-05-02 17:40

Hej Alle

Jeg skal købe et digikamera og har fået tilbudt et Sony dsc p1 i en god
byttehandel.

Det skal bl.a bruges til optagelser indendøre, navnlig på lystbåde. Kameraet
har indbygget flash, men ingen mulighed for ekstern flash.

Kan det lade sig gøre at bruge en almindelig ekstra flash, som bliver styret
af de små sensorer, som man bruger til at affyre flash i et studie?

Findes der måske en lille, smart flash, som har denne sensor indbygget?

Jeg tænker på, hvad sker der med lysmålingen, lukketid osv. Jeg har ikke det
store kendskab til digikameraer.....ville billedet blive overbelyst..

Sony opgiver, at den indbyggede flash har en rækkevidde på 2.5 mtr., hvilket
jeg ikke synes lyder af særlig meget.

Claus

Fra : Niels Svendsen

Dato : 20-05-02 21:13

Bruger selv en lille slaveblitzudløser fra Vivitar, der kan placeres i skoen
på slaveblitzen.

--
Niels W. Svendsen
Baltorpvej 173, 2. tv.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 20-05-02 23:55

"Niels Svendsen" <niels.svendsen@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Bruger selv en lille slaveblitzudløser fra Vivitar, der kan placeres i
skoen
> på slaveblitzen.

Dem kender jeg godt, brugte dem også for mange herrens år siden, da jeg
fotograferede med nikon F3. Men det er jo noget andet med digitalkamera..

Det jeg mener er, at man jo "mister" kommunikationen mellem flash og
kamera....underforstået, kommer der for meget flash på billedet..

Eller er kameraet selv i stand til at lukke korrekt, når det synes, at det
har fået lys nok?

Claus

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 21-05-02 01:16

Claus Tersgov wrote:

> Eller er kameraet selv i stand til at lukke korrekt, når det synes,
> at det har fået lys nok?

Det fungerer kun rigtig godt på de digicam's, hvor man manuelt kan
indstille tid og blænde.

Men det kan godt la' sig gøre med et digicam uden mulighed for manuel
styring, det er bare meget mere besværligt, da den eneste
styringsmulighed er blitz'ens afstand, eller hvis blitz'en har en
indbygget censor og ledetalsstyring, eller flere udladningsstyrker.

Jeg har brugt at tape et stykke mat-folie foran den indbyggede blitz,
det dæmper lyset så meget, at den næsten ikke påvirker motivet, men
glimtet er nok til trigge fotocellen på den externe blitz.

Der er dog så mange usikkerhedsfaktorer, at det kun fungerer nogenlunde,
hvis man straks kan overføre billedet til computeren, og tjekke om
eksponeringen er ok, og lave en ny optagelse med evt. korrektioner.

Fra : Niels Svendsen

Dato : 21-05-02 20:49

Har kun selv brugt slaven til Nikon F, FM og Kodak 120.
De to Nikon brugte jeg med 2 stk blitz, en kraftig og en svagere (billigere)
i reflex-paraplyer (ingen blitz i kamerasko). Kodak med den indbyggede blitz
og en sideblitz med paraply. Det har virket godt med alle kameraerne.

--
Niels W. Svendsen
Baltorpvej 173, 2. tv.

Fra : John

Dato : 21-05-02 21:43

"Claus Tersgov" <clausnews@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> af de små sensorer, som man bruger til at affyre flash i et studie?
>
> Findes der måske en lille, smart flash, som har denne sensor indbygget?

Der findes en lille bitte flash der hedder Cobra Xtralite....eller
Flashmate, med indbygget slavetrigger, dvs den "fyrer" når kameraet blitz
"fyrer"....men den har et lille ledetal.
Du kan få et flashtilbehør (f.eks Cobra SF-2 Slave), som sættes på
hotshoe'en på en en flash. Den har indbygget trigger, der via hotshoe'en
fyrer flashen, når en anden flash fyres (den fra kameraet). Koblingen er dog
udformet på en måde der udelukker brug af TTL flash. Men det vil i dit
tilfælde også være ligegyldigt. Jeg har set den til £9.95. Hvad den koster i
DK, aner jeg desværre ikke. Køb til den en billig "non-dedicated" flash,
f.eks en Vivitar 283, og du er godt kørene for langt under en tusse..incl
fragt fra f.eks England.

To Xtralite/flashmate sælges (også i England) for en flad ti'er (pund altså)

Fra : J@N

Dato : 21-05-02 23:17

> [...]
> af de små sensorer, som man bruger til at affyre flash i et studie?
>
> Findes der måske en lille, smart flash, som har denne sensor indbygget?

Cullmann har en model Sensorflash SL-28, der føres i danske fotobutikker,
pris svinger fra kr. 500-1000.

http://www.cullmann.de/pict/download/OIPC0JX7REFMO01VYLV9UT0PU.pdf

Jan

Fra : Uffe Ougaard

Dato : 22-05-02 21:37

Jeg har med stor fornøjelse benyttet en almindelig flash med en
"slaveblitzudløser" sammen med et Nikon Coolpix 950.

Flashen har jeg sat på "A" mode, så den selv regulerer lysmængden svarende
til f.eks. blænde 5,6 og 80 ISO. Tilvarende har jeg sat kameraet på A mode
og blænde ca 5,6 (der er ikke så mange muligheder på Coolpix 950).

Det virker ganske fremragende.

Man kan dæmpe den indbyggede flash eller med en smule snilde lave et lille
spejl med velcro på coolpixen, så den indbyggede flash dirigeres væk fra
motivet og kun rammer slaveudløseren.

--

Jeg har i en eller anden nyhedsgruppe set at det ikke altid vil virke med
andre kameraer, idet nogle kameraer udsender et lille forblink før det

Uffe Ougaard

Fra : Claus Tersgov

Dato : 23-05-02 00:25

"Uffe Ougaard" <Uffe@NOSPAM-ougaard.dk> skrev i en meddelelse

> Flashen har jeg sat på "A" mode, så den selv regulerer lysmængden svarende
> til f.eks. blænde 5,6 og 80 ISO. Tilvarende har jeg sat kameraet på A mode
> og blænde ca 5,6 (der er ikke så mange muligheder på Coolpix 950).

Er det et kamera med mulighed for manueller indstillinger. De kameraer, jeg
skal vælge imellem, har kun automatik ...

Claus

Fra : Futte

Dato : 22-05-02 21:44

> [...]
> store kendskab til digikameraer.....ville billedet blive overbelyst..
>
> Sony opgiver, at den indbyggede flash har en rækkevidde på 2.5 mtr.,

Hej Claus
kig her : http://www.srelectronics.com/
Der er en ret god forklaring på digi-slaveflash
På min nikon coolpix 880 virker min gamle(analog) slave, osram sc 18, ikke.
Små fine trick : http://www.digitalsecrets.net/secrets/flash.html

Hilsen
Jørgen

---