setMnemonic
Fra : Christian Sørensen

Dato : 07-02-01 19:33

Jeg skriver en semesteropgave i java, så jeg kommer nok til at poste hér et
par gange de naæste par uger!
Håber I vil være behjælpelige - TAK!

Mit første problem: Jeg vil gerne have, at en JButton udløses ved tryk på
DELETE-knappen.
Når man skriver:
sletButton.setMnemonic(KeyEvent.VK_DELETE);
skal man trykke ALT+DELETE - jeg vil kun have man skal trykke på DELETE -
kan dette lade sig gøre, fx ved brug af ascii-koden for delete (127) eller
lign.?

Hilsen Christian Sørensen, Århus

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 08-02-01 09:50

Jeg tror det kan løses ved at sætte en KeyListener implementation på
Framen. Denne implementation kunne så 'klikke' på knappen.

-dennis

Fra : Lars Dam

Dato : 08-02-01 10:00

On Thu, 08 Feb 2001 08:49:35 GMT, Dennis Thrysøe <qabi@qabi.dk> wrote:

>Jeg tror det kan løses ved at sætte en KeyListener implementation på
>Framen. Denne implementation kunne så 'klikke' på knappen.

Usmart, kræver din frame har fokus. vha. registerKeyboardAction(), som
tidligere beskrevet, kan du klare det, uden at tænke på hvilken
komponent der har fokus.

>-dennis

vh. ld
--
"Time is the fire in which we burn"

Fra : Lars Dam

Dato : 08-02-01 09:55

On Wed, 7 Feb 2001 19:33:00 +0100, "Christian Sørensen"
<duvedikkehvem@hotmail.com> wrote:

> [...]
>kan dette lade sig gøre, fx ved brug af ascii-koden for delete (127) eller

Jeg tør ikke lige sige med 127, men hvorfor prøver du det ikke bare i
stedet for at spørge?

Nuvel, hvis det ikke hjælper, må du gå en omvej.

Kald registerKeyboardAction(), på din sletButton, med de korrekte
parametre.

Se docs for JComponent.registerKeyboardAction(...)

Fra : Christian Sørensen

Dato : 09-02-01 00:43

Tak for hjælpen til alle! Som Dennis og Stig foreslår gjorde jeg det at jeg
implementerede en keylistener.

Hvis andre skulle lede denne gruppe igennem efetr lign. spørgsmål poster jeg
for en sikkerheds skyld hele Stigs råd nedenfor (jeg fik det pr. email):

Mvh. Christian

--

her er output fra en applet i java-tutorial´en, 'hvordan man skriver en
keylistener:'
key character = (an unprintable control character)
key code = 127 (Delete)
modifiers = 0 (no modifiers)

jeg kender ikke lige noget andet sted at finde numrene.

koden er så noget med...

if (keyevent.getKeyCode() == 127) do something.

do skal huske: requestFocus(); når du vil have den til at lytte.

Det er hvad jeg plejer at bruge, setMnemonic virker kun i swing.