Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hvad gør I når I tager billeder....
Fra : Jacob Saaby Nielsen

Dato : 20-05-02 14:54

.... rundt omkring ?

Bruger I stativ, tripods etc. når I farer rundt omkring og ta'r billeder
?

Jeg synes ofte at jeg får fokuseret så motivet ser skarpt ud på mit E-
10. Men når så jeg kommer hjem og ser billederne, er de lettere uskarpe.
Nogle mere end andre. Jeg bruger som regel manuel fokus.

Nogle tips/tricks ? Evt. et godt og let stativ man kan bruge ? Andre
tips og tricks til mere skarpe billeder ? Selvom mit E-10 er mere prof
end mit Canon Pro 90is, så må jeg sige at jeg altså savner image-
stabilizeren på Pro 90'eren.

--

Jacob Saaby Nielsen
http://www.kode-fu.net

Fra : Hans Kruse

Dato : 20-05-02 16:45

Du skriver ikke hvilke lukketider, der specielt giver problemet eller om det
er mere generelt.
Mvh,
Hans

Fra : Lene Baarts

Dato : 20-05-02 17:27

Hej Jacob

"Jacob Saaby Nielsen" <jay@dontspam.kode-fu.net> skrev
> Bruger I stativ, tripods etc. når I farer rundt omkring og ta'r billeder

Ja, det ligger fast i bilen.

> Jeg synes ofte at jeg får fokuseret så motivet ser skarpt ud på mit E->
10. Men når så jeg kommer hjem og ser billederne, er de lettere uskarpe.
> Nogle mere end andre. Jeg bruger som regel manuel fokus.

Har du indstillet dioptri-ringen foran søgeren?

> [...]
> tips og tricks til mere skarpe billeder ? Selvom mit E-10 er mere prof
> end mit Canon Pro 90is, så må jeg sige at jeg altså savner image-

Der er mange, som har haft problemer med fokusering med E10, men det er vist
mest et spørgsmål om at lære kameraet at kende. Jeg havde også problemer i
starten, men nu er det efterhånden sjældent, at jeg kommer hjem med et
billede, som jeg troede var skarpt og som så er uskarpt.
Læs brugervejledningen omkring fokusering, der står et par forklaringer på,
hvorfor og i hvilke situationer det ikke altid vil gå godt med at stille
skarpt.
Mange hilsner
Lene Baarts

Fra : Anarkist Foto ©

Dato : 21-05-02 15:57

> [...]
> 10. Men når så jeg kommer hjem og ser billederne, er de lettere uskarpe.
> Nogle mere end andre. Jeg bruger som regel manuel fokus.

Et stativ hjælper jo ikke hvis du ikke har stillet skarp.
Du må først og fremmest finde ud af om billedet er ude af fokus eller
rystet.

--
Thomas Anus
Anarkist Foto ©