ny her
Fra : Jesper

Dato : 20-05-02 10:58

hej med jer

jeg har med interresse fulgt snakken her i gruppen, efter jeg lidt
tilfældigt kom herind og nu har jeg så besluttet mig for at søge nærmere
information om min ukendte familie.

men hvor skal jeg starte, jeg har forsøgt lidt rundt omkring men har efter
lidt tid erfaret at jeg nok hellere lige må søge lidt hjælp for at komme
igang.

håber på lidt hjælp, med venlig hilsen

jesper Greiffenberg

Fra : Anne Bach

Dato : 20-05-02 11:17

Hej Jesper
Pas på med at starte for man bliver bidt af det
Jeg startede med at finde min morfar i kirkebogen. Jeg havde hans fødselsdag
og fødested. Der stod så hans forældre og så er det bare at grave sig
tilbage. En god idé er også at kigge folketællinger. Det sparer ofte en
masse tid når man skal finde søskende. Jeg har en cd-rom med gamle
folketællinger, så hvis du har nogle gamle navne/datoer/steder skal jeg
gerne prøve at finde noget til dig.
hilsen Anne

Fra : Knud Aagaard

Dato : 20-05-02 12:19

Hej
On Mon, 20 May 2002 11:58:26 +0200, "Jesper" <Pimpf@post.tdcadsl.dk> wrote:

>jeg har med interresse fulgt snakken her i gruppen, efter jeg lidt
>tilfældigt kom herind og nu har jeg så besluttet mig for at søge nærmere
>information om min ukendte familie.

Pas på, det kan gå hen og blive en livslang hobby.

>men hvor skal jeg starte, jeg har forsøgt lidt rundt omkring men har efter
>lidt tid erfaret at jeg nok hellere lige må søge lidt hjælp for at komme
>igang.
Du kan finde lidt generelle tips bl.a. her:
http://www.dk4.dk/kilden/lynkursus/slaegtsforskning.shtm

Derudover er der:
http://www.dis-danmark.dk/

--
Hilsen fra Knud Aagaard
http://knudaagaard.dk/

Fra : Poul Andersen

Dato : 20-05-02 13:01

> men hvor skal jeg starte, jeg har forsøgt lidt rundt omkring men har efter
> lidt tid erfaret at jeg nok hellere lige må søge lidt hjælp for at komme
> igang.

Hej Jesper,
velkommen i "klubben".

Nu må du ikke glemme det gode gamle bibliotek
Det er gratis, og der findes en del gode begynderbøger,
-spørg bibliotekaren.

Venligst
Poul F. Andersen

Fra : Bent Fleron

Dato : 20-05-02 13:22

> [...]
> hej med jer
>
> jeg har med interresse fulgt snakken her i gruppen, efter jeg lidt

Du har ganske vist allerede fået nogle gode råd, men jeg vil dog
foreslå dig først at undersøge om der ikke allerede er foretaget nogle
undersøgelser med slægtstavle til følge om din slægt. Hvis det er
tilfældet vil det spare dig for en del arbejde, til gengæld skal du
dog passe særlig meget på for eventuelle fejl, men det vil hjælpe dig
til kontrol af oplysningerne.

--
Med venlig hilsen Bent Fleron. - "Jeg vil ikke begraves, når
jeg bliver gammel, for jeg vil ikke kunne ligge under jorden

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 20-05-02 13:56

"Jesper" <Pimpf@post.tdcadsl.dk> wrote in message
> hej med jer
>
> jeg har med interresse fulgt snakken her i gruppen, efter jeg lidt
> tilfældigt kom herind og nu har jeg så besluttet mig for at søge nærmere
> information om min ukendte familie.

Ja, så ukendte er de bestemt ikke, det sværmer med din
familie på www.familysearch.org/

Hvis du kigger i den del, der hedder Ancestral File, vil
du endda kunne finde anetavler, som du kan downloade.

Du skal lige være opmærksom på, at det åbenbart ikke er
de samme navne, som kommer, om du skriver dit navn
med et eller to f'er.

Med venlig hilsen
Bodil.

Fra : Henning Christensen

Dato : 21-05-02 04:49

> [...]
men har efter
> lidt tid erfaret at jeg nok hellere lige må søge lidt hjælp for

Du har allerede fået mange gode råd. Her er et mere!
For ikke at komme i samme situation som de fleste slægtsforskere,
skal
du begynde med at spørge i din nærmeste familie. Forældre,
bedsteforældre
søskende, fætre, kusiner, dine forældres søskende, fætre, kusiner
osv.
Vi er mange, der ofte siger: "Hvorfor fik jeg dog aldrig spurgt
den eller den
om dette eller hint før det var for sent".
Arkiverne med alle deres papirer består, men mennesker forgår!
Undskyld den lidt grove formulering!
Held og lykke
Henning Christensen

Fra : Morten Skjershede

Dato : 22-05-02 16:05

Hej Jesper
Velkommen i klubben
Du har jo allerede fået mange gode begyndertips..
En stor hjælp for mig da jeg startede er notesættet:
Slægtsforskining fra A- Z fra Forlaget Dannebrog.
Det findes på www.dannebrog.subnet.dk.
Deri er mange gode tips og hjælpeværktøjer.

Mvh. Morten Skjershede

Fra : Christian Inerslev

Dato : 23-05-02 01:14

Start med at skrive et stykke papir indeholdende følgende punkter:

Navn
Født
Døbt
Konfirmeret
Gift
Andet
Diverse/bemærkninger
Død
Begravet
Søn/datter af:
Gift med:
Børn

Ud for hver enkelt begivenhed sættes datoen og stedet hvor begivenheder er
sket, og hvor oplysningen kommer fra (kilden).
Dette kan være eksempelvis personen selv, kirkebog, attester, andre bøger
eller en avis.

For alle personer du har, opretter denne "blanket". Altså hver person et
ark.
Disse ark kan så medtages i et ringbind indsat alfabetisk på arkivet til
videre søgning eller i uudfyldt stand sendes til slægtsmedlemmerne, således
at de selv kan udfylde og sende udfyldte ark retur.
Listen af begivenheder kan være længere, men ofte vil disse være nok.
Alternativt kan der nederst på arket være afsat plads til ekstra
oplysninger. Efterhånden som felterne bliver udfyldt kan disse persondata
indtastes i et slægtsforskningsprogram.

Næsten alle slægtsforskningsprogrammer har mulighed for at udskrive sådanne
tomme ark - alternativt kan de opsættes i ens tekstbehandlingsprogram f.eks.
Word.

Via min web-side kan der hentes en skabelon som kan anvendes. Adressen er:

www.brotherskeeper.dk/dataark.rtf

Fordelene ved et sådant system er, at det let at finde den enkelte person
frem og her se hvilke oplysninger der allerede er fundet og hvilke der
mangler, specielt når der søges nye og bedre oplysninger på arkivet og ens
computer er hjemme.

Ofte har jeg nemlig set folk sidde og nedskrive oplysninger fra arkivalierne
uden at ane om de er kendte eller ikke.
Vi kan sikkert godt huske de første 50-100 personer, men efterhånden som der
kommer flere slægtsmedlemmer til ens samling, bliver det efterhånden
vanskeligt og til sidst umuligt at huske de enkelte personer fra hinanden.

Med venlig hilsen
Chris Gade Oxholm Sørensen

Fra : Hugh Watkins

Dato : 25-05-02 10:00

"Jesper" <Pimpf@post.tdcadsl.dk> wrote in message news:3ce8c8c1$0$97315$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> [...]
> lidt tid erfaret at jeg nok hellere lige må søge lidt hjælp for at komme

(1) Begin with memories ask friends and relatives what they know

(2) then family papers
copies of skift

birthday books

(3)

public records

(4) lokalarkiv

avis udklip

(5)
lands arkiv

kirkeboger'
folketelling

(6)

rigsarkiv

Hugh W

Fra : Ukendt

Dato : 25-05-02 11:26

Kan anbefale dig at købe "Slægtsforskning på pc" 2.udgave, fra IDG Forlag, -
kr. 78,-.
Her gennemgår man bl.a. 3 slægtsforskning programmer til PC, hvor man skal
søge oplysninger m.m.
mvh
Anker