Træbeskyttelse
Fra : SvenP

Dato : 20-05-02 08:41

Jeg har prøvet at poste dette spørgsmål i fritid.hus-og-have uden held. Så
nu prøver jeg her, hvor jeg håber, der folk med reel viden.
Nærrig som jeg jo er, har jeg tænkt en del over, om det ikke er muligt at
lave sin egen træbeskyttelse. Jeg kunne forestille mig noget med noget olie
(evt. raps, det er billigt) noget svampedræbende (Atamon?) og noget at tynde
det op med (Petroleum?). Er der nogen her der har erfaring på området? Eller
måske tidligere har undersøgt, og forkastet projektet?

Sven

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 20-05-02 09:06

SvenP skrev:

>Nærrig som jeg jo er, har jeg tænkt en del over, om det ikke er muligt at
>lave sin egen træbeskyttelse.

Ok jo. Der findes en miljøvenlig træbeskyttelse som er ugiftig
(faktisk spiselig), som præparerer træet mod angreb og sørger for
at det ikke tørrer ud. Ydermere har det den fordel at det hærder
og derfor kan styrke træ der allerede er blevet lidt mørt. Det
har været kendt i over hundrede år, men i dag er det blevet
udkonkurreret af langt dyrere, giftige, ineffektive midler.

>Jeg kunne forestille mig noget med noget olie

Godt skudt. Det drejer sig om ren linolie, som er koldpresset
olie fra hørfrø og intet andet. Der skal ikke tilsættes noget, og
hvis man vasker dryp af før de er tørret ind, er en sæbeklud nok
til at tage det hele. Hvis det først er hærdet, er det noget
sværere at få væk (omtrent som indtørret maling).

NB! I tidligere tider var det banal viden for en maler, men i dag
er det gået i glemmebogen:
*HUSK PÅ* at en klud med linolie er selvantændende hvis den får
lov at ligge. Den skal skylles op med sæbevand, og sådan renses
penslerne også efter brug.

--
Bertel

Fra : Per A. Hansen

Dato : 24-05-02 13:15

SvenP <saerlig@jubiimailns.dk> skrev i en
> [...]
Eller
> måske tidligere har undersøgt, og forkastet projektet?

Det har man forsket med gennem utallige forsøg.
Der findes ikke et bestemt middel, der kan klare alle opgaver.
Rapsolie el. lign. er ikke velegnet, det virker som et næringssubstrat
for mikroorganismer.
Bertel anbefaler koldpresset linolie - det er ganske udmærket
til visse opgaver som f.eks. teakmøbler - også udendørs. Det kan
dog udendørs også angribes af mikroorganismer.
Det er ikke specielt virksom overfor svampe, men det udvider sig
ved hærdningen og lukker derfor godt af. Her kan man med
stor fordel blande noget atamon ( benzoesyre) i mod svampeangreb.

Man må ikke fortynde koldpresset linolie med terpentin da det så ikke
udvider sig ved hærdningen.
Alm. linolie duer ikke da det ikke trænger ind i porerne uden det
fortyndes med mineralsk terpentin.

Dette beskytter ikke mod sollys - her skal der pigmenter til.
Og her er de firmabaserede produkter langt at foretrække,
da de har gennemgået en meget stor forsøgsmæssig afprøvning.
Disse midler er godkendte til brugen, hvor giftighed og miljømæssige
hensyn er vurderet.

Per A. Hansen