"Husk" må ikke bruges til hunde
Fra : Lise Grønbæk

Dato : 19-05-02 22:22

Jeg har læst i et indlæg, at der er nogen, der anbefaler at hunden får
præparatet "Husk" til at normalisere afføringen. "Husk" må ikke bruges
til hunde. Jeg citerer her pjecen fra "Husk" pakken:

HVORNÅR KAN MAN MED FORDEL TAGE HUSK?
HUSK er velegnet til forstoppelse og træg mave.
HUSK er velegnet til normalisering af tarmfunktionen ved irritabel
tyktarm når lægen har udelukket anden årsag til symptomerne.
HUSK er velegnet til blødgøring af afføring ved hærmorider eller rifter
ved endetarmen.
HUSK er velegnet til lindring af midlertidig UBLODIG diarré.
--------------------------
Nu kommer det allervigtigste fra HUSK-pjecen der er afgørende for,
hvorfor man ikke må give HUSK til hunde, jeg citerer igen:
--------------------------
HUSK røres op i 2 dl vand, juice eller lignende, der drikkes straks.
DRIK HEREFTER YDERLIGER ½-1 DL VÆSKE. HUSK kan også tages som drys på
ymer eller lignende. HUSK SKAL ALTID INDTAGES MED 1-2 GLAS VÆSKE.

VIGTIGT AT VIDE FØR MAN TAGER HUSK!
Da HUSK nedsætter transporttiden i tarmen, kan absorption af andre
lægemidler muligvis påvirkes. HUSK er ikke velegnet ved tilstande med
forsnævringer i mave-tarmkanalen eller andre tilstande, der kan
forhindre en normal passage gennem denne.
HUSK SKAL ALTID INDTAGES MED RIGELIG VÆSKE for at undgå
spiserørsobstruktion og hård mave. Allergiske reaktioner forekommer i
sjældne tilfælde. Fiberindholdet kan især i de første dage give
mavesmerter og øget tarmluft. Overdosering kan give stop i
mave-tarmkanalen, specielt ved for ringe væskeindtagelse.

Min ægtefælle tager HUSK. DER SKAL MASSER AF VÆSKE TIL, OG HVIS IKKE
MAN TAGER RIGELIG MED VÆSKE, FÅR MAN EN UDSPILLET MAVE, MAVESMERTER OG
KAN RISIKERER AT FÅ TARMSLYNG DER KAN FØRE TIL DØDEN, FORDI HUSK KORNENE
HAR SAT SIG SAMMEN MED AFFØRINGEN I TARMENE OG TARMENE BEGYNDER AT
SLYNGE SIG.

SÅ FOR GUDS SKYLD LADE VÆRE MED AT BRUGE HUSK TIL HUNDEN.

Hilsner Lise Grønbæk

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 19-05-02 23:44

"Lise Grønbæk" <llea_rifraf@vejen-net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
bruges
> til hunde. Jeg citerer her pjecen fra "Husk" pakken:

Det er du altså bare forkert på ... En af mine rigtig gode venner er
faktisk HUSK -fabrikanten og jeg ved at HUSK netop for et år eller to
siden blev lanceret til hunde og katte under navnet psylivet og kan
købes gennem dyrlægerne .. min veninde har været ansat i HUSK firmaet
og er personlig ven af HUSK-fabrikanten og har bl.a. stået for netop
lancering af HUSK til hunde og katte.. og HUSK har den fordel at det
er tarmregulerende og derfor god til både forstoppelse og diarre ..
min datter der har chron og konstant diarre kan ikke klare sig uden
HUSK .. der kan være et lille aberdabei ved at give hunden HUSK som
direkte kosttilskud hver dag... nemlig at hunden aldrig får hård mave
og derfor skal man lige holde øje med analkirtler .. Men tre - fire
gange om ugen kan man fint give hunden HUSK og dette har jeg en da fra
en dyrlæge ...

Smil fra Ami

Fra : Lise Grønbæk

Dato : 20-05-02 07:41

"Anne-Marie Prange Madsen" <ampm@ribe.bynet.dk> wrote in message

> [...]
> faktisk HUSK -fabrikanten og jeg ved at HUSK netop for et år eller to
> siden blev lanceret til hunde og katte under navnet psylivet og kan
Det er helt OK. Selve produktet HUSK er jo til mennesker og
brugsanvisningen
er jo baseret på dosis og anbefalinger til mennesker.
At der er lavet et specielt produkt til hunde og katte er helt fint, det
vidste vi ikke. Det er kun godt, fordi så passer anvisningerne til
dyrene.
Jeg vil bare gøre opmærksom på at HUSK til mennesker ikke skal bruges
til
dyr.
Det er også godt, at du gør opmærksom på, at der skal meget væske til.
Nogle hunde og katte drikker ikke så meget, så det er som du siger
vigtigt at holde øje med at de får den nødvendige væske, ellers går
det galt.
Så tak for dit indlæg.
Hilsen Lise Grønbæk

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 20-05-02 08:41

> Jeg vil bare gøre opmærksom på at HUSK til mennesker ikke skal
bruges
> til
> dyr.

<> ja men det er stadig noget vrøvl ,for det er nøjagtigt det samme
produkt .. altså skaller fra en eller anden plante som hedder noge
med psylikum eller sådan noget .... og det er ikke produktet, der er
lavet om for at kunne bruges til dyr men bare embalagen er anderledes
og dermed billigere når det drejer sig om vet.produktet ... men
forarbejdning og skallerne er nøjagtig den samme og om du køber dit
Husk under navnet psylivet hos dyrlægen eller du køber det hos Matas
eller apoteket .... er ud på et du kan roligt indtage det der er købt
hos dyrlægen og omvendt din hund roligt indtage det fra Matas eller
apoteket ... for som sagt det er et og samme produkt ... og doseringen
er til store hunde faktisk det samme som til mennesker, der er det
gode ved HUSK både når det gælder mennesker og dyr ikke kan
overdoseres og det med at dyret skal drikke ekstra tror jeg kommer
helt af sig selv .. dyr skal jo i forvejen altid have adgang til frisk
vand og giver du så også HUSK rørt op i rigelig væske enten et
surmælksprodukt eller vand er det jo ikke noget problem ... og som
sagt jeg har flere gange hørt min dyrlæge ordinere HUSK ... eller
psylivet .. det er som sagt ud på et ...

Godandenpinsedaghils fra Ami

Fra : Heidi Rydgren

Dato : 20-05-02 16:00

Hmmm.... var der ikke noget fremme for 1 års tid siden (husker ikke præcist
tidspunkt) om at HUSK var under mistanke for at være kræftfremkaldende ?

Jeg tog det selv og blev frarådt at fortsætte det med af min læge....

Bare en lille strøtanke

**Heidi

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 20-05-02 19:55

Det var en storm i et glas vand ... og min læge opfordrer direkte mig
til at tage Husk fordi jeg ikke kan lide rugbrød og ikke er flink til
at komme omkring den fiberagtige del af kosten og min datter der har
chron bliver bliver ligeledes opfordret til at spise husk hver dag ..
så uanset hvordan man vender og drejer det mener jeg at HUSK er et
ganske uskadeligt naturprodukt ..

Smil fra Ami

Fra : Lise Grønbæk

Dato : 20-05-02 21:44

"Heidi Rydgren" <rydgren@indbakke.dk> wrote in message

> [...]
> tidspunkt) om at HUSK var under mistanke for at være kræftfremkaldende ?
>
> Jeg tog det selv og blev frarådt at fortsætte det med af min læge....

hilsen Lise

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 20-05-02 08:59

>der er det
> gode ved HUSK både når det gælder mennesker og dyr ikke kan
> overdoseres

Det kan det sagtens, og der kan komme særdeles ubehagelige smerter ud af
sådan en omgang. Forestil dig en portion HUSK med for lidt vand. Det kvæler
op, og så sker der ikke mere - lige som tørbeton. Altså en solid
forstoppelse. Den kan blive så solid, at der skal læge/dyrlægebesøg til, så
det er altså ikke bare for sjov at der på pakken står rigeligt vand.

Mvh Maria

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 20-05-02 20:03

.. Den kan blive så solid, at der skal læge/dyrlægebesøg til, så
> det er altså ikke bare for sjov at der på pakken står rigeligt vand.
>
> Mvh Maria

Alt er jo farligt hvis man ikke overholder reglerne .. altså i dette
tilfælde drikker rigeligt ..

Smil fra Ami