Hund med sart mave
Fra : Bolette Nielsen

Dato : 19-05-02 20:07

Godaften

Nicki har ret tit tynd mave, og oftes er det hvis han laver fler gange på en
tur ( starter som normal, og bliver mere og mere tyndt ). Vi skal til den
årlig vaccination hos dyrlægen på tirsdag, hvor vi selvfølgelig har tænkt os
at snakke med ham om det, men er der nogen herinde der har lignende
problem?, og i så fald, hvad gør i ved det?
I påsken var den hel gal med Nicki, og da der pludselig også kom lidt blod
med ud, slog vi alarm. På dyrhospitalet sagde de, at vi kunne tage det i
opløbet ved at gi' ham skåne mad ( ris med torskerogn ), hvis vi kunne
se/mærke der var tildens til dårlig mave. Det gør vi også, og det hjælper,
men så snart han er på normal kost igen, er det en blød afføring der kommer
ud igen. Vi har skiftet foder, for det kunne jo være det, men det er den
samme sarte mave der viser sig.

Mange pinsehilsner fra

Bolette

PS han kører også ret tit numsen i græsset efter han har besørget, hvorfor
gør han det?

Fra : Karina og Christian

Dato : 19-05-02 20:58

"Bolette Nielsen" <Bobo@nospam.kimj.dk> wrote in message

[klip]

> [...]
[klip]

> PS han kører også ret tit numsen i græsset efter han har besørget, hvorfor

Hejsa Bolette

Jeg ved, at der er masser af kloge hoveder i denne gruppe, der har en kæmpe
viden om alt muligt med hunde. De kan sikkert give dig løsningen til, hvad I
skal gøre.

Indtil da vil jeg sige, at vi har være ude for det samme med vores hund - at
konsistensen af afføringen var tynd. Vi blev herefter af vores dyrlæge
anbefalet at bruge et produkt, der hedder "husk". Det kan købes til meget
rimelige penge på apoteket (muligvis også andre steder), og er en slags
tilskud af fibre, der er med til at stabilisere maven, således at afføringen
er mere normal i konsistensen.

Jeg har set, at det tidligere her er blevet foreslået, at man kan blande det
i et eller andet mælkeprodukt. Dette er dog, efter vores erfaring, ikke
nødvendigt. Vi kan i hvert fald ikke få Vaks til at spise nogen form for
mælkeprodukt. Vi drysser det ud i hans mad, og det spiser han fint, og hans
afføring er ikke længere meget blødt, som tilfældet var tidligere. Hvordan
produktet kan indtages, står på pakken.

Det er i øvrigt også et produkt, der sælges til menneskebrug til de folk,
der mangler fibre.

Jeg kom i øvrigt også til at tænke på, at det måske kan være en mulighed, at
jeres hund har orm? I hvert fald har jeg hørt, at det også kan have
indflydelse på konsistensen af afføringen, men det ved jeg nu ikke. Det er
jeg sikker på, at der er nogle her, der ved med stor sandsynlighed.

Med hensyn til at køre bagdelen hen ad græsset, så ved jeg ikke, om det er
noget problem, hvis det er det eneste sted, jeres hund gør det. Da Vaks var
lille, kørte han tit og ofte bagdelen både indenfor og udenfor, og vi fandt
ud af, at det var nogle kirtler, der var til gene for ham. Dem fik han
fjernet, og med dem var problemet også væk, men som sagt, hvis jeres hund
kun kører bagdelen hen ad græsset, er det jo langt fra sikkert, at det har
noget med kirtlerne at gøre.

Ovenstående er bare en lille beretning om, hvorledes vi har grebet et
tilsvarende problem an.

Håber, I får nogle mere brugbare svar, I kan bruge til noget. Held og lykke
med vovsen

Karina, Christian og Vaks
--
NB: Slet "FJERNDETTE" fra adressen ved svar pr. e-mail
----

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 19-05-02 21:29

"Karina og Christian" <vaksFJERNDETTE@krudt.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
slags
> tilskud af fibre, der er med til at stabilisere maven, således at

Det var netop HUSK jeg ville have foreslået og også før har foreslået
... det er forøvrigt også markedsført til dyr og går da under navnet
psylivet og kan fås hos dyrlæger

Vi drysser det ud i hans mad, og det spiser han fint, og hans
> afføring er ikke længere meget blødt, som tilfældet var tidligere.
Hvordan
> produktet kan indtages, står på pakken.

Det kan da også fint drysses over maden blot skal man lige være
opmærksom på at man skal drikke lidt ekstra når man tager husk og
derfor anbefales det at blande det i noget flydende .. men en hund
skal jo i forvejen altid have adgang til frisk vand så det skulle
næppe give noget problem der ..

Smil fra Ami

Fra : Elin

Dato : 19-05-02 20:57

Bolette Nielsen <Bobo@nospam.kimj.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:ac8t6a$2o9e$1@news.cybercity.dk...
> [...]
>
> Bolette
>
> PS han kører også ret tit numsen i græsset efter han har besørget, hvorfor

Hej Bolette.

Måske skal du skifte foder igen, før du finder noget, din hund kan tåle. Når
en af mine hunde får tynd mave giver jeg også skånekost samt ZooLac pasta,
der indeholder mælkesyrebakterier, kan købes i håndkøb på apoteket.

Få dyrlægen til at checke, om ikke din hund skal have klemt analkirtlerne
ud. Det er sikkert derfor, hunden kører på halen. Mange hunde inden for min
race kan ikke selv tømme analkirtlerne, og jeg klemmer mine hundes
analkirtler ud nogle gange om året. Jeg klemmer på kirtlerne udefra, man
behøver ikke stikke en finger i endetarmen, som dyrlægerne gør det.

Fortsat god pinse.
Venlig hilsen
Elin

Fra : Nina El Falaki

Dato : 19-05-02 21:19

Hej Bolette

Mine dværgschnauzere havde også sart mave, det eneste foder de tålte var
Eukanuba.

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : Tine Yding Jensen

Dato : 19-05-02 21:42

"Bolette Nielsen" <Bobo@nospam.kimj.dk> skrev i en meddelelse
> Godaften

SNIP - (et indlæg om tynd mave mm.)

Godaften Bolette

Som du beskriver jeres hunds problem, lyder det som om der kunne være
betændelse el. lign. i anakirtlerne. Det er i hvert fald de samme symptomer
min hund har udvist en enkelt gang. Det er nok meget godt at I snart skal
til jeres egen dyrlæge.

Mvh. Tine

Fra : Bolette Nielsen

Dato : 21-05-02 16:42

Hej igen

> [...]
> årlig vaccination hos dyrlægen på tirsdag, hvor vi selvfølgelig har tænkt

Nu har Nicki været til dyrlægen, og vi snakkede med ham om hans sarte mave.
Dyrlægen var ikke itvivl, Nicki stikker simpelhen næsen i for mange ting på
vores lufte ture, så ham var det intet i vejn med ( heldigvis ). Skånekost
var en okay ting at gi' når maven bøvler, så vi gør bare hvad vi plejer at
gøre.

> PS han kører også ret tit numsen i græsset efter han har besørget,
hvorfor
> gør han det?

Ang at han køre rumpen i græsset havde heller intet på sig ( måske klør det
bare ). Dyrlægen trykkede hans analkirtler, og der var ikke det store i dem.
For en sikkerheds skyld har vi fået en pille mod orm, som han skal ha' om en
uges tid.

Alt i alt var han sund og rast, hvilket jo bare er dejligt at få konstateret

Bolette