Star wars - Jeg fatter det ikke [SPOILER]
Fra : Lars Hoffmann

Dato : 19-05-02 21:19

Er lige kommet hjem fra SW2 i biffen og må sige at jeg var ganske
positivt overrasket, men der er lige nogle ting jeg ikke fangede i
farten.

Hvorfor prøver Dooku at myrde Amidala? Var det ikke netop Amidala der
kunne give Palpatine "Absolute Power"?

Jeg troede ikke at disse Jedis kunne blive gift, for som Anakin siger så
er "Attachment" og "Posession" forbudt, men det er måske et hemmeligt
bryllup?

Hvem bestilte egentligt Klonerne? Var de Darth Sidious der var
forudseende, og hvis det var ham, hvorfor blev ham den høje alien så ved
med at ævle om en jedi som døde for 10 år siden? Hvorfor undersøger de
kære jedis (Eller Niels Frid kalder dem "Jiday-knights") ikke hvem der
bestilte klonerne?

Hvorfor er Jango Fett så vigtig i Klon-processen at han kan bestemme at
det er ham de skal klone?

Med venlig hilsen
Lars

PS CGI-Yoda styrrede da for vildt!

Fra : Fenris

Dato : 19-05-02 20:41

Lars Hoffmann <lars@hoffmann.ac> er blandt andet berygtet for i
news:ac8qaf$fb7$1@newsreader.mailgate.org at have ytret:

> Hvorfor prøver Dooku at myrde Amidala? Var det ikke netop Amidala der
> kunne give Palpatine "Absolute Power"?

Sidious vidste at forsøget ville mislykkes, og få Amidala af vejen, så den
mere påvirkelige repræsentant Binks kunne fremlægge et forslag i senatet,
som Amidala aldrig ville gå med til.

Palpatine spørger retorisk hvem der ville fremsætte et så radikalt forslag,
og ønsker højlydt at Amidala var tilstede. Klip til Jar-Jar, der tydeligvis
fanger udtalelsen præcis som Palpatine ville at han fangede den.

> Jeg troede ikke at disse Jedis kunne blive gift, for som Anakin siger så
> er "Attachment" og "Posession" forbudt, men det er måske et hemmeligt
> bryllup?

Det så i hvert fald ikke særligt offentligt ud...

> [...]
> med at ævle om en jedi som døde for 10 år siden? Hvorfor undersøger de
> kære jedis (Eller Niels Frid kalder dem "Jiday-knights") ikke hvem der

Yoda omtaler det også som et mysterie, så det tror jeg såmænd også ville
være planen, hvis ikke der kom et hvis grev Dooku ind i billedet.
Hvem der bestilte Klonerne? Mine penge er helt sikkert på Sidious.

> Hvorfor er Jango Fett så vigtig i Klon-processen at han kan bestemme at
> det er ham de skal klone?

Spørg Sidious. Han har det med at udtale, at alt der sker, er præcis som
han har forudset det*. Det var sikkert hans valg.

*) Præcis som Palpatine i EpVI...

--
Thomas Hejl Pilgaard | <mailto:Fenris@DeathsDoor.com>=-=<ICQ#: 23729247>
Kollegievej 7 - 35 | -------------------------------------------------

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 19-05-02 23:11

Fenris escribió

> Det s† i hvert fald ikke s‘rligt offentligt ud...

Med C-3PO o R2D2 som vidner så det heller ikke voldsomt hemmeligt ud

Fra : Rune183

Dato : 19-05-02 21:23

Hvordan kan det være at jedi rådet godtager indsættelsen af en diktator? De
må da kunne se at det er en fårlig udvikling.

Fra : C.H.Engelbrecht

Dato : 19-05-02 23:12

> Hvordan kan det være at jedi rådet godtager indsættelsen af en diktator?
De
> må da kunne se at det er en fårlig udvikling.

Det kan også lade sig gøre i de fleste demokratier, især i lande med en
præsident. Det hedder vist 'ekstraordinære beføjelser', og kommer gerne i
tider med krig eller undtagelsestilstande. (Bush fik vist ekstrabeføjelser i
tiden efter 11. september.)

Som sådan indsættes der ikke diktatur i republikken, Palpatine får 'blot'
ekstrabeføjelser pga. den lurende borgerkrig. Diktaturet kommer
tilsyneladende et skridt ad gangen hen mod ep4, og kun fordi Palpatine er en
snu lille s...

Onkel George vil gerne lære os om politik. Som sådan vil jeg indtil videre
mene han er halvgod til det.

Fra : Rune183

Dato : 20-05-02 07:37

"C.H.Engelbrecht" <chrisengeldk@dkik.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> tider med krig eller undtagelsestilstande. (Bush fik vist ekstrabeføjelser

Det er jeg godt klar over.

> [...]
> ekstrabeføjelser pga. den lurende borgerkrig. Diktaturet kommer
> tilsyneladende et skridt ad gangen hen mod ep4, og kun fordi Palpatine er
Hvad jeg ikke forstår, er at man ingen gang ser jedierne diskutere sådan en
vidtrækkende beslutning, de accepterer den bare stiltiende -
tilsyneladende..
> Onkel George vil gerne lære os om politik. Som sådan vil jeg indtil videre
> mene han er halvgod til det.
Ja men er Darth Sidious egentlig så snu som han virker? Altså det må sgu da
være ret bekosteligt at finansiere et oprør og en klonhær til at slå oprøret
ned med bare for at få skabt politisk usikkerhed i senatet... Havde han
været lidt intelligent, så havde han bare skabt sit eget Front Pepublic
parti og skreget op om at der er alt for mange indvandrere, og at der skal
slås ned på kriminalitet ( gøre the Hutts til syndebukke) og lignende, og i
løbet af 0,5 ville han være den afgørende faktor i senatet....

Fra : Fenris

Dato : 20-05-02 10:07

Rune183 <aagaardskb@mail.dk> er blandt andet berygtet for i
news:3ce89994$0$78767$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk at have udtalt:

> [...]
> slås ned på kriminalitet ( gøre the Hutts til syndebukke) og lignende, og i
> løbet af 0,5 ville han være den afgørende faktor i senatet....

*LOL*

- men det virker vist kun i Europa...

Fra : C.H.Engelbrecht

Dato : 20-05-02 19:57

> Hvad jeg ikke forstår, er at man ingen gang ser jedierne diskutere sådan
en
> vidtrækkende beslutning, de accepterer den bare stiltiende -
> tilsyneladende..

Tjah...som sådan blander jedi-ordenen sig ikke i senatets beslutninger, og
som sådan har de vel ikke noget imod trækket for at genskabe den
demokratiske balance i galaksen. Desuden ævler Palpatine også om hvor meget
han elsker demokratiet og bla, bla, bla og Jedi'erne stoler vel på ham (at
han så har skumle planer kan de ikke mærke fordi han er Sith eller noget i
den...).
Men altså, en lille diskussion mellem Mace og Yoda om emnet havde ikke været
ved siden af. Hvem ved, måske var den filmet...

> [...]
> slås ned på kriminalitet ( gøre the Hutts til syndebukke ) og lignende, og
> løbet af 0,5 ville han være den afgørende faktor i senatet....

Jah, joh...det giver ham ikke den enevælde der er hans endelige mål som den
onde Sith han er. Han vil have al magt i Galaksen centreret i sin person,
hvad kan han bruge maksimal indflydelse i senatet til? Han vil have
ene-magten som den onde diktator-frøns han er. DET er set mange gange i
vores egen historie...

Onkel George sidestiller hermed den rene ondskab (Sith) med diktaturet, og
den rene godhed (Jedi) med demokratiet. En klassisk amerikansk tankegang (tæ
nk Sovjet og Saddam), men jeg synes faeme det er i orden...

Nu VED jeg ikke om det hænger sådan sammen, det er nu engang Lucas' projekt,
ikke mit. Mig, jeg ævler bare...

Fra : rune183 0

Dato : 21-05-02 18:00

"C.H.Engelbrecht" <chrisengeldk@dkik.dk> wrote in message news:<3ce946f5$0$18625$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...
> [...]
>
> Tjah...som sådan blander jedi-ordenen sig ikke i senatets beslutninger, og
> som sådan har de vel ikke noget imod trækket for at genskabe den
Genskabe den demokratiske balance ved at tvinge nogle planeter til at
blive i føderationen..? Hvor demokratisk!

> [...]
> Men altså, en lille diskussion mellem Mace og Yoda om emnet havde ikke været
> ved siden af. Hvem ved, måske var den filmet...

Det er muligt

> [...]
> den rene godhed (Jedi) med demokratiet. En klassisk amerikansk tankegang (tæ
> nk Sovjet og Saddam), men jeg synes faeme det er i orden...

tja det gør jeg egentlig ikke, men det var egntligt også ment som en
joke. Personligt syntes jeg det var den bedste star wars jeg har set,
men nu har jeg godt nok heller ikke været den store fan af de andre.
Men der er da ved at komme en halvvejs troværdig personskildring ved
nogen af karakterene

Fra : Peter Larsen

Dato : 19-05-02 23:11

"Lars Hoffmann" <lars@hoffmann.ac> wrote in message
> [...]
> farten.
>
> Hvorfor prøver Dooku at myrde Amidala? Var det ikke netop Amidala der

Nej, hun var en af de stærkeste fortællere mod skabelsen af en hær.

> Jeg troede ikke at disse Jedis kunne blive gift, for som Anakin siger så
> er "Attachment" og "Posession" forbudt, men det er måske et hemmeligt
> bryllup?

Sikkert hemmeligt, men det finder vi vel ud af i EP3

> [...]
> med at ævle om en jedi som døde for 10 år siden? Hvorfor undersøger de
> kære jedis (Eller Niels Frid kalder dem "Jiday-knights") ikke hvem der

tror svaret kommer i EP3, men Sidiuos er nok ikke et dårligt bud.

> Hvorfor er Jango Fett så vigtig i Klon-processen at han kan bestemme at
> det er ham de skal klone?

Hvornår siger de han selv kan bestemme det? Han er vel blevet valgt
fordi han er en god "skabelon" på en soldat.

> Med venlig hilsen
> Lars
>
> PS CGI-Yoda styrrede da for vildt

Enig :]=

Hilsen

Peter

Fra : Peter Kaas

Dato : 20-05-02 21:44

> tror svaret kommer i EP3, men Sidiuos er nok ikke et dårligt bud.

Jeg tror det er Sidious gennem stråmand: Jeg er ret sikker på at Jango Fett
fortæller Obi-Wan at han lavede en aftale med en eller anden der hedder
Tyrannus...

Mvh
Peter

Fra : Karen

Dato : 20-05-02 10:15

On Sun, 19 May 2002 20:18:56 +0200 (CEST), Lars Hoffmann
<lars@hoffmann.ac> wrote:

>Er lige kommet hjem fra SW2 i biffen og må sige at jeg var ganske
>positivt overrasket, men der er lige nogle ting jeg ikke fangede i
>farten.

Hej,
Der var endnu en ting jeg heller ikke fangede..hvorfor ved 3PO hvem
Anakin er i denne episode, når han ikke ved hvem han er når anakin
bliver til darth vader?

Er overkansleren korrupt eller ej? Jeg synes han virker så skummel..

--
Karen
http://www.altforsejt.dk

Fra : Brian Nielsen

Dato : 20-05-02 11:09

"Karen" <cowboyhat@sol.dk> skrev i en meddelelse
> Der var endnu en ting jeg heller ikke fangede..hvorfor ved 3PO hvem
> Anakin er i denne episode, når han ikke ved hvem han er når anakin
> bliver til darth vader?

Af Episode I fremgår det, at Anakin byggede C3PO.
Hvad der efterfølgende måtte ske af hukommelsesletninger inden
Episode IV, kan vi kun gisne om indtil Episode III.

Fra : Robert Eriksen

Dato : 20-05-02 11:16

Brian Nielsen wrote:

> "Karen" <cowboyhat@sol.dk> skrev i en meddelelse
> >

> Af Episode I fremgår det, at Anakin byggede C3PO.
> Hvad der efterfølgende måtte ske af hukommelsesletninger inden
> Episode IV, kan vi kun gisne om indtil Episode III.

Lucas' oprindelige familierelation:
"I am your father, C3P0"

Fra : Peter B. Juul

Dato : 20-05-02 23:43

Robert Eriksen <roe@adr.dk> writes:

> Lucas' oprindelige familierelation:
> "I am your father, C3P0"

Det kan vel aldrig blive værre end "Meesa you dada, Anakin."

--
Peter B. Juul, o.-.o "Bekæmp med al din kløgt og flid
The RockBear. ((^)) den tåge tåber spreder.

Fra : David Rasmussen

Dato : 20-05-02 11:40

Karen wrote:

> [...]
> bliver til darth vader?
>
> Er overkansleren korrupt eller ej? Jeg synes han virker så skummel..

Overkansler Palpatine bliver til Kejser Palpatine (ham fra ep. 4-6,
well, især 6). Så lidt skummel er han vel.

/David

Fra : Peter G.

Dato : 20-05-02 14:13

In article <3CE8D28D.5010007@yahoo.com>, David Rasmussen
<pinkfloydhomer@yahoo.com> wrote...

Enkelt. Det er et fåtal, der ved at D.V. (som vi ser på T.V.) er Anakin.
Det er vel kun Obi, Yoda, (Owen og Beru?) og kejseren indtil Darth
beslutter sig for at blive familiær overfor Luke i slutningen af EP V.

Desuden har CP3O sikkert fået hukommelsen slettet et sted henne af vejen
mellem III og IV

> Overkansler Palpatine bliver til Kejser Palpatine (ham fra ep. 4-6,
> well, især 6). Så lidt skummel er han vel.

Plus at han er en kraftfuld sith i tæt relation (afhængigt af hvordan man
ser det, men tæt under alle omstændigheder) til Sidious. Så jeg ville
sige meget skummel. Lige som vi kan lide det.

(Personligt tror jeg ikke at Lucas er så udspekuleret at lade
Palpatine/Sidious være to personer. Ikke medmindre de er tvillinger)

--
M.v.h. / Kind regards, Peter.
Indfør Systembolaget og begræns privatbilismen.

Fra : Karen

Dato : 20-05-02 16:26

On Mon, 20 May 2002 15:13:00 +0200, Peter G.
<PeterNOSPAMPedal2100@gmx.net> wrote:

>Plus at han er en kraftfuld sith i tæt relation (afhængigt af hvordan man
>ser det, men tæt under alle omstændigheder) til Sidious. Så jeg ville
>sige meget skummel. Lige som vi kan lide det.

Hej igen,
Jeg er altså stået lidt af på de her Sith-væsener..findes der ikke en
kanon dansk starwars side, hvor det står skåret ud i pap for sådan
nogen som mig? :) (selverkendelse gavner altid..)..

--
Karen
http://www.altforsejt.dk

Fra : Mikkel Selsøe Sørens~

Dato : 20-05-02 16:53

"Karen" <cowboyhat@sol.dk> wrote in message

> [...]
> kanon dansk starwars side, hvor det står skåret ud i pap for sådan
> nogen som mig? :) (selverkendelse gavner altid..)..

Jeg kender ikke nogen dansk - men starwars.com kan besvare næsten alle
spørgsmål af den art. Se her:
http://www.starwars.com/databank/organization/thesith/index.html

Mikkel Selsøe Sørensen

Fra : Peter G.

Dato : 20-05-02 18:18

In article <185ieuo7fetedeajsrvmc4sp3kkt5gfiau@News.CIS.DFN.DE>, Karen
<cowboyhat@sol.dk> wrote...

> [...]
> kanon dansk starwars side, hvor det står skåret ud i pap for sådan
> nogen som mig? :) (selverkendelse gavner altid..)..

Aner intet om danske sider men i dette tilfælde er det meget nemt at
forklare. Indenfor Starwars er ting enten onde eller gode. Når man så
taler om Sith mener man den "onde" orden som er modstykket til de gode
jedier.

En analogi er engle og djævle. Djævelen var en tidligere engel, der blev
"ond". Hans orden af djævle er modstykket til Guds engle.

Sådan er det også i StarWars. Er du en god person, der kan fifle med den
lyse side af Kraften på en god måde er du en Jedi.
Er du en ond person, der kan fifle med den mørke side af Kraften på en
ond måde er du en Sith.

Fra : Karen

Dato : 20-05-02 18:34

On Mon, 20 May 2002 19:18:24 +0200, Peter G.
> [...]

>lyse side af Kraften på en god måde er du en Jedi.
>Er du en ond person, der kan fifle med den mørke side af Kraften på en

Ok got it..Nu har jeg så på starwars.com læst om Sith ordren at der er
en mester og en lærling. I den her episode II var der så en mester,
det var vel ham der holdt ObiWan Kenobi fangen ikke? Hvem var så
lærlingen? Og hvad hed mesteren egentlig..

Bibemærkning:
Arj jeg kan godt mærke jeg skal ind og se den igen en sen aften hvor
der IKKE er små børn på 4-5 år med, der hele tiden skal forbi mig og
ud at tisse..det lykkedes faktisk de to børn hele 11 gange..HVER..at
tisse iløbet af filmen i Imperial..nedtur..

--
Karen
http://www.altforsejt.dk

Fra : Morten Bowman Hansen

Dato : 20-05-02 19:44

On Mon, 20 May 2002 19:34:06 +0200, Karen <cowboyhat@sol.dk> wrote:

> [...]
>det var vel ham der holdt ObiWan Kenobi fangen ikke? Hvem var så
>lærlingen? Og hvad hed mesteren egentlig..

Nope Dokuu var lærlingen - Yoda Mesteren.
Obi Wan's mester var Qui-Gon Jinn

Morten
morten@bowman.dk

Fra : David Rasmussen

Dato : 20-05-02 20:23

Morten Bowman Hansen wrote:

> Nope Dokuu var lærlingen - Yoda Mesteren.
> Obi Wan's mester var Qui-Gon Jinn

Yep, og Dooku var Qui-Gon Jinn's mester...

Fra : Karen

Dato : 20-05-02 21:01

On Mon, 20 May 2002 21:23:18 +0200, David Rasmussen

Ok nu er forvirringen total...jeg mente Sith-ordenen, og ikke jedi..

Nope Dokuu aka Darth Tyranus ? kan jeg slet ikke finde på
Starwars.com, hvem er han "i virkeligheden" i filmen..altså har han et
dobbeltliv i Episode 2? Hvis han er elevn i Sith, hvem er så hans
lærer, som det står beskrevet på
http://www.starwars.com/databank/organization/thesith/index.html

Er det så darth sidious? (ved man hvem han er?)

--
Karen
http://www.altforsejt.dk

Fra : Peter G.

Dato : 20-05-02 21:33

In article <qokieug0hk5uoqnpt6395e96hqmnshu991@News.CIS.DFN.DE>, Karen
<cowboyhat@sol.dk> wrote...

> [...]
> http://www.starwars.com/databank/organization/thesith/index.html
>
> Er det så darth sidious? (ved man hvem han er?)

Nu rydder vi op

Count Dooku = Darth Tyranus

Dooku var oprindeligt en Jedi, der var lærling af Yoda.

Da han var udlært og blev Jedi _mester_ fik han Qui-Gon Jinn som lærling.

Da Qui-Gon Jinn døde, blev Dooku skuffet, deprimeret m.m. og gik/(blev
lokket?) over til den mørke side til Darth Sidious.

Da han kom derover skiftede Dooku navn til Darth Tyranus. Alle Sither
hedder noget med Darth.

Da Sidious (ham med kutten man ikke ser ansigtet på) er den eneste
dalevende mester indenfor Sith-ordenen, tager han Dooku/Tyranus som
lærling.

Derfor er Tyranus/Dooku Sidious lærling, mens Sidious er mesteren. Da
Tyranus er tidligere Jedi er han ret hurtig til at lære sith-kunsten. Det
er jo bare at ændre fortegnet ;)

Altså:

Lærling: Darth Tyranus/Dooku
<http://www.aravenwood.free-
online.co.uk/Nov99/downloads/the_goodies/Your_art/tyranus.jpg>

Mester: Darth Sidious. (Som sikkert er Palpatine i "forklædning")
http://www.starwars.com/databank/character/darthsidious/index.html

Fra : Morten Bowman Hansen

Dato : 20-05-02 21:38

On Mon, 20 May 2002 22:32:37 +0200, Peter G.

Hæhæ, det hjalp

Morten
morten@bowman.dk

Fra : Magnus Dreyer

Dato : 21-05-02 20:13

"Peter G." <PeterNOSPAMPedal2100@gmx.net> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Derfor er Tyranus/Dooku Sidious lærling, mens Sidious er mesteren. Da
> Tyranus er tidligere Jedi er han ret hurtig til at lære sith-kunsten. Det

Da der kun kan være 2 sither: En mester og en elev. Og i de oprindelige film
er det Vader der er eleven, kan vi næsten regne ud at Dooku må dø på et
eller andet tidspunkt.
Mit gæt, er at det er Anakin der dræber ham, hvilket er det der får ham over
på den mørke side.

De store spørgsmål må så være:
1. Hvor mange elever har Sidious været igennem i tidens løb. Og man skulle
tro at eleverne ville vide at det var et farligt karrierevalg

2. Hvad hed Maul før han blev sith, og er det røde en del af hans
oprindelige hudfarve.

mvh Magnus

Fra : Brian Nielsen

Dato : 21-05-02 21:41

"Magnus Dreyer" <magnus@mcnus.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
film
> er det Vader der er eleven, kan vi næsten regne ud at Dooku må dø på et

Hvem siger at Sideous ikke kan påtage sig en ny elev, når den tidligere er
udlært?
I Episode I vil Qui-Gon vil påtage sig træningen af Anakin, hvortil Yoda
siger at
man kun kan have een Padawan. Qui-Gon siger hertil at Obi-Wan er klar til
prøverne.
Jeg fortolker dette som at mester kan tage en ny elev, når den tidligere
elev har bestået prøverne.

/Brian

Fra : Magnus Dreyer

Dato : 21-05-02 22:45

"Brian Nielsen" <bn73@worldonline.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> prøverne.
> Jeg fortolker dette som at mester kan tage en ny elev, når den tidligere

Sådan fungere det hos Jedierne.
Men hos sitherne er det anderledes, da dewr hele tiden kun er max to
personen i kulten. En mester og hans elev hvilket næsten må betyde, at man
er elev indtil ens mester selv dør. For der kan jo ikke være to mestre.

Fra : Brian Nielsen

Dato : 22-05-02 21:59

> [...]
> er elev indtil ens mester selv dør. For der kan jo ikke være to mestre.

Hmm, du har jo ret, ifølge starwars.com.
Men man behøver jo ikke at dø, for at forlade kulten (jaja, rygsvømning...)

/Brian

Fra : David Rasmussen

Dato : 21-05-02 21:38

Magnus Dreyer wrote:
> De store spørgsmål må så være:
> 1. Hvor mange elever har Sidious været igennem i tidens løb. Og man skulle
> tro at eleverne ville vide at det var et farligt karrierevalg

Det kan være at han i 8. klasse har været i erhvervspraktik hos Sidious.
På det tidspunkt er man ret påvirkelig. Desuden... Sidious eller den
lokale børnehave ... Sidious eller den lokale børnehave... Det er et
svært valg.

/David

Fra : Morten Bowman Hansen

Dato : 20-05-02 21:37

On Mon, 20 May 2002 22:01:05 +0200, Karen <cowboyhat@sol.dk> wrote:

> [...]
>http://www.starwars.com/databank/organization/thesith/index.html
>
>Er det så darth sidious? (ved man hvem han er?)

Nu er du lige ved at tabe mig
Dokuu var også Jedi, men blev taget af The dark side. Ligesom Anakin
bliver. Om han dér havde en Mester ved jeg ikke, men det tror jeg nu
ikke. Men måske Sidious?

Morten
morten@bowman.dk