Hærdning af silikone
Fra : Alex Sørensen, drage~

Dato : 19-05-02 17:49

Hvornår må jeg hælde vand i akvariet, efter at have bygget det. (håber det
holder tæt)

--
Alex Sørensen
alex@dragebix.dk

Fra : Madsen

Dato : 19-05-02 17:57

Alex Sørensen, dragebix.dk skrev:

> Hvornår må jeg hælde vand i akvariet, efter at have bygget det.
> (håber det holder tæt)

Efter hvad jeg har hørt, så hærder silikonen med ca. 1 millimeter i
døgnet så hvis du har en god tyk fuge, så er en 4 til 5 døgn nok ikke
helt ved siden af. Det er knapt så vigtigt hvis det er et lille
akvarium, men jo større det er, jo større tryk kommer der, og jo større
chance er der for at du maser fugen flad vha. vandtrykket hvis den ikke
er ordentlig gennemhærdet.

Madsen.

Fra : Carsten Gall

Dato : 19-05-02 22:25

Madsen <nospam@madsen.tdcadsl.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:Xns9213C0B99D740copy.if.you.wish@madsen.tdcadsl.dk...

> [...]
> akvarium, men jo større det er, jo større tryk kommer der, og jo større
> chance er der for at du maser fugen flad vha. vandtrykket hvis den ikke

Jeg vil mene at efter 24 timer er limen så hærdet at du kan lave en
tæthedskontrol.
For selvom limen efter sigende kun hærder med 1 mm pr døgn, så er det jo 1
mm på alle leder,
og de fleste laver kun ganske tynde fuger.

Carsten

Fra : Madsen

Dato : 19-05-02 23:39

Carsten Gall skrev:

> [...]
> er det jo 1
> mm på alle leder,
> og de fleste laver kun ganske tynde fuger.

Det har du sikkert ret i.
Jeg fik rådet af ham der limede mit 530 ltr. da det sprang læk for
nogle år tilbage. Han er professionel akvariebygger og laver nogle ret
stejle og tykke fuger. Ikke de her "akvastabil-fuger" som er meget
tynde og brede.
Han forklarede at det ville være farligt at fylde vand i inden fugen
var helt gennemhærdet da jeg så kunne risikere, at fugen blev mast
fladere og det kan gøre akvariet utæt, men hvis fugerne ikke er særlig
tykke, så hærder de selvfølgelig hurtigere.

Madsen.

Fra : J@N

Dato : 20-05-02 04:21

"Alex Sørensen, dragebix.dk" <kontakt@dragebix.dk> skrev i en meddelelse
> Hvornår må jeg hælde vand i akvariet, efter at have bygget det. (håber det
> holder tæt)

Afhænger af silikonetykkelse, akvariestørrelse og om der er ramme eller
ikke ramme.
Glassilikone hærder med ca. 2 mm i døgnet ved 20 grader, så kan du selv
beregne tørretiden, hellere en dag for meget end en dag for lidt. Det er et
kæmpearbejde at fjerne gammel silikone og lime om, for slet ikke at tale om
vandet på gulvet.

Jan

Fra : Alex Sørensen, drage~

Dato : 20-05-02 09:09

Det er "bare" et 150 L akvarie, og fugerne er ikke særlig store, så jeg tror
jeg giver det et ekstra døgn, og bruger det til at lave et solidt bord til
det. Tak for tipsene.