Hjælp søges..akut problem med killing.
Fra : [4690] Claus Smith

Dato : 19-05-02 12:30

Hejsa.

For fjorten dage siden fik vores store kat fem killinger og en uge efter fik
vores mindre kat fire killinger.

Nu er der sket det at den store har flyttet de fire af killingerne og afvist
den femte.

indtil videre har jeg flyttet den ned til den mindre kat og dens killinger
som har taget i mod den, men er det holdbart og hvorfor er den blevet afvist
af sin mor?

Claus Smith - 4690 Haslev

Fra : silverheart

Dato : 19-05-02 14:03

Hej Claus

Hvorfor misse mor ikke vil have sin killing kan vi kun gisne om. Der kan
være noget galt med denne killing, men det behøver der nødvendigvis ikke
at være.

Katte kan godt adoptere hinandens killinger. Så hvis den anden hunkat
vil modtage denne killing skulle det ikke være noget problem, og
killingen vil ha fået en chance for at overleve.
I de tilfælde jeg kender til, har adoptiv moderen beholdt killingen til
den var stor nok til at flytte hjemmefra.
Så hvis killingen ellers ikke fejler noget, skal det nok gå.
Så held og lykke med begge kuld
hilsen Sanne
http://www.silver-heart.dk

http://www.kandu.dk/

Fra : Camilla Baird

Dato : 19-05-02 14:02

Moderkatte har et indbygget instinkt overfor hvorvidt killingerne
overlever eller ej. Hvis moderkatten afviser killingen (som det lader
til tilfældet er) er jeg ked af at sige det - hun vil ikke bruge kræfter
på denne killing. Der er sandsynligvis noget galt med den. Jeg ville
tage den til dyrlægen og få den undersøgt og måske aflivet med mindre du
vælger at flaske den op selv.

Jeg er ked af at være så kontant, men efter min mening gør du alle
involverede parter en bjørnetjeneste ved at "tvinge" moderen til at tage
sig af den. Hun viser med al tydelighed (ved at flytte de andre væk fra
den svage) at denne killing skal efterlades. Hvis du holder op med at
"påtvinge" hende killingen, vil moderkatten få tid til at falde til ro
med de 4 stærke og sunde killinger.

mvh Camilla

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 19-05-02 14:23

"[4690] Claus Smith" <claussmith@mail1.stofanet.dk> skrev i en
meddelelse news:3ce78cdc$0$3752$ba624c82@nntp01.dk.telia.net...

> [...]
>
> indtil videre har jeg flyttet den ned til den mindre kat og dens
killinger
> som har taget i mod den, men er det holdbart

Ja altså killingen er blevet accepteret af den mindre kat og så langt
så godt ... men når en kat flytter sine killinger og undlader at
flytte en .. eller frastøder en killing er der som regel en årsag til
det ... i naturen er det sådan at det sunde overlever og det svage
dør .. der kan være sygdom eller svaghedstegn hos denne sidste killing
som morkatten er opmærksom på og derfor overlader killingen til dens
egen skæbne .. døden .. udfra at det er bedre at give liv og næring
til fire raske og sunde killinger der har en chance for at overleve
.... så det er helt fint .. synes jeg at du har flyttet killingen ned
til det andet kuld ..dit alternativ havde været at få den aflivet
fremfor at den skulle gå en langsom død i møde .. jeg ville dog i en
sådan situation lige lade den pågældende killing dyrlægetjekke ... for
jeg tror helt sikkert der er en grund til at morkatten har efterladt
den .. med mindre hun er blevet forstyrret i flytningen .. kan det
tænkes at være tilfældet ... årsagen til den efterladte killing kan
også være at moren simpelthen ikke har overskud til mere end fire
killinger og så har efterladt den svageste af de 4 ...

Godpinsehils fra Ami

Fra : Jette

Dato : 19-05-02 17:01

Bare rolig... det er ikke mine egne katte jeg giver fra mig (må guderne
forbyde det!)

En pige (May-Britt) der har været forbi vores hjemmeside, har skrev en email
til mig og bedt om et godt råd i forbindelse med, at naboen ikke vil have
hendes udekat rendende i haven.

Naboen er temmelig genstridig og ikke rigtig til at have med at gøre. Da der
naturligvis er fare for han en dag gøre noget drastisk, har hun valgt at
prøve at finde et nyt hjem til missen. Jeg poster derfor dette lille
"salgsopslag" på hendes vegne.

Kattens "CV" er:

Dejlig gråstribet hankat
5 år gammel
Kastreret og øremærket
Van til kattelem
Særdeles kælen
Fantastisk musefanger

Interesserede kan skrive til May-Britt (der iøvrigt bor ved Herning)
på adressen may-britt_s@get2net.dk

Mvh. Jette
- der er helt "alene" i lejligheden, da misserne sover eftermiddagssøvn og
manden ta'r sig en lur ovenpå en anstrengende tur i Fakta, hi!

--
Ny bruger af dk.fritid.dyr.kat? Opret din profil og se andres på
gruppens hjemmeside http://www.dk-fritid-dyr-kat.dk

Fra : Jette

Dato : 20-05-02 00:33

Arrh, shit! Det indlæg havnede da i en tråd i stedet for et nyt indlæg...
nå, men I er jo ihærdige læsere, så I ser det nok alligevel

Mvh. Jette

Fra : [4690] Claus Smith

Dato : 19-05-02 17:23

Kattekilligen virker sund og rask og en mere kattekyndig har nu kigget på
den og synes at den må siges at være sund og rask.

Hans teori er så at kattemor har nok i de fire andre og derfor har ladt den
sidste være tilbage.

Den er nu hos den anden kattemor og trives med hende og de mindre killinger,
så jeg håber på det bedste.

Tak for alle de gode råd og svar.

Claus Smith

Fra : silverheart

Dato : 19-05-02 18:12

Hej igen Claus

Det lyder som en god ide at lade den være hos dens nye mor

Jeg ville heller ikke selv opgive en killing bare sådan uden at have
prøvet. I mit sidste kuld var der også en killing der skulle have lidt
start hjælp og i dag er han en pæn stor hankat over et år.

Hilsen Sanne
http://www.silver-heart.dk

http://www.kandu.dk/

Fra : Camilla Baird

Dato : 19-05-02 18:33

Held og lykke med projektet Jeg håber virkelig det bedste for jer
alle
mvh Camilla