Celeron og AX6BC
Fra : Henrik Ehlert

Dato : 18-05-02 13:37

Jeg kom til at stole på en edb forhandler, og købte en celeron 1,3 til mit
gamle aopen ax6bc... (slot konverter)
men den vil ikk boote...
Kan den cpu overhovedet bruges?
hvilken mobo skal jeg købe istedet? (billigt)

Fra : henrik

Dato : 18-05-02 16:27

> gamle aopen ax6bc... (slot konverter)
> men den vil ikk boote...
> Kan den cpu overhovedet bruges?
Jeg tror det ikke! Jeg mener det skal være en "Coppermine" CPU for at den
kan køre på et BX board. Men jeg har ikke arbejdet med BX chipsættet i lang
tid så jeg vil ikke hænges op på noget!

Mvh
henrik

Fra : raven

Dato : 18-05-02 19:49

On Sat, 18 May 2002 14:37:11 +0200, "Henrik Ehlert" <news@ehlert.dk>
wrote:

>Jeg kom til at stole på en edb forhandler, og købte en celeron 1,3 til mit
>gamle aopen ax6bc... (slot konverter)
>men den vil ikk boote...
>Kan den cpu overhovedet bruges?

Nej, ikke direkte. Tualatin celerons er fcpga2
der har 10 anderledes ben end fcpga (coppermine)
tom forklarer det således:
http://www6.tomshardware.com/cpu/01q3/010919/index.html

med langhårede modifikationer og den rigtige konverter kan det komme
til at virke. Jeg har selv ax6bc med en celeron 950@1266. Jeg har lige
prøvet i går med en celeron tualatin 1100, (11x133=1466), men det er
ustabilt for agp, når man ikke trækker ledningen ak4-ak26. Det kan du
læse i:
http://members.dingoblue.net.au/~roggefam/tua/tuareport1.html
eller
http://digilander.iol.it/grandecigno/Tua_BX_41.htm

Det sværeste er ak4-ak26 forbindelsen, hvor ak4 samtidig skal isoleres
fra soklen. Man bore lidt større i soklens plastik for hullet ak4,
trække noget krympefleks over, efter at have forbundet med ak26 med en
ledning.

Men ax6bc poster ellers fantastisk med korrekte 1466 MHz !

Med et abit be6-II slot1 bx board og asus s370-dl adapter er ak4-ak26
ikke nødvendig. Det er min løsning, da jeg har klippet de 3 ben af
cpu'en og ikke kan lave ak4-ak26 mere. Det er nemlig nemmere at trække
benene helt af, end at klippe dem af.
Abit'en poster meget ukorrekt, men det er jo ligeyldigt, hvad den
skriver af MHz, når man kan teste, at det er som ønsket.

Desuden skal bios modificeres. Det har jeg gjort med min 257 bios til
ax6bc. Det er beskrevet i:
http://members.dingoblue.net.au/~roggefam/bmreport1.html
Du kan da få en kopi af biosfilen. Den virker.

>hvilken mobo skal jeg købe istedet? (billigt)

soltek sl-65kv2-t
t for tualatin. Det bruger sdram.

mvh

John

Fra : Jacob Lie

Dato : 20-05-02 21:24

Hej Raven,

jeg har et Abit BH 6, som jeg pt kører med en CEL566 overclocket til 850
uden problemer. Kører med en converter, vistnok fra Soltek.

Spørgsmålet: kan jeg kører de nye celerons, eksempelvis celeron tutalin 1300
mhz med min almindelige converter?

Tak

mvh jacob

Fra : raven

Dato : 20-05-02 22:08

Det står jo i de links der er i mit indlæg nedenfor, hvordan du gør.
Det er med bh6 nøjagtigt som med aopen ax6bc. Din soltek sl 02++
adapter er udmærket og kan jumpe Vcore rigeligt langt ned under 1.5
volt.

Du kan også vælge, at lade være hvis det er for indviklet. Så skal du
bare nøjes med celeron 950 f.eks.
Den kan køre 9x133=1266 ved måske 1.85 volt og med en god køler.
Køleren må bare ikke være så stor (60x60x60).

Du ved vel at med frontbus 133, vil agp på et BX chipset bundkort
blive overclocket med 33 %. Det kan nogle grafikkort klare, men langt
fra alle: voodoo3 eller nyere, radeon og nogle af de bedste geforce.

Men tualatin til 133 MHz fsb: 1100 er et godt valg for 11x133=1466
eller 11x136=1500

Køber du en hurtigere model, får du den jo aldrig op på fsb 133, som
udnytter rammen bedre end langsommere fsb.

Alle cpu'erne er multiplier låste.

Jeg har en celeron 1100 tualatin til at køre på et abit be6-ll. Det
poster slet ikke MHz korrekt. Det må du være forberedt på med bh6
også. Men det er ligegyldigt, hvis CPUID viser at cpu'en køre som den
skal.
Ved 11x100 skriver det: PIII 333 MHz. Ved 1466 skiver det 693 MHz.
Nå pyt, det kan man leve med.

mvh

John