Så skete det der desværre ikke måtte ske
Fra : Lise Grønbæk

Dato : 18-05-02 10:53

Hej igen,

I ved jeg har været inde med et indlæg, om en dansk/svensk gårdhund, der
hedder Max, og som var ret vild med at komme og besøge Sille uden ejer.
I dag til morgen på vores sti-tur mødte jeg Congos mor, og hun fortalte
mig, at Max var løbet ud foran en bil oppe ved hovedvejen. Han blev
desværre ramt så alvorligt med indre kvæstelser, at der ikke var noget
at gøre.
Jeg har da ondt af de unge mennesker, selvom jeg gav ham en skideballe,
da han var her, for de holdt utrolig meget af Max.

Hilsen Lise Grønbæk

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 18-05-02 11:02

"Lise Grønbæk" <llea_rifraf@vejen-net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
skideballe,
> da han var her, for de holdt utrolig meget af Max.

Ja endnu en gang måtte et dyr betale prisen for menneskets fejl ..
fint du kan have ondt af de unge mennesker .. helt ærligt kniber det
mig lidt .. for på en eller anden måde synes jeg ikke de har gjort
spor for at undgå noget sådant skulle ske ..

men godpinsehils fra Ami

Fra : Lise Grønbæk

Dato : 18-05-02 12:48

> [...]
> mig lidt .. for på en eller anden måde synes jeg ikke de har gjort
> spor for at undgå noget sådant skulle ske ..

sundet mig over beskeden omkring Max. Jeg tænker på Max, og efter
selv at have prøvet at miste en hund, så er det jeg tænker, OK
Max har jo ikke valgt sin ejere. De unge mennesker har valgt ham.
Set i bakspejlet skulle de have brugt mere tid på at læse og finde
ud af, hvordan man præger, passer på og opdrager/træner sin hund.
Max var jo en lille sød hund, og den er jo helt uskyldig, den fulgte
jo bare sine instinkter.
Jeg tænker også på den person, der ramte Max med sin bil. Jeg vil
da have det forfærdeligt, hvis det var mig.
Vi sender også mange Pinse-hilsner, Lise.

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 18-05-02 13:50

"Lise Grønbæk" <llea_rifraf@vejen-net.dk> skrev i en meddelelse

Hej Lise

> sundet mig over beskeden omkring Max. Jeg tænker på Max, og efter
> selv at have prøvet at miste en hund, så er det jeg tænker, OK
> Max har jo ikke valgt sin ejere. De unge mennesker har valgt ham.

<> ja men hov jeg tror du har misforstået mig ... det er er bestemt
ikke Max jeg bebrejder noget .. og det er bestemt heller ikke fordi
jeg ikke synes det var synd for Max at den skulle ende sit liv på
denne kedelige måde .. Max kunne bestemt ikke gøre for at han var
havnet i de forkerte hænder .. stakkels stakkels Max, der garanteret
var en dejlig vovse ...

> [...]
> ud af, hvordan man præger, passer på og opdrager/træner sin hund.
> Max var jo en lille sød hund, og den er jo helt uskyldig, den fulgte

<> netop og det kan man ikke bebrejde hunden , mine bebrejdelser
ligger da også udlukkende på ejeren der i mine øjne gjorde alt for
lidt for at give Max det gode og trygge hundeliv en hund har krav på

> Jeg tænker også på den person, der ramte Max med sin bil. Jeg vil
> da have det forfærdeligt, hvis det var mig.

<> helt sikkert ham eller hende der kørte Max over har jeg den dybeste
medfølelse med ... så det er ikke bare for alle Maxers og Maxiners
skyld men så sandelig også for div. bilisters skyld og i det hele
taget for ens omgivelsers skyld man bør rette sig efter den lov med at
hunde skal føres i snor ... altså vil jeg gerne fremhæve at min
bemærkning i mit første indlæg kørte udlukkende på Maxes ejere det er
hos dem fejlen ligger og ikke hos Max ...

Masser af hils fra Ami

Fra : x Vuf x

Dato : 18-05-02 21:52

Sat, 18 May 2002 11:48:21 +0000 (UTC), Lise Grønbæk wrote:

> [...]
>jo bare sine instinkter.
>Jeg tænker også på den person, der ramte Max med sin bil. Jeg vil
>da have det forfærdeligt, hvis det var mig.

Også jeg.

--
Mvh Sonja http://www.sonpet.com nospam@sonpet.com

Nyhedsgrupper er ikke Jeopardy. Svar efter spørgsmålet!

Fra : x Vuf x

Dato : 18-05-02 21:51

Sat, 18 May 2002 09:52:44 +0000 (UTC), Lise Grønbæk wrote:

> [...]
>Jeg har da ondt af de unge mennesker, selvom jeg gav ham en skideballe,
>da han var her, for de holdt utrolig meget af Max.

Hvor kan du ha' ondt af mennesker, der er skyld i , at deres hund
bli'r kørt ned? Havde de haft styr på ham og ikke ladet ham strejfe,
var det jo aldrig sket!

Fra : Lise Grønbæk

Dato : 19-05-02 08:22

"x Vuf x" <nospam@sonpet.com> wrote in message

> Hvor kan du ha' ondt af mennesker, der er skyld i , at deres hund
> bli'r kørt ned? Havde de haft styr på ham og ikke ladet ham strejfe,
> var det jo aldrig sket!

<< Det jo op til dig at finde ud af ikke ?????
<< Læs hvad jeg skrev efter det første indlæg igen.????
Hilsen Lise

Fra : Winther

Dato : 19-05-02 11:39

> [...]
>

> --
> Mvh Sonja http://www.sonpet.com nospam@sonpet.com
>
> Nyhedsgrupper er ikke Jeopardy. Svar efter spørgsmålet!

Hvis vores børn altid blev inde, så bliver de heller ikke kørt ned. Hvis de
aldrig prøver at cykle, vælter de ikke. Hvis vore hunde altid var inde eller
i snor, så bliver de heller ikke kørt ned. Selvfølgelig skal hunde ikke
strejfe, men så snart man løsner sin hund, er der en risiko, selv for dem
der siger, de har 100% kontrol.
Vh. Winther

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 19-05-02 12:11

"Winther" <Falk-petersen@removethisadslhome.dk> skrev i en meddelelse
.. Selvfølgelig skal hunde ikke
> strejfe, men så snart man løsner sin hund, er der en risiko, selv
for dem
> der siger, de har 100% kontrol.
> Vh. Winther

Du har da helt ret .. men for hunde såvel som for børn og i øvrigt
også voksne gælder det vel at der er tale om frihed under ansvar .. og
når der er tale om hunde og børn er det vi voksne der skal afgøre om
hunden barnet kan forvalte dette ..... men ellers er vi da helt enige

Godpinsehils fra Ami

Fra : Kim Gam-Jensen

Dato : 20-05-02 15:28

Hej,

Her bli'r jeg lige nødt til at blande mig:

> Hvor kan du ha' ondt af mennesker, der er skyld i , at deres hund
> bli'r kørt ned? Havde de haft styr på ham og ikke ladet ham strejfe,
> var det jo aldrig sket!

Næh, men nu er vi desværre ikke alle velsignet med hunde, der er lige
modtagelige for prægning og træning - og ikke alle mennesker er lige
"velegnet" til at træne hunde (eller opdrage børn for den sags skyld).

For tre år siden blev vores knap et år gamle hvalp kørt ned fordi han stak
af, da døren ind til huset gik op. Vi fandt ham først fire timer senere,
kørt ned af en bilist der bare havde smidt ham 20 meter ind på en mark. Det
var i december måned og det skal lige siges at han ikke var død, men stærkt
kvæstet og naturligvis voldsomt nedkølet.

Moralen i dette her er blot, at man skal passe meget på med ikke at dømme
folk for hurtigt. Skulle det engang ske for dig, Sonja, at din hund stikker
af (eller dine børn laver noget, de ikke må), håber jeg inderligt at du
møder nogle lidt mindre fordømmende mennesker.

--
Mvh. Kim

Fra : x Vuf x

Dato : 20-05-02 17:04

Mon, 20 May 2002 16:27:31 +0200, Kim Gam-Jensen wrote:

> [...]
>af (eller dine børn laver noget, de ikke må), håber jeg inderligt at du
>møder nogle lidt mindre fordømmende mennesker.

Moralen er, at du skal læse før du dømmer!
Det drejer sig her om mennesker, der lader deres hund strejfe, ikke et
tilfældigt uheld med en åben dør!!!

Fra : Kim Gam-Jensen

Dato : 20-05-02 20:47

Hej igen,

> Moralen er, at du skal læse før du dømmer!
> Det drejer sig her om mennesker, der lader deres hund strejfe, ikke et
> tilfældigt uheld med en åben dør!!!

Nu er det ikke mig, der har sat mig til dommer over andre mennesker her.
Uanset (hunde)opdragelse, moral og erfaring med hunde, så kan man vel ikke
tillade sig på den måde at hævde sig over (nogen ville måske kalde det en
hån) andre mennesker. Bliver et "familiemedlem" dræbt, er det synd for de
pårørende, uanset den dybereliggende årsag.

Mvh. Kim

>Nyhedsgrupper er ikke Jeopardy. Svar efter spørgsmålet!

Oraklet har talt. Jeg forbeholder mig dog stadig ret til nårsomhelst at
komme med min uforbeholdne mening.

Fra : Karina og Christian

Dato : 20-05-02 22:34

"Kim Gam-Jensen" <kim@gam-jensen.dk> wrote in message news:3ce95264$0$11939
[klip]
> [...]
> hån) andre mennesker. Bliver et "familiemedlem" dræbt, er det synd for de
> pårørende, uanset den dybereliggende årsag.

Hejsa Kim

Vi sad i dag og læste jeres historie om jeres hund, der blev kørt ned. Det
var en helt igennem tragisk historie, og det gør os virkelig ondt - det må
have været en frygtelig, frygtelig oplevelse at miste et medlem af familien
på dén måde. Det viser bare, at der kan ske så utrolig meget på bare et
ultra kort øjeblik, og at ingen kan gardere sig imod sådan et uheld.

Med hensyn til gruppen her vil vi sige, at vi har brugt den nogle gange,
hvor vi har stillet nogle spørgsmål, og har fået nogle få men så tilgengæld
rigtig gode svar. Desværre er der også en del mennesker her, der ikke rigtig
vil forsømme nogen lejlighed til at fordømme dig for ikke at have læst de
rigtige bøger, for ikke at "præge" din hund ordentligt, for ikke at skrive
de rigtige ting eller hvad det nu måtte være. Vi har valgt at gribe sagen an
således, at vi simpelthen ignorerer de udfald, der kommer. Vi ved, det kan
være svært - ikke mindst fordi man indimellem kan ende op med at få tanken
om, at det slet ikke er nok eller tilstrækkeligt eller noget værd i det hele
taget, at man bare elsker sin hund gør sit bedste - der står altid nogen
klar til at fortælle dig, at det ikke er nok.

Heldigvis udgør de personer et absolut fåtal, og de gør sig nu ikke de store
anstrengelser med at svare på de konkrete og konstruktive spørgsmål, men
melder sig stort set kun på banen, når der er uvenskab i luften, og når de
opretter tråde, fordi de har noget på hjerte, de selv gerne vil fortælle. I
det store hele har vi i hvert fald, som nævnt, været rigtig glade for de
råd, vi har fået, og folk har været rigtig søde til at hjælpe os på rette
vej.

Mange hilsner
Karina, Christian og Vaks

NB: Slet "FJERNDETTE" fra adressen ved svar pr. e-mail
----