Jeg har haft TDC NetExpres i et par år med den gamle ATM løsning, men er nu
konverteret til TDC NetExpress Ethernet løsning for at få en router og et
lille hjemmenetværk med flere computere. Men jeg kan ikke få braset til at
virke. Det er mit første netværk, men jeg har læst en del i de gamle tråde
her på NG, kigget i manualer osv. Det er flere der skriver om RP 114 som en
god router/switch. Det burde da ikke være så svært - eller hva' ?
Nå men til problemet. Jeg har et Siemens modem, en RP 114 router, et
Realtek RTL8139/810X netværkskort. Kører Win98, (ikke SE). Jeg kan få hul
igennem uden om routeren, så netværkskort, 10BaseT udgang på modem, kabler,
osv. virker i hvert fald i den konfiguration. Men når jeg kører routeren
på, virker det ikke.
Jeg kan få kontakt til routerens opsætningsside over min browser, og hvis
jeg skriver Run, winipcnf så får min computer et IP nummer - dette tolker
jeg som om at forbindelse netværkskort - router fungerer. TDC kan få mit
modems Sync lampe til at lyse rødt (og jeg jeg kan få hul igennem modem uden
om routeren) - så forbindelse fra modem til TDC server burde også være ok.
Nogle på hotlinen mente at der skal være krydset kabel mellem routerens WAN
stik og modemets 10BaseT stik, andre sagde det modsatte. Jeg har købt et
krydset kable (faktisk to!), men det virker ikke, og når der er krydset
kabel i, så lyser min 10BaseT lampe på modem ikke grøn - lampen lyser grøn
hvis der er straight kabel i.
I Control Panel, Internet Options, Faneblad Connections, vælger jeg Setup,
så får jeg en Internet Connection Wizard hvor jeg vælger LAN, automatic
discovery of proxy server
I Control Panel, Network, har jeg installeret TCP/IP, Client for Microsoft
Networks, under mine TCP/IP properties har jeg valgt: Use DHCP for WINS
I routerens browserdrevede opsætningsside vælger jeg PPPoE, skriver mit user
name og pw (NB: andre bemærk, at routeren tilsyneladende kun tillader pw på
max 8 chars, selvom man kan skrive flere chars i feltet !, jeg troede en
overgang at dette var problemet), jeg har krydset checkboxe af for
servertildelte IP og DNS, feltet for gateways er blanke.
Der er desværre ikke seriøs hjælp at hente hos TDCs hotline. Jeg har talt
med flere derinde, og deres indsats nåede en foreløbig kulmination da de med
vigtig mine og en hel del selviscenesættelse henviste mig til
'Fabrikaarntens hjemmeside' - et hverken særlig originalt eller særlig
brugbart råd. Jeg har på deres råd flyttet rundt på netværkskortet til et
andet slot, hjalp ikke, kravlet rundt og kigget efter lys bag computeren
osv.
Andre folk med gamle TDC ATM løsninger skal være opmærksom på, at
konverteringen fra ATM til Ethernet ikke nødvendigvis er sket, selvom de
inde på hotlinen hårdnakket påstår dette. Det skal nogle gange gøres
'manuelt' (?). Til sidst skulle jeg bestille tid hos den såkaldte hotline
for at en lidt mere savvy person skulle ringe tilbage, efter to dage (!),
han fiksede konverteringen på 10 min.
Jeg kan ikke finde på flere muligheder, er kørt fast. Jeg håber virkelig at
der er en person på denne NG der kan hjælpe mig videre. Råd osv modtages
med kyshånd.
Frank
|