MS Windows
briani 27239
Ompartionering af HD!
Fra : SonofonoS

Dato : 17-05-02 23:49

Hello NG.

Jeg har lidt af et problem. Jeg vil gerne ompartionere min 40GB harddisk. PT
er den sat op som følger: C: - 3gb, D: 5gb, E: 1GB, F: 10GB, G: 20GB.

Er det muligt at ompartionere uden at skulle slette al data, eller evt.
brænde det ud?

Jeg har måske mulighed for at låne en anden 40gb hd, men hvis ikke jeg kan,
så vil jeg lige høre om der er en anden mulighed.

På forhånd tak for svaret/svarene...

SonofonoS

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 18-05-02 00:21

Sat, 18 May 2002 00:49:24 +0200, skrev "SonofonoS"
<sonofonos@hotmail.com>:

>Er det muligt at ompartionere uden at skulle slette al data, eller evt.
>brænde det ud?

Partition Magic fra Powerquest kan klare det, men som altid
anbefales det at tage backup.

<http://www.powerquest.com/partitionmagic/>

Desværre er der ikke en virkende demoversion, så programmet skal
købes, ca. kr. 800,-.

Den try out, der er på siden simulerer kun, hvad programmet kan.

Fra : Jesper KA

Dato : 18-05-02 00:21

"SonofonoS" <sonofonos@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> er den sat op som følger: C: - 3gb, D: 5gb, E: 1GB, F: 10GB, G: 20GB.
>
> Er det muligt at ompartionere uden at skulle slette al data, eller evt.

Ja det er det med den her http://www.powerquest.com/partitionmagic/
skulle der være problemer med download fra ovenstående link er det
her http://fosi.home.ro/ måske bedre ....

Men husk at det kræver at du er omhyggelig og ved hvad du laver
når du piller ved partitionerne for går det galt ..

ja det er du nok selv klar over ..

Regards

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 18-05-02 00:37

Sat, 18 May 2002 01:21:00 +0200, skrev "Jesper KA"
<news@arning.dk>:

>skulle der være problemer med download fra ovenstående link er det
>her http://fosi.home.ro/ måske bedre ....

Lad venligst være med at henvise til warezsider i dk.-grupperne.,
hvis folk vil den slags, så kan de sikkert selv finde det eller
finde de rigtige grupper at spørge i.

Fut: news:dk.admin.netikette

Fra : Kim Nielsen

Dato : 18-05-02 01:20

"SonofonoS" <sonofonos@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]

Meget simpelt svar - Nej

Mere indviklet -

Jeg ved ikke hvad du vil ompartionere til, ? -1 stor hd ??.

Men jeg kan se du bruger MS Outlook Express 6.., så det "normale" er
at ???

Hvis din win partion er C får du problemer med alle programmer der ikke
er installeret/køres fra på C: (windir).

Husk at boot partionene altid i win/"dos" bliver C - den næste disk
bliver D etc. og derefter kommer de logiske drev

Kim Nielsen

Fra : LarsS

Dato : 18-05-02 01:42

"Kim Nielsen" <please@nospam.dk> wrote in message

> "SonofonoS" <sonofonos@hotmail.com> skrev i en meddelelse

[cut]

> Hvis din win partion er C får du problemer med alle programmer der ikke
> er installeret/køres fra på C: (windir).

Tidligere nævnte Partition Magic indeholder DriveMapper, et program
man efter om-partitionering ka fortælle at (f.eks.) drev D og E nu er
flyttet til C, hvorefter DriveMapper klarer resten...

/LarsS

Fra : ASKF

Dato : 18-05-02 07:30

LarsS ytrede sig i <ac485f$q65$1@sunsite.dk> med dette:

> [...]
>man efter om-partitionering ka fortælle at (f.eks.) drev D og E nu er
>flyttet til C, hvorefter DriveMapper klarer resten...

Man skal lige være opmærksom på at DriveMapper blot gennemsøger
registreringsdatabasen så det er kun for de programmer der lægger div.
stier ind i denne der rettes til. For alle programmer der benytter en
*.ini fil eller lign. til dette skal man rette manuelt, oftest er det
dog programmer hvor der er mulighed for at tilpasse dette inde i
programmet.
Allan Stig Kiilerich Frederiksen

Fra : LarsS

Dato : 18-05-02 09:37

ASKF forfattede i news:2vsbeu0jggrb2f0aapp5a96148ai9cmg0d@4ax.com...
> [...]

> *.ini fil eller lign. til dette skal man rette manuelt, oftest er det
> dog programmer hvor der er mulighed for at tilpasse dette inde i

Okay, DriveMapper udelukker ikke, at der kan være programmer der
skal geninstalleres. Men netop programmer der benytter ini-filer kan
som regel flyttes helt uden problemer, ini-filer bruger vist sjældent
konkret path. (Og DriveMapper retter osse genveje).

/LarsS

Fra : SonofonoS

Dato : 18-05-02 11:13

> [...]
>
> Husk at boot partionene altid i win/"dos" bliver C - den næste disk
> bliver D etc. og derefter kommer de logiske drev

Det der er problemet et egentligt at c: og d: skal have en ny størrelse. C:
skal være på 5gb og så skal resten bare tildeles d:. Dvs sige at c: 5gb, d:
3gb - tror jeg nok. Så er resten af dreven som før. Problemet er jo f.eks.
med fdisk at alle drevene efter c: er eet logisk drev, der så er opdelt
yderligere. Det kan fdisk ikke ændre på uden at fjerne alt fra både c og d,
og egentligt også resten af drevene...

SonofonoS