hvordan??
Fra : Gidde

Dato : 07-02-01 13:56

Hejsa
Laban og Freja er begge på skrump, og Laban har på dyrlægens
foranledning fået besked på 70 g w/d dagligt og Freja skal helt ned på
omkring de 60 g.
Nu er det bare sådan, at Laban er en lille hyggespiser, der foretrækker
at gå til og fra skålen i små intervaller dagen lang, mens Freja
glædeligt tømmer sin (og Labans) skål med et hug...hun er ret sur over
at være gået fra 2 deciliter Royal Canin til 60 g Hills w/d om dagen!!
De spiser begge på samme plads i køkkenet, med hver deres vand- og
foderskål, og vi har indtil nu gjort det sådan, at vi holdt øje med
skålene og satte Labans skål væk, når han efterlod den med større
mængder foder. Det er dog ret besværlig konstant at skulle holde øje med
om hvornår han igen vil om og smovse.
Vi fodrer kattene 3 gange dagligt, hvor portionen er delt op i de her
umåleligt små portioner, og det er altså bare tids- og
opmærksomhedskrævende, når man skal holde Freja fra Labans skål hele
tiden...
Nogle gode tips?
Hvordan gør I andre, som har flere katte?
mvh. Gitte

Fra : mimivilford & svante~

Dato : 07-02-01 15:05

Hej
Jeg gør det samme med mine katte. Den ene får voksenkost, den anden
killingekost. De vil begge helst over og spise den andens istedet for sit
eget, så jeg gør sådan at om morgenen får de halvdelen af dagsrationen imens
jeg har et øje på dem. Når de ikke gider have mere stille jeg det væk. Når
jeg så er på vej ud af døren på arbejde kalder jeg på dem, og så er de som
regel blevet lidt sultne igen. Derefter lader jeg det så stå, men på den
måde ved jeg så også at bliver der noget til overs er det minimalt, og så er
der altså ikke noget at gøre ved hvis de får lidt af den andens mad. Om
aftenen gør jeg det så på samme måde.
Man skal godt nok være lidt mere afhængig på denne måde, men jeg ved ikke
hvordan jeg ellers skal gøre det.
MVH Mimi

Fra : Dorthe P. Lahrmann

Dato : 07-02-01 16:05

Hejsa
Vi har samme problem, en grov-æderkat, og en lille hyggespiser. Fuffe får al
sin mad i en foderbold, som det heldigvis tager sin tid at tømme. Bolden
lægger vi i et andet rum, mens Fie så kan spise fra madskålen i køkkenet i
sit eget tempo. Nu elsker Fuffer at være ude, så i al den tid kan Fie også
have sin mad i fred. Vi fjerner så bare skålen når han kommer ind. Løsningen
er ikke optimal, og hvis de begge var inde hele tiden, ja så ville det jo
ikke virke. Jeg har hørt om folk med "fodersluser", dvs. en solid kasse hvor
kun den ene kat kan komme ind, (forudsat at det er den mindste der er
hyggespiseren, *smil*). Jeg vil nu mene at den skal være nærmest indbygget i
huset, hvis den skal kunne holde en 6 kg hankat som Fuffe ude.

Gode ideer modtages også gerne her!
Dorthe (- og Fuffer og Fie der æælsker Hills, men mener at portionerne er
latterligt små! )

Gidde skriver:

Fra : Gidde

Dato : 07-02-01 16:18

Hejsa
Jeg havde overvejet noget af det samme, for så kunne Frejas spiseri måske få lov
at trække lidt ud op ad dagen, hvis det indebar at hun skulle slås med en bold,
for at få fat i maden. Freja er den eneste af de to katte, der synes legetøj er
sjovt uanset størrelse...Laban hader alt der nærmer sig størrelsen på en
tennisbold.
Men..det forhindrer desværre ikke at hun først tømmer Labbes skål og derefter
hygger sig med bolden..hæhæ

Jeg så en sjov installation (somewhere), hvor en katteejer havde lavet to
rørformede beholdere, der hang i en snor fra loftet over kattenes
foderskåle....beholderne hang i en højde, hvor katten skal rejse sig på
bagbenene og ryste beholderen for at foderet rasler ned i foderskålen. Der skal
jo så være et mindre hul i bunden, som katten med rysteriet kan få maden til at
trille ud af.
Jeg overvejer lidt at lave sådan en installation til Laban...da jeg tvivler på,
at Freja vil kunne nå en beholder i samme højde som Laban...og så kan Laban
samtidig træne balance og motorik (ikke at den fejler noget overhovedet).
Måske Freja også skulle have sådan een, så hun måtte arbejde lidt for føden...på
den måde kan man måske undgå, at hun sluger det hele på 7 sekunder Og Laban
gider jo ikke æde hendes mad også, han holder sig pænt til sin egen skål.
- Gitte

Fra : Sofie Hansen

Dato : 07-02-01 16:30

Hejsa

Jeg har også to katte - en lille forsigtig en på 8 år og en være forslugne
grovæder på snart 3.

Løsningen her, er at grovæderen sover på badeværelset. Får aftensmad når vi
går i seng og morgenmad når vi står op (som regel på hendes foranledning,
aner ikke hvordan hun bærer sig ad - men vække hele huset fra et lukket
rum - det er hendes specialitet.)

Den anden, som bliver stresset og bestemt ikke får spist noget hvis hun hele
tiden er sammen med "barnet", hun får sin mad stillet frem og spiser så hele
natten til næste morgen, samt får nusset og kælet, samt sover i sengen
indtil "barnet " står op.

Dette er den løsning som har virket bedst. Begge katte trives med det, selv
om vi i starten følte os onde ved at spærre hende inde på badeværelset - men
hun elsker sit badeværelse, og tilbringer også gerne flere timer derud i
løbet af dagen.... Når hun ikke lige hygger i sofaen med os.

Hilsen
Sofie

Fra : Kirstine

Dato : 07-02-01 18:04

In article <3A814678.A67EE888@hum.auc.dk>, gjlo98@hum.auc.dk says...

>SNIP om mad og smovseri

Vi har nøjagtigt samme problem hjemme hos os. Julius skovler bare ned,
mens Tabasco helst vil spise en lille smule ad gangen. Indtil videre gør
vi det vist på samme måde som Jer - der vogtes over Tabasco, mens han
spiser, og lige så snart han forlader sin skål, bliver den fjernet. Det
er godt nok surt.

Vi forsøgte os med at give dem mad ad libitum, som vi havde læst om her
på NG. Det var en total fiasko. Julius åd og åd, mens Tabasco faktisk
nippede mindre, end han plejer, fordi Julius "besatte" begge madskåle med
hvæs og stor hale. Resultatet blev en for tynd Tabasco og en for tyk
Julius

Vi har også forsøgt at give mad i foderbolden - men Julius er klogere end
som så. Vi er stadig nødt til at stå og se Tabasco spise, for Julius
gider da ikke slås med den dumme bold, når han kan hugge Tabascos mad.

Det pudsige er, at Tabasco bare lader sig skubbe væk fra maden. Jeg har
ingen anelse om, hvorfor han ikke kæmper lidt for sin føde.

Gode råd vil blive modtaget med kyshånd.

Kirstine
--
*trying to do what works - trying to do what matters*

Fra : Kate

Dato : 07-02-01 22:00

Kirstine wrote:

> Det pudsige er, at Tabasco bare lader sig skubbe væk fra maden. Jeg har
> ingen anelse om, hvorfor han ikke kæmper lidt for sin føde.

Nu er der ikke de store problemer her i dagligdagen. De får Hill's ad
libitum, og det fungere glimrende. Men køber jeg fisk/rejer så er jeg
nødt til at blive i køkkenet til Johan har spist op. Han er nemlig også
typen der lader sig skubbe væk. Samtidig spiser Johan dræbende langsomt
hvor Oliwer og Sofie sluger lækkerierne i næsten en mundfuld.
Det undrer også mig hvorfor Johan lader sig skubbe væk fra lækkerierne,
men nogle katte er vel bare lidt nemmere end andre, ligesom os mennesker

--
Kate

Visit my home page, it's about rabbits, mostly:
http://home7.inet.tele.dk/oliwer
My address is spam blocked. The real one is oliwer@mail.tele.dk

Fra : Gidde

Dato : 07-02-01 23:25

Hejsa
Hvad skulle lige netop være pointen med at fodre kattene "ad libitum"? Er
stødt på det før her, men har ikke før syntes at jeg manglede tips omkring
fodring (følger jo bare blindt dyrlægens anvisninger).
- Jeg har ikke kunnet finde en tråd om dette, og umiddelbart forekommer det
mig ikke så smart, da en kat som Freja så bare ville sidde og spise hele
dagen (om natten ville hun så slå mave).
mvh. Gitte

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 07-02-01 23:39

"Gidde" <gjlo98@hum.auc.dk> wrote in message
> [...]
> mig ikke så smart, da en kat som Freja så bare ville sidde og spise
hele
> dagen (om natten ville hun så slå mave).

sweety bliver også fodret "ad libitum"... det betyder at han selv
regulerer madmængden..... og i perioder bliver han småfed og andre
slank... han regulerer det selv efter de behov han har.... ( også
afhængig af pelssæson og vejret)
oftest er det dog sådan at jeg fylder hans skål med hans dagsration og
så spiser han sådan lidt løbende... det er jo sådan katte lever i
naturen.... spiser efterhånden som de fanger maden... de samler jo ikke
et lager som egern gør*G*
er han løbet tør inden aften fylder jeg somregel ikke op før om
morgenen...... nogle gange forbarmer jeg mig dog og han får lidt*G* man
er vel kun menneske....

det er naturligvis lidt svært at give den rationer hvis man har to katte
og den ene ikke kan lade den andens skål være.... men mange katte vænner
sig til det og efterhånden spiser de som de har behov for..... der er jo
ikke andet for end at prøve sig frem....
--
knus sabina

behind every good woman, lies
a trail of men.....*SF*

Fra : Henrik Pedersen

Dato : 08-02-01 02:16

Gidde skrev
snip
>da en kat som Freja så bare ville sidde og spise hele dagen
snip slut

Hvorfor kommer jeg til at tænke på Garfield som siger "Nu er det sket, min
mave har overhalet mine ben, så jeg kan kun sidde her og rokke"
*Stort Fnis*
Heldigvis er Melissa ikke et madøre, men kan selv styre indtaget ;))
--
Med venlig hilsen & miauu

Henrik & Melissa

Fra : Kate

Dato : 11-02-01 10:25

Gidde wrote:

> [...]
> mig ikke så smart, da en kat som Freja så bare ville sidde og spise hele
> dagen (om natten ville hun så slå mave).

Da jeg fik Oliwer for lige over 8 år siden, gik han fuldstændig amok når
maden blev serveret. Han åd til han kastede op og åd videre bagefter.
Johan og Sofie, som på det tidspunkt var 2 år gamle, har aldrig opført
sig sådan. Jeg gættede på at fordi Oliwer var af et kuld på 6 så har der
nok været kamp ved maden. Meget hurtigt besluttede jeg at en grovæder
ikke kunne gå sammen med de to "normale". Siden jeg begyndte at lade
maden stå har også Oliwer også kunnet styre sig. En gang imellem får
Oliwer dog tilbagefald, men ikke så slemt. Hvis jeg kun havde haft
Oliwer havde jeg nok aldrig fundet på at fodre ad libitum, men han ville
ha' fået afmålte portioner. Som du ser så er det faktisk kun fordi Johan
og Sofie altid har kunnet finde ud af det med maden.
PS. Oliwer og Johan var hos dyrlægen Torsdag til den årlige vacc. Johan
havde taget 70g. på og Oliwer 200g. siden sidste år. Sofie skal afsted
på Mandag fordi hun nægtede pure at vise sig i Torsdags, klog kat
Jeg tror stadig på "ad libitum" for mine katte

Fra : Gidde

Dato : 11-02-01 12:36

Hej Kate
Dvs. du fodrer ad libitum, selvom Oliver er grovæder? Eller fodrer du dem
adskilt? ...Jeg er vist lidt sløvet i dag pga. influensa...men jeg er ikke helt
sikker på at jeg forstår hvad du mener.
Ad libitum tør jeg slet ikke tænke på hvordan ville gå med Freja. Dyrlægen sagde
til mig at 70 g w/d var for meget for Freja, og jeg er 100% sikker på, at hun nok
skal sørge for at presse det dobbelte ned, hvis der er adgang til mere. Er det
her ad libitum noget dyrlæger har anbefalet? Jeg må vist hellere få en snak med
min igen......
- Gitte

Fra : Kate

Dato : 12-02-01 19:20

Gidde wrote:

> [...]
> adskilt? ...Jeg er vist lidt sløvet i dag pga. influensa...men jeg er ikke helt

Næ, det jeg forsøgte at skrive var at jeg på den måde fik lært Oliwer
ikke at grovæde. Jeg tror simpelthen at han blev klar over at mad ikke
var et problem og derfor begyndte han at spise "normalt". Så, nej jeg
skiller dem ikke at når de får mad. Dvs kun når de får noget specielt må
jeg blive i køkkenet mens de spiser for ellers æder Oliwer også Johans
portion.

Fra : Gidde

Dato : 12-02-01 23:46

Hejsa
OK. Jeg tror jeg vil ta en snak med min nye dyrlæge om det....men i dag er det
forunderlige sket. Laban forlod sin skål og levnede en smule, og Freja levnede
også...og begge vendte tilbage til deres egen skål lidt senere for at spise resten
Det så næsten ud som om Freja tænkte...århh nu gider jeg ikke sluge resten, for
han tømmer jo ikke min skål alligevel! Hm....tak for svaret.
- Gitte

Fra : Lisa K

Dato : 08-02-01 13:08

"> Hvordan gør I andre, som har flere katte?
> mvh. Gitte

Hej Gitte.

Her hjemme er problemet det samme. Salem får R/D fordi han er overvægtig og
Stoffer får C/D til alm. kropsbygning *G*.
Men de bytter gerne skåle så Stoffers bliver sat væk når han er færdig med
at spise. Desværre spiser han ret små portioner så nogle gange napper han
Salems mad som altid står fremme ( Salem er meget laaaangsom til at spise og
lader sig gerne puffe væk, jeg ville ønske at han ville hvæse ad Stoffer )

Før i tiden var problemet større da de var vænnet til at jeg fodrede dem om
natten (dumme mig), det er vi heldigvis ovre nu, men så krævede det jo at
jeg sad og ventede til de var færdige med at spise. Til sidst kunne jeg ikke
hænge sammen mere om dagen på mit arbejde.

Vi har snakket om at skifte til W/D til dem begge og så nedjustere Salems
ration så han kan spise ad Stoffers skål uden at få for meget mad.
Det værste er at de begge godt ved at de skal spise af deres egen skål for
når man kommer ud i køkkenet og tager dem på fersk gerning skynder de sig at
hoppe tilbage til deres egen skål igen.

Håber at du finder en løsning på problemet.

Lisa