Sølvhajer
Fra : Birgit

Dato : 17-05-02 18:44

Jeg har for ca. 10 dage siden købt 4 sølvhajer, jeg lúkkede den ud i mit
store akvarie og alt var godt , de svømmede i hele akvariet og så ud til at
trives.
men så i går begyndte de at opføre sig mærkeligt , de står i et hjørne og
svømmer ikke ret meget rundt de laver også nogle små "spjæt" med rygfinnen.
de går sammen med fire blå guramier (en han og tre hunner)et par
paradisfisk, 11 neon , og 10 kilepletter.
akvariet er på 375 L ,godt beplantet , jeg har en stor pumpe med filter.
Håber at jeg har husket det hele og at der er nogle der har et godt råd

Birgit

Fra : Leo Vaeversted

Dato : 19-05-02 23:08

Jeg kan ikke være til meget hjælp med dit spørgsmål, men da jeg har
overvejet at købe samme slags fisk, er jeg intereseret i prisen og
størrelsen på dem ?

MVH
Leo

Fra : Morten Jørgensen

Dato : 20-05-02 11:58

Sølvhajer er normalt dem der går under betegnelsen balihajer. De bliver om
til 35 cm lange og koster i nærheden af 50 kr pr stk.

Angående deres opførsel så undre det mig at de opfører sig sådan. Jeg har
snart haft balihajer i et års tid, og har ingen problemer med dem.
Men kigger da interesseret efter yderligere svar på dette emne.

Venlig hilsen

--
\!/
(@@)

Fra : Madsen

Dato : 20-05-02 12:22

Birgit skrev:

> Jeg har for ca. 10 dage siden købt 4 sølvhajer, jeg lúkkede den ud
> i mit store akvarie og alt var godt , de svømmede i hele akvariet
> og så ud til at trives.

Jeg går ud fra at det er dem her du taler om?
http://www.thetropicaltank.co.uk/Fishindx/silver.htm ?

> [...]
> akvariet er på 375 L ,godt beplantet , jeg har en stor pumpe med
> filter. Håber at jeg har husket det hele og at der er nogle der

De små spjæt med finnerne er altså meget normalt for den art.
Dengang jeg havde en 5-6 stykker af dem, viste de i hvert tilfælde den
samme adfærd. Jeg oplevede også tit at 2-3 stykker svømmede rundt i
akvariet mens de gnubbede sig op ad hinanden. Inden det skete så man
ofte de små spjæt med finnerne.

Bemærk at fiskene kan blive meget store. Efter ovenstående link så kan
de blive 35 cm. Mine kom op i omkring 20 cm. hvorefter jeg solgte dem
til en med et større akvarium. Desuden er arten efter sigende næsten
udryddet i naturen, så pas godt på dem.

Madsen.

Fra : Birgit

Dato : 20-05-02 16:45

Jeg er skam også meget glad for dem )
Og grunden til min bekymring er at de har skiftet adfærd !
men jeg har fået mit vand målt og det skulle være i orden .
så måske de bare skal være sådan !
men til dig der overvejer at købe dem .....det er utrolig flot og livlig
fisk som helt sikkert kan sætte liv i akvariet

Birgit

Fra : Birgit

Dato : 20-05-02 20:54

oh ve .......efter at have læst de nye indlæg har jeg kigget efter på meget
tæt hold...............mine fisk har hvide pletter eller kun nogle af dem
men mine balihajer mine neon fisk og mine sugemaller har hvide pletter.
så i morgen vil jeg straks køre ned til Bonni og købe noget til dem.
er der nogle der ved hvor mange fisk jeg kan forvente bliver raske og er der
noget jeg kan gøre NU

Birgit

Fra : Madsen

Dato : 20-05-02 21:39

Birgit skrev:

> [...]
> til Bonni og købe noget til dem. er der nogle der ved hvor mange
> fisk jeg kan forvente bliver raske og er der noget jeg kan gøre NU

Du kan købe noget medicin mod hvide pletter og få det puttet i så
hurtigt som muligt. Hvis sygdommen bliver opdaget og behandlet hurtigt
så er der stor chance for at du kan redde fiskene uden dødsfald. Det er
sjældent jeg har mistet fisk til den sygdom, som nok nærmest drejer sig
om Ichtyophtirius (fiskedræber).

Madsen.