Router opsætning
Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 17-05-02 14:34

Jeg har fået fast ip og leger lidt med min router (en airport base) og
og webdeling. Med min globale IP og NAT kan jeg se mig selv udefra, men
ikke fra mit egen maskine. Hvofor og hvordan løses det?

Jeg kan selvfølgelig bruge min lokale ip eller loopback adresse, men jeg
vil gerne benytte mit domain navn når jeg får sat det til at pege på min
globale ip.
--
Michael Tysk-Andersen

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 17-05-02 14:49

> [...]
>
> Jeg kan selvfølgelig bruge min lokale ip eller loopback adresse, men jeg
> vil gerne benytte mit domain navn når jeg får sat det til at pege på min

Du kan ikke køre ud gennem routeren og tilbage igen.

Jeg brugte også noget tid på at prøve at teste vores ftp server selv,
men det kan ikke lade sig gøre via en browser, men derimod godt med en
ftp klient. Du skal dog stadig skrive det lokale IP nummer og ikke dit
faste.

--
Med venlig hilsen Jesper )
http://www.gylling.net/

ftp://80.197.181.14/ - kører ikke altid

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 17-05-02 15:10

> Du kan ikke køre ud gennem routeren og tilbage igen.

Det var også det jeg forestillede mig, men ikke at det ikke kunne lade
sig gøre!

Ja man lærer noget nyt hele tiden.
--
Michael Tysk-Andersen

Fra : Michael Horn

Dato : 17-05-02 18:04

> [...]
> men det kan ikke lade sig gøre via en browser, men derimod godt med en
> ftp klient. Du skal dog stadig skrive det lokale IP nummer og ikke dit

Man kan kører alle veje med en airport.

hvis det nu er en Stofanet IP du har fået er der også en Global IP, som
du skal bruge ved web, ftp, etc-adgang.

Som skrevet senere skal man åbne portene på Airport via A.P utility
programmet.

Jeg har det samme system kørende - og det virker perfekt fx. med
filemakerpro 5.5 på port 591.

Hvis du bruger A.P. som natserver, med dynamisk tildeling af lokale
ip-adresser, vil denne skifte hvergang du genstarter din mac.

Hvordan ser din konfiguration ud?

Mvh
Michael Horn

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 17-05-02 19:57

Michael Horn <michaelhorn@mac.com> wrote:

> [...]
>
> Hvis du bruger A.P. som natserver, med dynamisk tildeling af lokale
> ip-adresser, vil denne skifte hvergang du genstarter din mac.

Ok, min ser således ud:

* Bredbånd|ADSL fra TDC med fast IP.
* Airport basen er sat op til at dele forbindelsen med DHCP og NAT.
* To maskiner er sat til henholdsvis 10.0.1.201 og 10.0.1.202.
* Webserveren kører på 10.0.1.201.
* Port 80 i airportbasen er sat til at pege på 10.0.1.201.

Det virker ganske glimrende fra omverdenen. Men ikke fra de to maskiner
medmindre jeg bruger den lokale IP adresse.

Det forekommer mig at jeg ikke har været god nok til at forklare det
tidligere i tråden!
--
Michael Tysk-Andersen

Fra : Michael Horn

Dato : 17-05-02 20:22

> [...]
> medmindre jeg bruger den lokale IP adresse.
>
> Det forekommer mig at jeg ikke har været god nok til at forklare det

Prøv evt. Http://dit-ip-nr. eller Http://dit-ip-nr:80

Mvh
Michael Horn

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 17-05-02 20:51

Michael Horn <michaelhorn@mac.com> wrote:

> Prøv evt. Http://dit-ip-nr. eller Http://dit-ip-nr:80

Det virker ikke.
--
Michael Tysk-Andersen

Fra : Michael Horn

Dato : 18-05-02 10:08

> [...]
> medmindre jeg bruger den lokale IP adresse.
>
> Det forekommer mig at jeg ikke har været god nok til at forklare det

Hej Michael

Jeg har nu lige prøvet at opsætte min webserver under osx 10.1.4

A.P er delt både intern og public på port 80.
I biblioteket /libery/webser/document ligger jeg så mine html sider,
delte biblioteker.

Uanset om jeg bruger globalt, lokalt ip virker det fejlfrit.

Jeg har en windåse/XP på ethernet/Switch/Airport + iCobooken kører via
Antenne/airport

I A.P er der X i Distribuer Ip-Adresser, del en enkelt ip vha DHCP og
Nat, Etherklieter deler også via nat, Slå forbindelse ml ap 0g ethernet
til.

Så skal det virke

Mvh
Michael horn

Fra : Morten Reippuert

Dato : 17-05-02 17:13

> [...]
>
> Jeg kan selvfølgelig bruge min lokale ip eller loopback adresse, men jeg
> vil gerne benytte mit domain navn når jeg får sat det til at pege på min

I basens administrations program kan du forwarde routerens porte til din
lokale maskine - maijt, maijt nemt....

eks port 80 på routerens eksterne IP adresse til
din.powerbooks.lan.ip.adresse på port 80 (eller hvor du måtte have din
webserver kørende.) Det kræver selvfølgelig at de maskiner du vil kunne
tilgå udefra har fast IP # på LAN.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen <icq:131382336>

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 17-05-02 17:50

Morten Reippuert <spam@reippuert.dk> wrote:

> [...]
> din.powerbooks.lan.ip.adresse på port 80 (eller hvor du måtte have din
> webserver kørende.) Det kræver selvfølgelig at de maskiner du vil kunne

Ja det gør jeg skam også og det er maijt nemt. Men mine maskiner på LAN
siden kan ikke tilgå webserveren via den faste IP på WAN siden. Som
Jesper skriver kan man ikke køre gennem routerern og tilbage igen.
--
Michael Tysk-Andersen

Fra : Martin Edlich

Dato : 17-05-02 19:22

In article <1fccbq9.1lmv26r7kwt9rN%mta@mac.com>,
mta@mac.com (Michael Tysk-Andersen) wrote:

> Ja det gør jeg skam også og det er maijt nemt. Men mine maskiner på LAN
> siden kan ikke tilgå webserveren via den faste IP på WAN siden. Som
> Jesper skriver kan man ikke køre gennem routerern og tilbage igen.

Løs det med en host-fil eller en lokal DNS.

Fra : Jonas Voss

Dato : 17-05-02 19:52

In article <newsspam4-D0F1CB.20214817052002@dtext.news.tele.dk>, Martin
Edlich <newsspam4@mail.edlich.dk> wrote:

> Løs det med en host-fil eller en lokal DNS.

Det der med hostfiler kom jeg lidt nærmere på at forstå i går, hvor jeg
med står succes gennemgik denne artikel/tutorial på Macwrite:

http://www.macwrite.com/criticalmass/mac-os-x-hosts-revisited.php

Ved ikke om det kan afhjælpe dit problem.

--
| Jonas @ 55.7,12.5 | <http://verture.net/> |

Fra : Morten Reippuert

Dato : 17-05-02 20:34

> Ja det gør jeg skam også og det er maijt nemt. Men mine maskiner på LAN
> siden kan ikke tilgå webserveren via den faste IP på WAN siden. Som
> Jesper skriver kan man ikke køre gennem routerern og tilbage igen.

så misforstod jeg dit indlæg...

Kan du ikke bruge en host-fil til formålet? (i know, det er lidt
uhensigtsmessigt fra en PB'en der gerne skulle bruges både ude og
hjemme)

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen <icq:131382336>