Låsning af telefoner.
Fra : Fischer

Dato : 17-05-02 12:52

Set på QXL:
"vi låser alle Ericsson & nokia kun 50kr"
http://www.qxl.com/cgi-bin/qxlhome.cgi/DA/QXL/PR/Q1013398952/_29895626

Jeg troede da at man via en menu selv kunne lægge lås ind ???

Skal vi nu have oprettet 'dk.teknik.telefoni.mobil.lock' ?

*Fischer

Fra : N/A

Dato : 17-05-02 17:39

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 17-05-02 17:39

Peter Rongsted skrev:

>føtex kalder SIM-lock for en tyveri-sikring.

Er det ikke debitel der gør det?

venligst,
Lasse Hedegaard

Fra : Arne Rohr Pedersen

Dato : 17-05-02 19:01

Er det ikke nærmere tyveri end sikring

--
Arne Rohr Pedersen

Fra : Thomas Lykkeberg

Dato : 17-05-02 20:27

On Fri, 17 May 2002 11:20:28 GMT, rongsted@dontspam.image.dk (Peter
Rongsted) wrote:

>føtex kalder SIM-lock for en tyveri-sikring. Jeg har bare aldrig fundet
>ud af hvem, der bliver sikret.

Det gør ejeren af mobilen. Hvis man låser telefonen til SIM kortet med
en noget længere kode end PIN koden, ja så vil telefonen ikke
accepterer andre SIM kort før den er låst op igen. Sim-lock'en kan
selvfølgelig bruges på mange måder, og det er da også noget som
operatørene gør når de sælger telefoner (det er jo dem som betaler
telefonen, når man køber dem billigt i telebutikkerne, så det er vel
egentlig fair nok at de forsøger at beholde kunden). Her er telefonen
bare pragrammeret fra fabrikken til kun at godtage operatør specifikke
SIM kort, indtil operatøren har udlevert un-lock koden til kunden.

Det giver jo selvfølgelig anledning til tanker om at reklamen blot
forsøger at male det hele rosenrødt. Du må da indrømme at det lyder
lidt bedre at telefonen er tyverisikret end at du binder dig til et
1/2 år abonnement.?

/Thomas