Ungarske tegn
Fra : Per Christoffersen

Dato : 17-05-02 11:39

Jeg har problemer med at få visse ungarske tegn til at optræde på en
webside.
Jeg kan faktisk slet ikke få dem til at stå i HTML dokumentet, - når jeg
skriver dem ind, så slettes de igen, når jeg gemmer dokumentet. (dvs. i
virkeligheden, så overskrives de med et andet tegn, der minder om det.)

Eksempel:
Når jeg bruger tegnet o (håber I ser det rigtigt...), (U + 151, Latins small
letter O with double acute), så bliver det bare til et almindeligt o.
Den ungarske kunde er selvfølgelig ikke tilfreds med dette, hvad gør jeg?

(Jeg lægger disse særtegn ind i Notepad, så det er ikke nogen 'smart'
editor, der driller)

/Per

Fra : Christian M. Nielsen

Dato : 17-05-02 12:14

"Per Christoffersen" <pc@comonto.dk> wrote in message

> [...]
> letter O with double acute), så bliver det bare til et almindeligt o.
> Den ungarske kunde er selvfølgelig ikke tilfreds med dette, hvad gør jeg?

Har du prøvet med den kode der er for det pågældende tegn? feks skrives
vores ø som " &oslash; " i html sprog. Tror det vil hjælpe hvis du bruger
dem?

--

Mvh / Regards

-=< Christian >=-
ICQ: 25308942
http://www.cmnielsen.dk
Må man forvente at tage på i vægt, hvis man løber baglæns?

Fra : Christian M. Nielsen

Dato : 17-05-02 12:22

"Christian M. Nielsen" <christian@cmnielsen.dk> wrote in message

> Har du prøvet med den kode der er for det pågældende tegn? feks skrives
> vores ø som " &oslash; " i html sprog. Tror det vil hjælpe hvis du bruger
> dem?

&Oacute;

&oacute;

Henholdsvis som stort og lille ( Ó ó ) men kender ikke den kode hvis der
skal være dobbelt ´´

Fra : Per Christoffersen

Dato : 17-05-02 13:55

> [...]
>
> &Oacute;
>
> &oacute;
>
> Henholdsvis som stort og lille ( Ó ó ) men kender ikke den kode hvis der

Løsningen indebar nu lidt detektiv arbejde i den ungarske webverden:
Char-set angives til central europe, og så er det så at man lige skal vide,
at õ så vises som o med to streger over...
Entity-en for det tegn er i øvrigt &#337;

Det andet tegn, der gav problemer var et tilsvarende u med to streger over.
Der fandt jeg ikke nogen entity, men med den rigtige char-setting kan det så
skrives som û, som så vil blive vist korrekt.

Det er jo ganske klart alt sammen ik' ?

Er der nogen der har oversigter over tegnfordeling på de forskellige
Char-sets?

/Per

Fra : Peter Brodersen

Dato : 17-05-02 15:44

On Fri, 17 May 2002 14:54:35 +0200, "Per Christoffersen"
<pc@comonto.dk> wrote:

>Er der nogen der har oversigter over tegnfordeling på de forskellige
>Char-sets?

http://czyborra.com/charsets/iso8859.html har nogle glimrende
oversigter og forklaringer.

--
- Peter Brodersen

Fra : Per Christoffersen

Dato : 18-05-02 21:02

"Peter Brodersen" <professionel@nerd.dk> skrev i en meddelelse

> http://czyborra.com/charsets/iso8859.html har nogle glimrende
> oversigter og forklaringer.

Jeg får ikke nogen respons fra serveren lige nu, så jeg checker den senere.
Tak for linket.

/Per

Fra : Jakob Andersen

Dato : 18-05-02 21:11

"Per Christoffersen" <christoffersen@comonto.dk> wrote in message
> Jeg får ikke nogen respons fra serveren lige nu, så jeg checker den
senere.
> Tak for linket.

http://216.239.37.100/search?q=cache:5VBEzItPC2IC:czyborra.com/charsets/iso8
859.html

--
Jakob Andersen

Fra : Peter Brodersen

Dato : 19-05-02 00:26

On Sat, 18 May 2002 22:10:55 +0200, "Jakob Andersen"
<jakob@effectus.dk> wrote:

>http://216.239.37.100/search?q=cache:5VBEzItPC2IC:czyborra.com/charsets/iso8
>859.html

Og uden knæk: