Danske kemiske navne
Fra : Jackie

Dato : 17-05-02 10:57

Hejsa

Er der nogen her der ved hvad disse syrer hedder på dansk:

Glycolic acid - Glycolate
Glyoxylic acid - Glyoxylate
Oxaloacetic acid - Oxaloacetate

Det kan selvfølgelig oversættes som f.eks. Glycolic acid = Glycolsyre, men
er det 100% rigtigt? Og ville oxaloacetic acid så bliver til oxaleddikesyre?

Håber der er en der ved det...
Jackie

Fra : sune vuorela

Dato : 17-05-02 14:00

On Fri, 17 May 2002 11:57:00 +0200, "Jackie" <jacloa@hotmail.com>
wrote:

>Oxaloacetic acid - Oxaloacetate

gætter på oxalsyre - oxalat

O = C - C = O
| |
O O
| |
H H

Fra : Uffe Holst

Dato : 17-05-02 14:27

In an article of 17 May 2002 sune vuorela wrote:

> gætter på oxalsyre - oxalat

Nope, det er oxalic acid - oxalate.

> O = C - C = O
> | |
> O O
> | |
> H H

Derimod er det, som jeg skrev i mit forrige indlæg, oxobutandisyre, som
vel må se ud som følger:

COOH

C=O

CH2

COOH

--
Uffe Holst

Fra : Jackie

Dato : 19-05-02 07:02

Tak for svarene...

Og det er ikke oxalsyre, som der blev foreslået, for hele problematikken
ligger i at de nævnte stoffer omsættes til oxalsyre i planter.

Jackie

Fra : Uffe Holst

Dato : 17-05-02 14:24

In an article of 17 May 2002 Jackie wrote:

> Er der nogen her der ved hvad disse syrer hedder på dansk:
>
> Glycolic acid - Glycolate

Glycolsyre - glycolat

> Glyoxylic acid - Glyoxylate

Glyoxylsyre - glyoxylat

> Oxaloacetic acid - Oxaloacetate

Oxaleddikesyre el. oxobutandisyre - oxalacetater

De to sidste har jeg ikke kunnet finde i L&H's "Kemisk Ordbog", men de danske
udgaver af alle seks er i Kemisk Forenings Nomenklaturudvalgs "Kemisk
Ordbog".

--
Uffe Holst