Skibsforlis i Sydafrika 1753
Fra : Lars Jørgen Helbo

Dato : 17-05-02 09:53

Jeg har fået en forespørgsel fra Sydafrika. Det drejer sig om nogle
slægtsforskere, som kan føre deres slægt tilbage til en mand, som
formentlig har heddet Bertel Pedersen, og som nok stammede fra Randers
(by eller amt?).

Det er jo ikke meget; men de har nu fundet frem til, at han skulle
være kommet til Sydafrika i 1753, og de har fundet en kilde, som
siger, at han var sømand på skibet "Kronprinsen" af Danmark, som
forliste dernede det år.

Er der nogen, der ved noget om det skib?
--
Lars Jørgen Helbo <lars@helbo.org>
http://www.helbo.org

Fra : Anker Østrup

Dato : 17-05-02 20:40

Danske skibe i de farvande i midten af 1700 tallet, må være fra Asiatisk
kompani. Det kan være en Ostindienfarar eller Kinafarer. Skibsjournaler for
de fleste af deres skibe findes på RA, ligesom meget andet arkivmateriale
fra Asiatisk kompani.
Skibsjournal for et forlist skib findes måske ikke, men netop journaler var
noget man prøvede at redde, så det er ikke umuligt. Jeg ved f.eks at
skibsjournalen fra "Prinz Friederich" findes fra den tur hvor den forliste i
den svenske skærgård ud for Gøteborg, så der er måske en chance.

Med venlig hilsen

Anker Østrup
Greve

Fra : Lars Jørgen Helbo

Dato : 17-05-02 22:05

On Fri, 17 May 2002 21:39:43 +0200, "Anker Østrup"
<oestrup@mail.tele.dk> wrote:

>Danske skibe i de farvande i midten af 1700 tallet, må være fra Asiatisk
>kompani.

Ja, det tror jeg også. Efter at jeg havde skrevet, opdagede jeg, at
jeg har et værk i to meget store bind kaldet "Vore gamle
tropekolonier". I den kunne jeg se, at kompagniet i begyndelsen af
1700-årene faktisk havde et skib ved navn Kronprinsen. Jeg kunne også
se, at der var flere større ekspeditioner til Trankebar i årene
1752-54. Så det ser ud til, at der kan være noget om snakken.

Fra : Claus Christiansen

Dato : 17-05-02 23:25

Hej

Ved gennemgang af "Skibsbyggeriet i Danmark og Hertugdømmerne i 1700 Årene,
Bind I" og specielt Asiatisk Kompagnis skibe fra 1730-1808 synes der kun at
være to kan have interesse udfra navnet:

CRONPRINTZ Ex. KRONPRINSEN AF DANMARK. Bygget på eget skibsværft,
Byggenummer 3. Dette skib var bygget 1740 men forulykkede 21 Jan 1745 på
Orkneyøerne.

Bind I, side 57-58, samt 222-223: KRONPRINSESSEN AF DANMARK. Bygget på eget
skibsværft, Byggenummer 5, Bygget (leveret ?) 1745. Skibet var i Ostindien
1745-1747, 1748-1750 samt 1750-1753. Skibet strandede 28 august 1752 ved
Mossel Bay 5 mil øst for Kap. Ladningen bjergedes og hjemførtes med Det Alm.
Handelskompagnis skib RIGERNES ØNSKE samt af Vestindisk Kompagnis PRINS
CHRISTIAN der begge for en samlet sum af 19.000 Rdl. var befragtet til dette
formål.
Data om dette KRONPRINSESSENS sidste togt findes i Rigsarkivets Asiatisk
Kompagni skibsprotokol (journal eller hovedbøger) 670 samt 773 a-b.

Mon det skulle være dette sidste skib.

Hilsen
--
Claus Christiansen
claus_christiansen@t-online.de

Fra : Lars Jørgen Helbo

Dato : 18-05-02 06:46

On Sat, 18 May 2002 00:25:16 +0200, "Claus Christiansen"
<claus_christiansen@t-online.de> wrote:

> [...]
>Data om dette KRONPRINSESSENS sidste togt findes i Rigsarkivets Asiatisk
>Kompagni skibsprotokol (journal eller hovedbøger) 670 samt 773 a-b.

Det ER dette skib - Mossel Bay er nemlig også nævnt i den kilde, de
har fundet. Tusind tak for hjælpen.