links i rullemenu
Fra : Ninett Green

Dato : 17-05-02 06:30

Hej med Jer. Jeg synes min linksramme på qvinderne.dk er blevet gabende lang
og uoverskuelig, og har lyst til at lave den om til en rullemenu i stedet.
Kan det laves i frontpage, og er det så ikke påkrævet med asp?

Hilsen Ninett

www.GreensHus.dk & www.Qvinderne.dk

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 17-05-02 14:57

Fri, 17 May 2002 07:30:19 +0200, skrev "Ninett Green"
<CarpeDiem@GreensHus.dk>:

>har lyst til at lave den om til en rullemenu i stedet.
>Kan det laves i frontpage,

Så vidt jeg ved, så kan man ikke lave det i FP.
Har du mod på at skrive en smule i html, så kan det laves meget
enkelt.

Kopier dette ind i HTMLvisning og tilpas links.

<form>
<select
onChange="window.open(this.options[this.selectedIndex].value,'_self')">
<option selected>vælg et link</option>
<option value="link1.htm">Link1</option>
<option value="link2.htm">Link2</option>
<option value="link3.htm">Link3</option>
</select>
</form>

>og er det så ikke påkrævet med asp?

Nej, kræver ikke noget af serveren.

Fra : Arne Hertzsprung Wil~

Dato : 17-05-02 17:36

"Ninett Green" <CarpeDiem@GreensHus.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> og uoverskuelig, og har lyst til at lave den om til en rullemenu i stedet.
> Kan det laves i frontpage, og er det så ikke påkrævet med asp?

Man kan nu godt lave det i FrontPage - : Indsæt - formular - rulleliste -
tilføj de links, du vil have i tilføj-menuen.

Et godt trick er at finde en hjemmeside, der har en sådan rulleliste ved at
gå ind i MSIE (explorer) klikke på explorer-ikonet og derved hente
hjemmesiden ind i FrontPage - når du så har den inde, finder du rullelisten
på hjemmesiden og klikker på den - så kan du se hvordan fremgangsmåden er-
og det behøver ikke at være en hjemmeside lavet i FrontPage.

Du kan f.eks. se hjemmesiden www.ci.kk.dk - der findes hele to rullelister,
der er lavet i hånden (og med Go-Live) -
Hvis du imidlertid vil have den til at fungere automatisk når man ruller ned
med den, tilføjes der følgende i html-koden øverst i systemet, ovenover hvor
du ser alle "option value"-koderne.

<form method=get>
<select
onchange="window.open(this.options[this.selectedIndex].value,'_top')"
size=1>

I slutningen af ovenstående option-valuekoder, skriver du så :
</select>
</form>

Og så skulle det hele fungere automatisk - også i Netscape-browsere.

På den pågældende side, jeg foreslår kan du selv se metoden ved at gå ind i
html-siden.

Husk, det kan være vanskeligt at følge en beskrivelse som ovenstående, så
derfor er det lettere at gøre som jeg foreslår og hente siden ind i
FrontPage -så kan man også lettere reflektere over det hele.

Jeg har set at Knud Erik har lavet et forslag, der ligner ovenstående, men
han tager fejl, når han siger at det ikke kan laves i FrontPage - men han er
jo heller ikke ekspert i det - ellers har han nogle rigtig gode forslag
indimellem.

God fornøjelse.
Arne H. Wilstrup

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 17-05-02 17:41

Fri, 17 May 2002 18:35:40 +0200, skrev "Arne Hertzsprung
Wilstrup" <ahw@ahw.dk>:

>Jeg har set at Knud Erik

Hmm....!

>har lavet et forslag, der ligner ovenstående, men
>han tager fejl, når han siger at det ikke kan laves i FrontPage - men han er
>jo heller ikke ekspert i det -

Jeg har prøvet at kigge på det og synes, at det ikke er sådan
lige til.
Synes det må være meget nemmere lige at kopiere den stump html
ind og så lige skrive linket.
Det kan ikke tage lang tid.

Nej, jeg er ikke ekspert i FP og har den kun fordi jeg fik købt
officepakken i den version, hvor den følger med.

Men den er meget rar til lige at kunne åbne en side, som du selv
skriver og se, hvordan den er opbygget.

>ellers har han nogle rigtig gode forslag indimellem.

Tak.

Fra : Arne Hertzsprung Wil~

Dato : 17-05-02 18:39

> Hmm....!

Undskyld! Knud Gert Ellentoft - jeg kender en der hedder Knud Erik, derfor -
endnu en gang "pardon"

> [...]
> lige til.
> Synes det må være meget nemmere lige at kopiere den stump html

Jo, det kan det faktisk - fordi FrontPage har den ulempe at den ofte laver
om på kodningen, hvis man ikke sætter den ind via html-objekt-programmet i
FrontPage.
Hvis man f.eks. har en liste så lang som et ondt år, så tager det altså en
pokkers tid at sætte "option value =..." hver gang - det er hurtigere med
FrontPage - men hva' - hver sin lyst.

> Nej, jeg er ikke ekspert i FP og har den kun fordi jeg fik købt
> officepakken i den version, hvor den følger med.

Ja, desværre følger den ikke med i Office XP, så jeg har købt det ved siden
af som FrontPage 2002.

> Men den er meget rar til lige at kunne åbne en side, som du selv
> skriver og se, hvordan den er opbygget.

Ja, det er udmærket. Det eneste man ikke skal tage fejl af er, at man ikke
umiddelbart kan redigere i den "fremmede" side - logisk nok, men ikke
nødvendigvis logisk for begyndere.

> Tak.

Jeg be'r!

Arne H. Wilstrup

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 17-05-02 18:47

Fri, 17 May 2002 19:38:52 +0200, skrev "Arne Hertzsprung
Wilstrup" <ahw@ahw.dk>:

>Ja, desværre følger den ikke med i Office XP, så jeg har købt det ved siden
>af som FrontPage 2002.

Der er nu en version af Office XP, hvor den medfølger.
<http://www.ravenholm.dk/docs/software.asp?productID=926502580>

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 17-05-02 17:44

Wilstrup" <ahw@ahw.dk>:

>onchange="window.open(this.options[this.selectedIndex].value,'_top')"

For øvrigt skal man være pedanter, så bruges top, når det er i et
frameset, hvor den nye side skal erstatte framesettet.

Og man bruger self, når det skal åbne i samme vindue (hvilket det
altid vil være, når det ikke er et frameset).

Men i praksis gør de to ting det samme.

Fra : Arne Hertzsprung Wil~

Dato : 17-05-02 18:48

> [...]
>
> Og man bruger self, når det skal åbne i samme vindue (hvilket det
> altid vil være, når det ikke er et frameset).

Helt korrekt - jeg formodede også at man ville benytte et frameset, da der
var tale om en slags "indholdsfortegnelse" - men indrømmet, jeg så ikke på
den pågældende side, da jeg angav scriptet.

> Men i praksis gør de to ting det samme.

Ja!

Arne H. Wilstrup

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 17-05-02 20:49

Fri, 17 May 2002 19:48:03 +0200, skrev "Arne Hertzsprung
Wilstrup" <ahw@ahw.dk>:

>Helt korrekt - jeg formodede også at man ville benytte et frameset,

Og skal vi fortsætte, hvis det er et frameset, så er det næppe
ønskeligt, at det åbner i et nyt topvindue, em f.eks. i
mainvinduet i stedet for og så er det framens navn der skal stå,
f.eks main.

Fra : Arne Hertzsprung Wil~

Dato : 17-05-02 23:11

> [...]
> ønskeligt, at det åbner i et nyt topvindue, em f.eks. i
> mainvinduet i stedet for og så er det framens navn der skal stå,

Spørgsmålet om det i det hele taget har en væsentlig betydning. Prøv at se
på følgende side : www.ci.kk.dk - her vil du opdage at man har sat det som
jeg anførte tidligere - og det virker efter hensigten -

--
ahw

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 17-05-02 23:54

Sat, 18 May 2002 00:10:31 +0200, skrev "Arne Hertzsprung
Wilstrup" <ahw@ahw.dk>:

>Spørgsmålet om det i det hele taget har en væsentlig betydning.

Det er jo heller ikke en frameside, det er der man skal være
opmærksom på, hvad der står.

Fra : Ninett Green

Dato : 18-05-02 07:23

Kære Knud Gert og Arne.
Tak for hjælpen, meget enkelt og ligetil.
Hyggeligt som debatten kan udvikle sig *SS* og dejligt ikke at blive
behandlet som en tåbe, fordi man tillader sig at bruge det hurtige
alternativ til HTML-koder.
Kærligst Ninett

www.GreensHus.dk & www.Qvinderne.dk

Fra : Arne Hertzsprung Wil~

Dato : 18-05-02 13:01

> Det er jo heller ikke en frameside, det er der man skal være
> opmærksom på, hvad der står.

Åh,ja - det overså jeg i farten. Men vi er vist ret enige, så lad os holde
her.

--
ahw

Fra : Ninett Green

Dato : 19-05-02 09:59

Endnu en gang tak for hjælpen, nu er siderne opdaterede og ser meget
overskuelige ud. Jeg havde problemer med at linksene åbnede i forkerte
rammer, men har løst det ved at ændre rammerne til fælles kanter, så er
siderne også knapt så tunge.
Resultatet kan ses på qvinderne.dk/startside.htm

KH.
Ninett

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 19-05-02 10:18

Sun, 19 May 2002 10:59:15 +0200, skrev "Ninett Green"
<CarpeDiem@GreensHus.dk>:

>Endnu en gang tak for hjælpen, nu er siderne opdaterede og ser meget
>overskuelige ud.

Du bør lave en lille rettelse.
Foran select skal du have <form> og efter select </form>, ellers
er det ikke alle browsere, der viser menuen.

onChange="window.open(this.options[this.selectedIndex].value,'_self')"
size="1">
<option selected>Vælg et emne</option>
<option value="mailto:post@qvinderne.dk">Kontakt</option>
</select></form>

Fra : Arne Hertzsprung Wil~

Dato : 19-05-02 10:52

> [...]
> siderne også knapt så tunge.
> Resultatet kan ses på qvinderne.dk/startside.htm

Du skal tilføje <form>....</form> for at de kan ses i Netscape.

--
ahw