Omregn timer, min. sek. til døgn?
Fra : Brian Nilsson

Dato : 17-05-02 01:57

Hej.

5,366341 døgn er 5 døgn, 8 timer, 47 minutter og 31,9 sekunder. Så langt, så
godt! Men, hvordan kan jeg omregne det begge veje? F.eks, hvad er 7,012547
døgn i døgn, timer, minutter og sekunder. Jeg søger en måde (formler) jeg
kan
bruge, eller et eller andet program (evt. regneark), som jeg kan bruge.

--

- mvh. Brian Nilsson -
http://home.worldonline.dk/~brianjon/ng/visitkort.htm

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 17-05-02 08:51

"Brian Nilsson" <astrobln@yahoo.dk> writes:

> [...]
> kan
> bruge, eller et eller andet program (evt. regneark), som jeg kan bruge.

7,012547 er i hvert fald 7 døgn og noget mere, men ikke otte døgn.
Dvs, antal hele døgn er heltalsdelen af tallet. Den fraktionelle del
(,012547) er så resten.
Der går 24 timer på et døgn, så vi kan omregne mellem døgn og timer
ved at gange med enheden (24 timer/døgn),
dvs. timer = 0,012547 døgn * 24 timer/døgn = 0,301128 timer
Der er altså ingen hele timer. Vi fortsætter med enheden 60min/time
minuter = 0,301128 timer * 60 min/time = 18,06768 minutter
altså 18 hele minutter og noget mere. Det mere omregner vi til sekunder
sekunder = 0,06768 min. * 60 sek./min. = 4.0608 sek.

Ialt, lidt over 7 døgn, 18 minutter og 4 sekunder.

Kort referat, hvis x er antallet af døgn som flydende tal.

døgn = heltalsdel af x
x1 = fraktionelle del af x * 24
timer = heltalsdel af x1
x2 = fraktionelle del af x1 * 60
minutter = heltalsdel af x2
x3 = fraktionelle del af x2 * 60
sekunder = heltalsdel af x3

eller bare

døgn = heltalsdel af x
timer = heltalsdel af ((x-døgn)*24)
minutter = heltalsdel af (x-døgn)*24-timer)*60
sekunder = heltalsdel af ((x-døgn)*24-timer)*60-sekunder)*60

Håber det hjælper
/L
'Faith without judgment merely degrades the spirit divine.'

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 17-05-02 13:32

Lasse Reichstein Nielsen wrote:

> døgn = heltalsdel af x

Jeg kan supplere med at på mange regnemaskiner, i mange regneark og i
mange programmeringssprog hedder den funktion der tager heltalsdelen,
int(x). For eksempel på TI-83:

int(7.012547
7

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)