Katte og deres spinderi
Fra : Dan Andersen

Dato : 16-05-02 19:15

Hvordan spinder en kat? Er der en, der kan forklare, hvad der fysiologisk
får en kat til at spinde og hvor "motoren" sidder?

Mvh. Dan Andersen

Fra : Camilla Scharff

Dato : 16-05-02 20:42

"Dan Andersen" <dan@dbamott.dk> skrev...
> Hvordan spinder en kat? Er der en, der kan forklare, hvad der fysiologisk
> får en kat til at spinde og hvor "motoren" sidder?

Hej Dan

Det er vist endnu ikke 100% bevist, præcis hvad en kat gør, når den
spinder - men "motoren" er stemmebånd og mellemgulv, der ved - mere eller
mindre - hurtig vejrtrækning kan frembringe den lyd, vi kalder spinden.

Mvh. Camilla

Fra : Mette Jensen

Dato : 16-05-02 20:47

"Dan Andersen" <dan@dbamott.dk> wrote

> Hvordan spinder en kat? Er der en, der kan forklare, hvad der fysiologisk
> får en kat til at spinde og hvor "motoren" sidder?

Der har været tvivl om, kattens frembringelse af spindelyden, i mange år.
Det er faktisk først nu man er ved at være enig om, hvordan misser kan
frembring sin hyggelig "brummen". Spindene frembringes af kattens to falske
stemmebånd, de såkaldte vestibularfolder, der er placeret ved siden at
kattens normale stemmebånd.
Killinger begynder at spinde fra de er ca. 6 gamle, når de dier. Spindene
hos katte ses jo hele livet igennem og mange tolker det som: "Nu har misser
det rigtig dejlig!". Og det er også rigtig men det er faktisk lidt mere
kompliceret. Katte der er kommet til skade kan også finde på at spinde
højlydt! Man mener at det beroliger katten selv og giver det signal til
omgivelserne: "Hey, jeg er såret så lad mig lige være!".

> Mvh. Dan Andersen

Håber du kan bruge det til noget!

Med venlig hilsen Mette
----------------------------
Hils på vores Maine Coon´s:
http://kashmir.yaboo.dk

Fra : Leo Havmøller

Dato : 17-05-02 05:26

> Katte der er kommet til skade kan også finde på at spinde
> højlydt! Man mener at det beroliger katten selv og giver det signal til
> omgivelserne: "Hey, jeg er såret så lad mig lige være!".

Det er også bevist at det fremmer helingen af brækkede knogler.

Leo Havmøller.

Fra : Dan Andersen

Dato : 17-05-02 12:24

Jeg takker for informationerne. Detb var "spindende" læsning