Elektroner
Fra : Harkonnen

Dato : 16-05-02 15:44

Kan man godt genbruge elektroner eller forsvinder de bare når de er brugt ?.

Fra : Martin C. Petersen

Dato : 16-05-02 16:05

Harkonnen wrote:
> Kan man godt genbruge elektroner eller forsvinder de bare når de er brugt ?.
Du må vist uddybe dit spørgsmål en smule.

I hvilken forbindelse tænker du på at elektroner "bruges"? - når de
danner en strøm i en leder?

- Martin

Fra : Peter Knutsen

Dato : 16-05-02 19:12

Harkonnen wrote:

> Kan man godt genbruge elektroner eller forsvinder de bare når de er brugt ?.

En elektron kan tilføres noget energi, som så transporteres til
et andet sted hvor energien bruges (eller mere korrekt: om-
sættes til en anden type energi, en form som er svær at få til
at lave arbejde (typisk varme, det laveste trin i den termo-
dynamiske fødekæde)). Derefter kan du putte ny energi i
elektronen og bruge den igen.

--
Peter Knutsen

Fra : Claus Rasmussen

Dato : 17-05-02 06:49

Harkonnen wrote:

> Kan man godt genbruge elektroner eller forsvinder de bare når de er
> brugt ?.

Ja, da. Nyeste forskning har nemlig afsløret at elektroner er påstemplet
det grønne genbrugsmærke og at de dermed er miljøgodkendt...

Men en anden forklaring kunne være, at det sådan set ikke er elektronerne,
der bliver brugt. I stedet kan du forestille dig elektroner som vand i et
lukket rørsystem (ledningerne), hvor der sidder en pumpe (elektricitets-
værket) et sted og bevæger vandet rundt.

Et elektrisk apparat fungerer så lige som hvis du havde placeret et lille
skovlhjul inde i røret - når vandet i røret bevægede sig rundt fordi pumpen
kørte, ville skovlhjulet også bevæge sig og levere en smule energi, som du
kunne bruge i støjsugeren osv.

-Claus

Fra : Carsten Svaneborg

Dato : 16-05-02 22:15

Harkonnen wrote:
> Kan man godt genbruge elektroner eller forsvinder de bare når de er
> brugt ?.

Antallet af elektroner er ikke bevaret, men ladningen er.

En elektron kan altså ikke bare forsvinde, med mindre den
møder en positron, så ændringen i ladning er 0 når paret
forsvinder, tilgengæld er der også energi bevarelse så
der kommer et gamma kvant ud af det.

--
Carsten Svaneborg

Fra : Regnar Simonsen

Dato : 18-05-02 22:55

-Carsten Svaneborg skrev :
> En elektron kan altså ikke bare forsvinde, med mindre den
> møder en positron, så ændringen i ladning er 0 når paret
> forsvinder, tilgengæld er der også energi bevarelse så
> der kommer et gamma kvant ud af det.

Ja - men der er også andre muligheder - ex :
En elektron møder en proton og danner en neutron og en neutrino (f.eks. ved
K-indfangning)

Ved processen er der ud over ladningsbevarelse også lepton-bevarelse. I
nævnte proces er der 2 leptoner - elektronen og neutrinoen.
I C.S.´s proces er leptontallet også bevaret, da elektroner og positroner
har modsatte leptontal.

Et tricky spørgsmål :
Vil leptontallet også være bevaret, hvis stof opsluges af et sort hul.
Ladning og energi er selvfølgelig bevaret, da det sorte hul kan have disse
egenskaber. Men hvis f.eks. et mini sort hul eksploderer pga.
Hawkingeffekten, kan man naturligt spørge om leptontallet (og nukleontallet)
er det samme som i det stof, det blev skabt af. Umiddelbart tror jeg det
ikke, da bevarelsen af leptontal og nukleontal ikke er så "stærke" som
ladnings- og energibevarelse. F.eks. kan protonen henfalde til en pi-on og
en positron indenfor visse GUT-teorier.

Hilsen
Regnar Simonsen

Fra : Torben Simonsen

Dato : 19-05-02 00:50

"Regnar Simonsen" <regnar.simo@image.dk> writes:

> F.eks. kan protonen henfalde til en pi-on og en positron indenfor
> visse GUT-teorier.

Ja. Jeg kan også huske, at jeg for en del år siden læste om nogle
stort anlagte eksperimenter, som havde til formål at finde eksempler
på disse henfald. Jeg har ikke holdt mig up-to-date på dette felt,
så er der nogen her der ved, om man nogensinde har observeret et
proton-henfald i disse eksperimenter?

--
-- Torben.

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 19-05-02 19:07

Torben Simonsen wrote:

> [...]
> på disse henfald. Jeg har ikke holdt mig up-to-date på dette felt,
> så er der nogen her der ved, om man nogensinde har observeret et

Nej, ikke endnu.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)