Ethernet til ethernet router-anbefaling
Fra : Henrik

Dato : 16-05-02 15:31

Hej derude.

Jeg er på udkig efter en ethernet til ethernet router
hardware-appliance-ting.

Markedet er fyldt med små DSL-routere som kan præcis det jeg har brug for
(én WAN port og én LAN port + mulighed for NAT og simpel
pakkefilter/port-forwarding). MEN på alle dem jeg har set er WAN-porten kun
10baseT (10Mbit/s).

Jeg har brug for at både WAN og LAN porten er min. 100Mbit/s (måske også
1Gbit/s), men jeg kan ikke finde noget der har disse specs.

Jeg kan vel bygge en selv af nogle PC-stumper, men jeg kunne tænke mig en
købe-løsning (afh. af pris, naturligvis ).

Er der nogen derude der har et bud?

Herlige hilsner,
Henrikl

Fra : Arne Keller

Dato : 16-05-02 21:06

On Thu, 16 May 2002 16:31:16 +0200, Henrik <i.dont@like.spam> wrote:

> [...]
>(én WAN port og én LAN port + mulighed for NAT og simpel
>pakkefilter/port-forwarding). MEN på alle dem jeg har set er WAN-porten kun

Selv om du finder en med 2 stk 10/100 porte kan den sikkert ikke route
med den hastighed.

Min lille soho router har 2 stk 10/100 porte med der står i manualen
at den ikke kan forwarde mere end 5-8 Mbps. (Så vidt jeg husker)

>Jeg har brug for at både WAN og LAN porten er min. 100Mbit/s (måske også
>1Gbit/s), men jeg kan ikke finde noget der har disse specs.

Du skal have fat i en lag 3 switch af fornuftigt fabrikat for at klare
de specs.

>Jeg kan vel bygge en selv af nogle PC-stumper, men jeg kunne tænke mig en
>købe-løsning (afh. af pris, naturligvis ).

Du skal nok have fat i noget heftigt udstyr for at forwarde 1 Gbps på
en PC

>Er der nogen derude der har et bud?

http://www1.avaya.com/enterprise/who/docs/p332gt/fullprodinfo.html

Men der findes andre, enhver seriøs producent har en box som kan dette
eller noget som ligner.

--
Arne Keller
Jeg udtaler mig, på usenet, alene på egne vegne.

Fra : Henrik

Dato : 17-05-02 07:22

in article 3ce40deb.373857@sunsite.dk, Arne Keller at arne@kellernet.org
wrote on 16/05/02 22:06:

> [...]
>
> Min lille soho router har 2 stk 10/100 porte med der står i manualen
> at den ikke kan forwarde mere end 5-8 Mbps. (Så vidt jeg husker)

Må jeg spørge hvad det er for en model/mærke?

> Du skal have fat i en lag 3 switch af fornuftigt fabrikat for at klare
> de specs.

Jeg har brug for router-funktion (mellem to forsk. IP-net) - jeg vidste ikke
en swith kunne det?

> Du skal nok have fat i noget heftigt udstyr for at forwarde 1 Gbps på
> en PC

Jeg håber nu også at 100Mbit/s er nok

Se også mit svar til Kenneth Plettner - måske er der noget jeg ikke har fod
på og jeg velkommer alle kommentarer der kan bringe mig på rette vej

Herlige hilsner,
Henrik.

Fra : Kenneth Plettner

Dato : 16-05-02 22:33

For at kunne give dig nogle gode råd om det, er det nødvendigt at vide lidt
mere om din infrastruktur.

- Hvilken type WAN forbindelse er du tilkoblet ? (ATM, E3, OC-3...)
- Hvilken kabeling benytter du på dine LAN segmenter (10/100/1000 Base-T,
1000 Base-SX...)
- Hvor meget traffik skal routeren kunne bære i peak.

For routere i den klasse skal du nok vende blikket mod Nortel og Cisco.. Og
desværre ved begge disse to godt, hvad de vil have for udstyr i den klasse.

Fra : Henrik

Dato : 17-05-02 07:17

in article ac18i0$2cnr$1@news.cybercity.dk, Kenneth Plettner at
kenneth@plettner.dk wrote on 16/05/02 23:32:

> [...]
> desværre ved begge disse to godt, hvad de vil have for udstyr i den klasse.

Jeg har ca. 30 brugere på 10Mbit/s med CAT3 kabling og 10 brugere på
100Mbit/s med CAT5 kabling alle forbundet i en HP4000M 10/100 switch. Alle
disse er bag en NAT-gateway/firewall der forbinder til et routbart (ægte IP)
net hvor min Internet-access router (2Mbit/s) også sidder.

Indtil nu har jeg haft mine servere (100Mbit/s CAT5) siddende i dette
segment også men vil gerne have dem ud på den anden side at NAT-gateway'en -
altså ud på de ægte IP-adresser for at få orden på DNS og den slags.
Selvfølgelig stadig bag en Firewall inden Internettet. Alle serverne skal
nemlig kunne nås lige nemt indefra som udefra (brugerne arbejder ofte
hjemmefra) og derfor kunne jeg se en fidus i at serverne sad på ægte
IP-numre og på den måde - så er opsætningen af brugernes maskiner ens; de
kan nå serverne med samme domæne-navne uanset de er på LAN eller ej.

Men det betyder også at alle mine brugere så skal igennem samme gateway
(hvis mindste netkort er 10Mbit/s) for at nå serverne indefra og det giver
forstoppelse. Derfor var jeg på udkig efter en gateway der kan klare
sagerne.

Herlige hilsner,
Henrik

Fra : Kenneth Plettner

Dato : 17-05-02 23:17

Prøv at se om evt. Netscreen 25 eller Netscreen 50 rammer tæt på
(www.netscreen.com).

Fra : Henrik

Dato : 18-05-02 10:47

in article ac3vh9$28p7$1@news.cybercity.dk, Kenneth Plettner at
kenneth@plettner.dk wrote on 18/05/02 0:17:

> Prøv at se om evt. Netscreen 25 eller Netscreen 50 rammer tæt på
> (www.netscreen.com).

Det virker ikke helt skævt - det vil jeg undersøge nærmere. Tak for info.

Herlige hilsner,
Henrik.

Fra : Jens

Dato : 20-05-02 17:58

"Henrik" <i.dont@like.spam> skrev i en meddelelse

> [...]
giver
> forstoppelse. Derfor var jeg på udkig efter en gateway der kan klare

Hvad med en firewall, som kan klare sagerne ? WatchGuard mener jeg kan
route med næsten wirespeed i flg. specs.
F.eks. FireBox 1000, se http://www.watchguard.com

Jens