Frontline -Fint eller farligt ?
Fra : Doggy

Dato : 16-05-02 14:54

Hej NG

Holms indlæg om Frontline får mig til at fremkomme med nogle betragtninger
om loppemidler i al almindelighed.Jeg har gennem mange år brugt diverse
loppemidler, når det var aktuelt, bl. a. Frontline, Tigu-von og forskellige
former for loppeshampoo.

Idag har jeg skiftet mening.Alle disse midler er giftige.Selvfølgelig især
for lopperne men det er også en gift vi påfører vores hunde.
Især de præparater der er beregnet til at skulle optages gennem dyrets hud,
for derefter at spredes via blodbanen.
I sig selv synes jeg ikke, at det er en rar tanke.

Hvis man ser på brugsanvisningen for feks. Frontline vil man se at det ikke
må anvendes til hunde under 3 kg at man ikke må bruge det sammen med andre
loppemidler, man skal bruge handsker osv.

Det er selvfølgelig fordi det er giftigt.

Jeg er godt klar over at det her drejer sig om holdninger omkring at overøse
sit kæledyr med gift.
Min holdning er klar. Jeg vil IKKE bruge disse præparater.

Istedet giver jeg mine hunde et hvidløgsgranulat og mine hunde har aldrig
lopper eller tæger.

Hilsen

Merete

Fra : Pia

Dato : 16-05-02 16:49

hm - min hund må smage MEGET godt. For han får Frontline OG hvidløgspulver
hver dag, og han har stadig flåt...

:Pia

Fra : Doggy

Dato : 16-05-02 18:36

"Pia" <x@x.com> skrev i en meddelelse news:ac0m4j$dg2$1@sunsite.dk...
> hm - min hund må smage MEGET godt. For han får Frontline OG hvidløgspulver
> hver dag, og han har stadig flåt...
>
> :Pia

Han får forhåbentlig ikke Frontline hver dag ?

Og hvorfor bruge en gift, der ikke virker ? Så er hvidløg da mere harmløst
(også selvom det ikke virker hos dig )

Hilsen

Merete

Fra : Pia

Dato : 16-05-02 19:05

> Han får forhåbentlig ikke Frontline hver dag ?

dog ikke!

> Og hvorfor bruge en gift, der ikke virker ? Så er hvidløg da mere harmløst

Jeg vil IKKE have lopper i huset, og tør ikke stole på hvidløg. Jeg er
temmelig sikker på min mand ikke vil kunne tåle al den gift der skal
sprøjtes med indendøre, hvis vi får lopper, så af 2 onder... Men jeg
overvejer at gå tilbage til tabletform, hvis det alligevel ikke virker mod
flåt.

:Pia

Fra : Helle

Dato : 17-05-02 00:09

"Pia" <x@x.com> wrote in message news:<ac0sa1$3e9$1@sunsite.dk>...

> [...]
> sprøjtes med indendøre, hvis vi får lopper, så af 2 onder... Men jeg
> overvejer at gå tilbage til tabletform, hvis det alligevel ikke virker mod

Hej Pia
Jeg har præcis det samme problem som du. Jeg skifter mellem Frontline
og Program Vet, men min hund har stadig både lopper og flåt. Det
hvidløgspulver du anvender vil jeg gerne prøve - er det en speciel
slags eller er det det samme man kan købe til madlavningsbrug? Kan man
evt. bruge frisk hvidløg istedet for?
Og har du bedre erfaringer med Frontline i tabletform end den flydende
version? Jeg var slet ikke klar over det kunne købes i andet end
flydende form.

mvh
Helle

Fra : Pia

Dato : 17-05-02 08:09

Hej Helle,

den primære grund til at jeg brugte tabletter er, at det er nemmere, meget
nemmere, end at finde en bar plet hud i al den underpels til en af de
største ampuller. Men tabletterne virker ikke mod flåt, så derfor prøvede vi
denne gang noget nyt.

Hvidløg har jeg fået gennem en vi kender, vi køber 5 kg. pulver eller
granulat til hestene, som også får en skefuld daglig, og jeg fik noget med
hjem af det. Man kan sagtens bruge frisk, han synes dog det smager ret
skarpt og spiser helst udenom.

Ikke nok med at de får hvidløgsånde... men deres prutter!!! phhhhhh.....
bare så du er forberedt.

:Pia

Fra : Kim Vestergaard Horn~

Dato : 17-05-02 08:32

Kære Gruppe

Hvis man får lopper er det ikke min erfaring at det er nødvendigt at sprøjte
andet
end dyret. Jeg siger dyret fordi vores hund aldrig har haft lopper, men da vi
fik vores første
kat havde han lopper. Han fik en ampul Tiguvon og så stillede vi særlige
loppefælder rundt
om i lejligheden.

Loppefælden består af en dyb tallerken med vand og opvaskemiddel i. Midt i
tallerkenen
stiller man et tændt fyrfadslys og lader tallerknen stå på gulvet natten over.
Lopperne søger
i nattens løb mod lyset og drukner så i sæbevandet - en billig, økologisk og
forholdsvis ufarlig metode.

Mvh
Kim

PS Med hensyn til hvor ufarlig metoden er skal det lige bemærkes at hankatten
selvfølgelig skulle
stikke sin hoved ned i lyset for at se hvad vi nu havde fundet på, hvilket
resulterede i de
fineste kreppede øjenbryn og knurrehår!

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 17-05-02 22:40

On Fri, 17 May 2002 09:32:17 +0200, Kim Vestergaard Hornbech
<kvho97@hum.auc.dk> wrotd:

> [...]
>selvfølgelig skulle
>stikke sin hoved ned i lyset for at se hvad vi nu havde fundet på, hvilket

det var da et rigtig husmandsråd "eller hvad det nu hedder" men
hvis det virker er det jo billigt og sundere .

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 17-05-02 22:34

On Thu, 16 May 2002 19:35:42 +0200, "Doggy" <post@doggy.dk> wrotd:

>Han får forhåbentlig ikke Frontline hver dag ?
>
>Og hvorfor bruge en gift, der ikke virker ? Så er hvidløg da mere harmløst
> [...]

frontline virker da imod lopper !

Fra : Torben Møller-nielse~

Dato : 21-05-02 07:42

Vi bruger Frontline hver 4. uge til begge vore hunde mod flåter. Det
virker helt efter hensigten. Flåterne sætter sig på hundene, bider og
dør, hvorefter vi kan pille dem af. For sådan nogle som os, der bor på
landet med masser af rådyr i området, er flåterne en virkelig plage. 2-5
flåter pr. hund pr. dag er ikke unormalt og hver aften laves der
flåt-tjek på alle medlemmer af familien (vi drypper dog ikke os selv med
frontline...).
Mvh.
Torben

Fra : Liz

Dato : 16-05-02 20:11

I Rene ord for pengene var der vist snak om at man nu kan får sin hund
vaccineret mod flåter. Er der nogen der ved noget om det?

Mvh Liz

Fra : Sverre Stokke

Dato : 17-05-02 07:28

sauberfan@jubiimail.dk,Ny-Internet writes:
>Kan man
>evt. bruge frisk hvidløg istedet for?

Det gjorde jeg sidste år - med fremragende resultater. En enkelt flåt sad
i hundens ansigt i mange dage, den blev ikke stor og 'moden' men vedblev
at være lille og lys.
For at være solidarisk med hunden snuppede jeg selv en smule - taget som
om der var tabletter - og mit myggeproblem var mindre end, det plejer

Hilsen Sverre.

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 17-05-02 22:37

On Fri, 17 May 2002 08:27:54 +0200, "Sverre Stokke"
<sverre@enterpol.dk> wrotd:

> [...]
>For at være solidarisk med hunden snuppede jeg selv en smule - taget som
>om der var tabletter - og mit myggeproblem var mindre end, det plejer

ja men du kan altså også rissikere at folk ikke har lige så meget lyst
til at snakke med dig hvis du stinker som en hel tyrkerfamilie
ville jeg da hellere have et par myggestik

Fra : Kim Christensen

Dato : 18-05-02 14:45

Vær også opmærksom på at hvidløgspulver og tabletter har det med at
reducere hundens lugtesans ganske meget.

hilsen Kim

Fra : Doggy

Dato : 18-05-02 18:55

"Kim Christensen" <kimchristensen@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> Vær også opmærksom på at hvidløgspulver og tabletter har det med at
> reducere hundens lugtesans ganske meget.
>
> hilsen Kim

Hej Kim

Vil du forklare dette lidt nærmere ?

Har du en fysiologisk forklaring på din påstand ?

Jeg har lidt svært ved at forstå hvordan hundens lugtesans skulle kunne
reduceres fordi den får et hvidløgpræparat.

Narkotikahunde og brand- dektektivhunde udsættes for mange stoffer hver dag
uden at deres lugtesans reduceres.

Hilsen

Merete

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 19-05-02 14:04

"Doggy" <post@doggy.dk> skrev i en meddelelse

> "Kim Christensen" <kimchristensen@ofir.dk> skrev i en meddelelse

Aha og hvorfra har du så den viden .. faktisk findes der en del
kosttilskud til hunde der indeholder netop hvidløg og både Sandra og
også Wupper får hver uge hele året igennem et fed hvidløg 2-3 gange om
ugen .. og jeg lover dig de lugter ganske udmærket .. noget andet
som jeg synes er vigtigt at fremhæve er at hvidløgspulver og tabletter
faktisk i langt de fleste tilfælde er reduceret for de stoffer der
giver hvidløgsduften/eller lugten om du vil ... og det kedelige er så
bare at man når man fjerner disse så også fjerner det sunde i
hvidløget .. så faktisk er det at give hvidløgspulver/tabletter spild
af penge ... et fed hvidløg 2-3 gange om ugen eller et kvart/halvt
fed afhængig af hundens størrelse er for mig at se langt billigere og
sundere for hunden ... og hunden kan faktisk lide det ... og lopper og
tæger er ikke på nær samme måde et problem ...

godpinsehilsfra Ami

Fra : Kim Christensen

Dato : 20-05-02 18:48

Hej. jeg har ingen fysiologisk forklaring. Men når nogen har givet min
hund hvidløgskaplser, og så hunden dagen efter ikke kan finde sin bold
som jeg har kastet, og ikke kan lege "Hvilken hånd...", men kigger
forvirret og derefter udpeger en tilfældig hånd, så er der noget galt
med lugtesansen. At narkotikahunde udsættes for lidt af hvert beetyder
jo ikke nødvendigvis at de spiser det. Derfor er jeg ikke vild med
hvidløgspræparater mod lopper og andet.

Hilsen Kim

Fra : John

Dato : 19-05-02 13:11

"Kim Christensen" <kimchristensen@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> Vær også opmærksom på at hvidløgspulver og tabletter har det med at
> reducere hundens lugtesans ganske meget.
>
> hilsen Kim

Hej Kim.

Kan du ikke prøve at uddybe din konklusion og hvor du har
dine oplysninger fra ?.

Hvis hundens lugtesans nedtones med hvidløgspulver/tabletter, hvad
så med den friske hvidløg ?.

Forsat god dag.
*:) - John.

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 19-05-02 13:57

Fra : Kim Vestergaard Horn~

Dato : 22-05-02 14:23

Til Punish the deed, not the breed

Nu har jeg for det første ikke noget imod tyrkere, tværtimod har jeg noget
imod folk dømmer andre på noget så ubetydeligt som lugten! Jeg omgås dem
faktisk ikke!

Mvh
Kim

Fra : Sverre Stokke

Dato : 18-05-02 05:28

nobody@home.com,Ny-Internet writes:
> [...]
>til at snakke med dig hvis du stinker som en hel tyrkerfamilie
>ville jeg da hellere have et par myggestik

Hverken hunden eller jeg lugtede af hvidløg. Hunden tjekket af mig og
adskillige andre, og jeg tjekket af ganske mange - en enkelt så tæt på,
som to mennesker nu kan komme.

Hilsen Sverre.

Fra : Sverre Stokke

Dato : 18-05-02 15:00

kimchristensen@ofir.dk,Ny-Internet writes:

>Vær også opmærksom på at hvidløgspulver og tabletter har det med at
>reducere hundens lugtesans ganske meget.
Hvis det er rigtigt, kan man benytte sig af i det i andre sammenhænge.

Hilsen Sverre.