Vedr. kampfisk
Fra : Ole Laursen

Dato : 16-05-02 14:00

Hej!

For ca. tre måneder siden købte jeg et akvarium (20L), 2 planter, en trærod,
et varmeapparat, en han og tre hunner kampfisk. Få dage efter fandt jeg den
ene hun død. Men de andre fisk så ud til at have det fint, og hannen fik
hurtigt bygget en rede. Få uger efter opdagede jeg, at en af hunnerne
gentagne gange bed i hannens finner. For en måned siden fandt jeg så hannen
død, og få dage efter døde endnu en hun. Jeg havde nu kun en enkelt hun
tilbage, som så ud til at være frisk. I hele perioden har jeg skiftet vandet
regelmæssigt, da det havde tendens til at blive grumset. Fiskene er desuden
regelmæssigt blevet fodret med tørfoder.
I lørdags købte jeg en luftpumpe, en han og to hunner. Hunnen, som jeg havde
fra før, var meget dominerende - og derfor valgte jeg at skaffe mig af med
den. I går da jeg kom hjem, finder jeg alle fiskene døde. Hannens finner er
fuldstændig forsvundet/opløste.

Hvordan kan det være jeg har været så uheldig med mine kampfisk?

MVH
Ole

Fra : Pernille Impey

Dato : 16-05-02 16:31

"Ole Laursen" <epostkasse@get2net.dk> wrote in message
> [...]
er
> fuldstændig forsvundet/opløste.
>
> Hvordan kan det være jeg har været så uheldig med mine kampfisk?

Kampfisk ikke er nogen flokfisk, men territoriale eneboere og de holdes
derfor best alene.
Det gælder sådan set både hunner og hanner. De bliver stressede når man
sætter flere af
dem sammen i samme akvarie.
Jeg har opdrættet kampfisk i flere år nu og tendensen er helt klar: Kampfisk
der holdes
alene lever meget længere end kampfisk som holdes flere sammen i
selskabsakvarie.
Forskellen er så stor at man ikke kan forvente at de lever mere end nogle få
måneder i flok, mens de godt kan blive
over to år gamle når de går for sig selv eller med fisk af andre ikke nært
beslægtede arter. Så den der med at man
"bør have 3-5 hunner til hver han" er noget ævl som nogle dyrehandlere gerne
fyre af. Hold hunnerne for sig selv
og sæt dem kun sammen med hanner hvis det er i opdrætsøjemed. Man kan til
nød i velbeplantede akvarier holde
en lille flok hunner sammen. Men som du opdagede kan en hun godt være så
dominerende at det ikke kan lade sig gøre.
Selvom hunnerne ikke er helt så agressive som hannerne er de ikke nogle
tandløse lam som bare lader sig jage rundt
med af hannen men bider igen og tilmed selv lægger op til slagsmål.

Det andet problem er akvariet. Det er fint til et par hunner der er lige
store (er den ene større end den anden vil den mindste sand-
synligvis blive kanøflet) eller en enkelt han. Til kombination af han og hun
eller mere end to er det alt for lille.
Du skriver ikke hvordan dine vandværdier er, men kampfisk tåler ikke
specielt godt høj pH over 7.2.
Men dit største problem er at de stresser hinanden ihjæl.
Luftpumpen er totalt overflødig til labyrintfisk.
M.v.h. Pernille

Fra : Jørgen Jørgensen

Dato : 16-05-02 21:27

"Ole Laursen" <epostkasse@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
er
> fuldstændig forsvundet/opløste.
>
> Hvordan kan det være jeg har været så uheldig med mine kampfisk?

Hej Ole
Det er ikke nemt at holde kampfisk på den måde, du gør. Kampfisken er meget
en "eneboer". Den er ikke nem at tilpasse til andre fisk, selv ikke af dens
egen art.
Du kan være heldig, at det går et stykke tid, og pludselig går det galt. Det
har noget at gøre med territoriale kampe og stress.
Hvis du er faldet for kampfisk, så kan du dele dit akvarium op i 2 eller 3
afdelinger.
Det skal være sådan, at fiskene kan se hinanden, først da får du virkelig
dens farver at se.
Til opdelingen kan du bruge nogle stykker vinduesglas, eller du kan også
bare lade nogle passende gennemsigtige store glas eller plastikflasker flyde
i akvariet.
Du skal ikke bruge luftpumpe til kampfisk idet disse fisk trækker vejret i
vand overfladen.
Skift vandet jævnligt med vand af samme temperatur som det gamle.
Hilsen
Jørgen