Harilds Kildevand i stedet for?
Fra : Jógvan Lindenskov

Dato : 16-05-02 13:55

Hejsa.

Jeg har fundet ud af at jeg absolut INTET aner om at holde fisk. Jeg troede
at man købte et akvarie, fyldte vand i, satte en pumpe i og købte nogle
fisk. Det er åbenbart lidt mere kompliceret end det.

Nu har jeg imidlertid været ude og købe et 17 l. akvarie, pumpe, sten og et
eller andet middel som gør at fiskene overhovedet kan være i vandet. Jeg
fik at vide at det stod på pakken hvor meget man skal putte ned i vandet af
det der middel. Nå, ok tænkte jeg. Mere skal jeg vel ikke vide. Men magen
til elendig vejledning i en dyrebutik! Det står på pakken hvor meget der
skal i så det er ikke problemet, men skal jeg bare hælde de næsten 10 ml.
ned i vandet? Eller skal det hældes ned i filteret på pumpen. "Der går
nogle dage til en uge" før vandet er ok." Nå ja....hvornår ved jeg så om
vandet er ok? Skal pumpen køre hele tiden? Kunne man ikke bare købe noget
Harilds Kildevand el. noget andet i stedet for at fumle rundt med vand fra
hanen?

Tak for jeres svar.

Fra : Kim Gam-Jensen

Dato : 16-05-02 16:52

Hej,

Vidundermidlet er efter min mening spild af penge. Du opnår præcis det samme
ved at lade akvariet stå med vand og tændt pumpe i et par uger eller tre. Og
ja, pumpen skal være tændt hele tiden.

Det handler om at få den bakterielle flora op og køre inden fiskene kommer i
vandet. Det sker gradvist over en periode. Hvornår du kan komme fisk i,
afhænger af flere ting:

- Hvilke fisk har du tænkt dig at købe til dit akvarie?
- Har du varmelegme i akvariet?
- Hvad er det for en pumpe, du har købt?
- Har du planter i akvariet?

Harilds kildevand bliver nok en anelse dyrt i længden jeg håber da meget, at
det ikke indeholder godt akvarievand (for os andres skyld)

--
Mvh. Kim
http://www.gam-jensen.dk

Fra : Jógvan Lindenskov

Dato : 16-05-02 23:53

Til og starte med havde jeg bare tænkt mig at købe koldtvandsfisk, (nogle
guldfisk tror jeg) altså jeg har intet varmelegeme. Pt. er der ikke nogen
plante eller sten i akvariet. Der er kun vand i og så "vidundermidlet".

Pumpen hedder "uno filter" fra "project blue". Den er vidst meget standard.
198 kr i AmagerCentrets Dyrehandel.

Ja, nu ved jeg ikke om det var lidt meningsløst at spørge om man kunne bruge
Harilds Kildevand i stedet for. Jeg forstod det sådan fra manden i butikken
at vandet var for beskidt for fiskene fordi der var klor i osv. og at det
skulle renses først. Derfor tænkte jeg at man da bare kunne bruge Harilds
Kildevand el. lign. i stedet for. Som sagt ved jeg ikke ret meget om at
holde fisk.

Findes der en guide for begynderer et sted på www?

Fra : Ditte Cecilie Simons~

Dato : 17-05-02 15:47

"Jógvan Lindenskov" <quadro_jog@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> holde fisk.
>
> Findes der en guide for begynderer et sted på www?

Hej :)
Jeg ikke lige om der findes sider på nettet som tager alle de grundlæggende
regler for akvariehold, for sig. Men en anden løsning som måske nok ville
være lige midt i blinken for dig, er at gå en tur omkring den lokale
boghandel, og plukke med en bog om grundlæggende akvariehold. Der findes
mange udgaver, men den/de du er ude efter skal indeholde oplysninger om
opstart, vandbehandlingsmidler, fisk, temperatur osv.
Og så lige en ting. Utrolig mange dyrehandlere er helt vilde efter at du
skal købe alle de forskellige vandbehandlingsmidler som de så enormt gerne
vil sælge. Nu er det altså sådan at medmindre du bestemmer dig for at holde
nogle fisk som kræver helt specielle vandværdier for at leve, så behøver du
altså ikke alle de ting.
Når du starter op akvariet for første gang, så ordner du det med renset grus
(skyldet under den kolde hane, så du får skidtet ud af det). Du sætter en
pumpe i akvariet (som jo skal køre hele tiden). Hvis du har en formening om
du gerne vil have planter i akvariet, så køber du også nogle af dem og
putter dem i. Hvis vandet der hvor du bor indeholder meget klor, kan du jo
putte en lille smule aquasafe eller lignende i. Det skal bare hældes i
vandet, da det kommer omkring pumpen før eller siden. Så lader du akvariet
være i nogle dage, og i mellemtiden kan du så finde ud af hvilke fisk det er
du har lyst til at holde. Sørg lige for at de fisk du vælger kan leve
sammen, at du ikke får for mange i akvariet, og at du ikke ender med at
vælge fisk som (ud fra din forudsætning om ikke at have varmelegeme i),
kræver varmere temperaturer end du klarer at give dem uden varmelegeme.
Når du køber dine første fisk, så nøjes med at købe nogle få, så du ikke
risikerer at overbelaste akvariet til at begynde med. Sørg for at det er
nogle hårføre fisk, som ikke ender med at dø, hvis forholdene ikke lige er
ideelle. Efter hånden som den bakteriekultur som skal hjælpe med at holde
akvariet som et stabilt miljø bliver oparbejdet, kan du langsomt putte flere
fisk i, ind til du har fået det antal fisk du gerne vil have.
Lige en ting her. Når du køber nye fisk, er det en god ide at isolere dem
fra hovedakvariet i nogle uger, for at være sådan nogen lunde sikker på at
du ikke ved et uheld kommer til at slæbe sygdomme ind til de fisk som går
der fra før.
Og lige en bemærkning om det med kildevandet. Det kan sikkert godt gå, men
du vil få nogle helt og aldeles uvurderlige udgifter, som du jo lige så godt
kan undgå, og så hellere bruge pengene til noget andet.
Hilsen Ditte