NONE
Fra : niels

Dato : 16-05-02 13:17

Jeg vil høre om det er muligt med PHP at komprimere et billede inden det bliver vist. Jeg har
nogle billeder liggende på en server, som jeg gerne vil have vist et thumbnail af, men de skal
helst ikke tage lige så lang tid at vise som det originale billede. Håber i forstår mit
spørgsmål!

Mvh, niels

Fra : Michael Gandrup Vend~

Dato : 16-05-02 22:26

On Thu, 16 May 2002 12:16:32 GMT, niels wrote:

>Jeg vil høre om det er muligt med PHP at komprimere et billede inden det bliver vist.

Komprimere, resize, konverter til andre formater... you name it..

Snup et kik på http://www.imagemagick.org/ sammen med f.eks. php kan
du automatisere mange ting. Det kræver dog at du kan udføre en exec
(mener at safe mode skal være off).

Nå du har det installeret (køre under både win og linux) så kan du i
et script fyre en af:
exec ("$sti_til_convert"." -geometry 100 -quality 50
"."$scanndir/$file"." "."$thumbdir/$file");

$sti_til_convert er stien til der hvor imagemagick er installeret.
$scanndir er der hvor dine store billeder ligger
$thumbdir er der hvor dine små billeder skal ende.

Overstående laver billeder der er 100 brede og komprimere dem 50%.
Husk at du skal have skrive rettigheder til det dir hvor de nye
billeder ender.

Det kan du så bygge ind i et lille script som læser $scanndir igennem
og konvertere alle billederne til det du ønsker. Faktisk ret simpel
når du først har imagemagick til at køre.

Hvis du vil se kvaliteten af det den kan lave så har jeg et "bedste
forældre venlig" domæne (ment billeder af min søn). Alle billederne er
taget med et billig/gammel digital kamera (olympus 1.4 mill pix)

Jeg har så lavet det sådan at jeg smider billederne direkte fra
kameraet i et dir, så køre jeg et lille script som konvertere
billederne i to forskellige størelser som så bliver smidt i hvert sit
dir. Et med thumb og et med de store. Dem fra digital kameraet sletter
jeg så bare når konverteringen er overstået.

Har jeg forstået dig ret så snup et kik her:
http://www.gandrup-vendelbo.com
Har jeg misforstået dig så lad være, du finder intet af almen
interresse..

Michael Gandrup Vendelbo

Fra : niels

Dato : 17-05-02 13:48

Thu, 16 May 2002 23:25:51 +0200, Michael Gandrup Vendelbo <michael@gandrup-vendelbo.com> skrev:

> [...]
>
> Snup et kik på http://www.imagemagick.org/ sammen med f.eks. php kan
> du automatisere mange ting. Det kræver dog at du kan udføre en exec

Det lyder meget spændende, men mit site ligger hos en udbyder, og jeg tror næppe de vil
installere et sådan program.
Er der ikke en mulighed for at gøre noget lignende med den standart opsætning en udbyder har?

Mvh, niels

Fra : Allan E

Dato : 18-05-02 08:29

-----------
> Er der ikke en mulighed for at gøre noget lignende med den standart
opsætning en udbyder har?

Jo hvis PHP hos din udbyder er kompileret med GD-lib kan du prøve at tage et
kig forbi http://dk.php.net/manual/en/function.imagecopyresized.php ...
Den skulle kunne gøre tricket...Dog i en lidt ringere kvalitet end
ImageMagick, men det betyder jo mindre når der kun er tale om tumbnails.
Dog vil jeg anbefale at du gemmer dine tumbnails som filer når de er
generede, og kun udfører konverteringen, hvis den ikke har været udført før.
Hvis det drejer sig om mange billeder kan det godt tage mere end de 30 sek,
som er default eksekveringstid for et PHP-script...

Mvh Allan E

Fra : Michael Gandrup Vend~

Dato : 18-05-02 23:17

On Fri, 17 May 2002 12:48:12 GMT, niels wrote:

>Er der ikke en mulighed for at gøre noget lignende med
>den standart opsætning en udbyder har?

GD-lib som Allan nævner eller også et af de lidt mere besværgelige
alternativer:

Du kunne jo udføre imagemagick-delen på din hjemme-server (som du
omtaler i anden tråd) også smide det hele op når konverteringen er
overstået.

Eller opsætte egen server med alle de friheder og besværgeligheder det
giver. Kan vist kun anbefales til hyggeprojekter...

Nu frem går det ikke tydeligt hvad du skal bruge det til. Er det kun
dig selv der skal udnytte muligheden, kunne du jo nemt udføre det
lokalt og overføre de færdig behandlede billeder til dit webhotel, men
er det noget som forandre sig f.eks. andre brugere som uploader, så
dur den løsning jo ikke.

Michael Gandrup Vendelbo

Fra : Lars Petersen

Dato : 19-05-02 00:31

> Det lyder meget spændende, men mit site ligger hos en udbyder, og jeg tror
næppe de vil
> installere et sådan program.

Se om det ikke er installeret i forvejen. Det er ofte præinstalleret på
forskellige distroer...
Binary'en du skal køre hedder "convert"

--
-