Hvalpesikring af ledninger.
Fra : Kai Tore Steinsli

Dato : 16-05-02 07:37

Hej.

Har nogen i gruppen et godt tip til, hvordan man bedst sikrer ledninger mod
spidse hvalpetænder? Jeg har tænkt lidt i retning af at køre dem igennem et
stykke vandslange eller at andet "rør" i kraftig plast - nogen, der har
erfaringer med det?
Med vores 1. hund var det ikke noget problem; dels fordi vi i den lejlighed
havde masser af stikkontakter, så vi ikke behøvede at trække
forlængerledninger på kryds og tværs i hele huset, dels fordi han stort set
var under konstant overvågning den første måned, og hver gang han nærmede
sig forbudt område (ledninger, soveværelse, sko, trevl i tæppet osv.),
afledte vi ham med noget af hans legetøj. Han lærte så lynhurtigt, at det
eneste, der måtte tygges, bides, rives og flås i, var det, der lå i
legekassen. (Vi hører til de heldige hundeejere, der aldrig har fået bidt
noget i stykker!)
Vi kommer også til at bruge afledningsmanøvren med Diva (og satser jo helt
klart på, at det bliver lige så effektivt med hende), men her i lejligheden
har vi altså virkelig mange ledninger & forlængerledninger langs med gulvet.
Det er min største skræk, at hun i et ubevogtet øjeblik skulle få sat
tænderne i en ledning - en gang "elektrochok" kan vel være skæbnesvangert
for sådan en lille størrelse! Så mit motto er "better safe than sorry"!
Håber, nogen har idèer/erfaringer

Mvh. Line

Fra : Sverre Stokke

Dato : 16-05-02 08:11

kaisteinsli@skjoldhoej.dk,Ny-Internet writes:
>Har nogen i gruppen et godt tip til, hvordan man bedst sikrer ledninger
>mod
>spidse hvalpetænder?
Jeg plejer at lade en lang ledning svirpe lidt frem og tilbage på
stuegulvet - og så lade den ramme hvalpen på snuden - bare sådan en anelse
ubehagelgt. 'Metoden' har jeg tilfælles med buskene i min 100 kvm
rosenhave. I øvrigt den eneste del af min 2800 kvm grund, der er indhegnet
- så der skal hundehuset stå i et stykke tid.

Hilsen Sverre.

Fra : Louise Kragh

Dato : 16-05-02 09:06

Hej

Vores lille shiba hvalp har efterhånden tygget sig igennem et par ledninger,
en alm. og et computerkabel. Der var strøm på begge ledninger, men det var
hunden faktisk helt ligeglade med! (så selvom de selvfølgelig IKKE skal bide
i ledninger, og det kan være farligt, sker der altså ikke nødvendigvis noget
fordi hunden når at tygge et par gange Så tag det roligt.
Vi endte simpelthen med at smørre de ledninger som vanskeligt kan afskærmes
og ikke kan flyttes ind i en mild chilimarinade, og det virker! hun var lige
efter dem en gang, drak en masse vand, og gik og smaskede lidt extra i nogle
minutter. Men hun har ikke rørt dem siden.
mvh
Louise

Fra : Jasper Norman

Dato : 17-05-02 00:11

Hej.

Det er en farlig spøg at lade hunden gnave i ledningerne og derefter være
glad hvis der ikke sker hunden noget.

Vores den mindste (han vejer nu 35 kg) gnavede et par ledninger over. Det
var uheldigvis min gravide kæreste der opdagede det, med et gevaldigt stød
til følge. Så hvis det hjælper at give hunden et rap over snuden med
ledninger, skal jeg være den første til at anbefale det. Jeg tror ikke
rigtigt på den der med haveslangen... det er bare en halv times ekstra
morskab. Så selv om det bestemt ikke er behageligt ville jeg forsøge med et
rap over snuden

- Jasper

Fra : Sverre Stokke

Dato : 17-05-02 06:50

norman@mail.tele.dk,Ny-Internet writes:
>Så selv om det bestemt ikke er behageligt ville jeg forsøge med et
>rap over snuden

Det er meget vigtigt at det er ledningen, der er ubhagelig - og ikke dig i
den andne ende.

Hilsen Sverre.

Fra : Sverre Stokke

Dato : 17-05-02 08:02

x@x.com,Ny-Internet writes:

>"Sverre Stokke" <sverre@enterpol.dk> wrote in message > Det er meget
>vigtigt
>at det er ledningen, der er ubhagelig - og ikke dig i
>
>Chili burde virke.
Også

>Max har stjålet mad på køkkenbordet EN gang
Det har mine hunde ALDRIG gjort. Når de er gamle nok til at nå
køkkenbordet, ved de at den ostemad, der ligger på sofabordet er min. Og
at menneskemad og hundemad er skarpt adskildt.

>- og det var
>tilfældigvis de afskårne ender fra friske chili. Jeg hører min hvalp gø
>som
>en sindssyg ovenpå, og da jeg kommer op for at checke ligger der en
>chilistilk midt på gulvet og får en ORDENTLIG skideballe!
Straffede du så hunden for at spise chilli ?

Hilsen Sverre.

Fra : Carina Bach Hansen

Dato : 18-05-02 12:05

Hej

De fleste hvalpe ( og hunde ) kan ikke lide at tygge i staniol, og det er da
en nem løsning at prøve...Det har virket for et par stykker jeg kender.

Mange hilsner fra Carina