Kraften var med dem (SW spoiler)
Fra : Martin Helbo

Dato : 16-05-02 02:28

Er stadig oppe at køre over den nye Star Wars film. Jeg synes den har
indfriet alle mine forventinger, og mere til. Det kan være når den kommer
lidt på afstand at dette vil ændre sig, men nu står den på linje med de
andre SW film som en topfilm man sagtens kan se flere gange i biffen, og som
selvfølgelig skal indlemmes i DVD samlingen til den tid.

Yoda styrer for vildt med sit lyssværd, det var et vellykket humoristisk
indslag.
Jeg synes heller ikke at romancen mellem Anakin og Amidala blev dyrket så
meget som jeg havde frygtet, tværtimod bragte det lidt nyt ind i SW
universet.

Nu vil jeg straks bestille billetter til den næste forstilling...
/Martin Helbo

Fra : Peter Brodersen

Dato : 16-05-02 02:55

On Thu, 16 May 2002 03:27:35 +0200, "Martin Helbo" <helbo@webhiker.dk>
wrote:

>Jeg synes heller ikke at romancen mellem Anakin og Amidala blev dyrket så
>meget som jeg havde frygtet, tværtimod bragte det lidt nyt ind i SW
>universet.

Jeg var selv lidt overrasket over sammensætningen.

Først er der en sjat action, så et MEGET langt stykke, hvor der hældes
godt med historie og kærlighed på. Godt for dem, der vil have mere
informationer om familieforhold og universet, men det kunne meget vel
gå hen og blive lidt... kedeligt, tror jeg godt, jeg tør sige. Til
gengæld "slutter den så" med en 30-40 minutters action!

Jeg ville måske have foretrukket at det var blandet mere sammen
undervejs. Om ikke andet bliver det så lettere at spole, når den
kommer ud, hvis man kun gider blive underholdt af action, når man
engang får filmen hjem til stuen.

Noget af det, der dog overraskede mig mest, var at man rent faktisk
fik ret meget direkte at se af den meget udviklede, kommercielle
verden i starten med masser af neonskilte og reklamer. Den er velkendt
fra en sjat Star Wars-computerspil, men den har tidligere kun været
lidt baggrundskulisse i fx 1'eren (flyvende fartøjer i system), og
tidligere kommercielle foretagende har foregået i Cantina-baren og
lignende "primitive" steder. Det samme kan for den sags skyld siges om
"bilerne" i starten, der jo var overraskende kulørte, hvorimod man
tidligere nok snarere har været vant til at se militære omgivelser.

Det er selvfølgelig let at påstå, at noget inspiration er "hugget" fra
andre film. Jeg vil dog alligevel sige, at jeg undervejs kom til at
tænke på følgende film:

- 5. Element
(starten af filmen: masser af flyvende køretøjer, lodrette
"biljagter", etc.)

- Blade Runner
(starten af filmen: planeten på gadeniveau, syntetisk, plastic-agtig
og decideret kommerciel)

- Abyss
(midt i filmen: Obi-Wans detektivarbejde)

- Galaxy Quest
(slutningen af filmen: dødsfælderne)

- Gladiator
(slutningen af filmen: guess what)

- War of the Worlds
(slutningen af filmen: Nogle af maskinerne i kampen)

Sidder jeg blot og graver film frem til formålet, eller slog det også
andre?

--
- Peter Brodersen

Fra : Peter Juhl

Dato : 16-05-02 03:17

"Peter Brodersen" wrote...

> Det er selvfølgelig let at påstå, at noget inspiration er "hugget" fra
> andre film. Jeg vil dog alligevel sige, at jeg undervejs kom til at
> tænke på følgende film:

[CUT]

> Sidder jeg blot og graver film frem til formålet, eller slog det også
> andre?

Fuldstændig enig ... sad og tænkte på det samme, især "biljagten"
i starten og fortsættelsen på gadeplan fik mig til at tænke på 5. og
Blade Runner.

Jedi mindtrick joken i baren var skide sjov.

Men ellers var jeg positivt overrasket over filmen, jeg havde frygtet
en omgang "børnefilm" som episode 1, men den er behagelig fri
for bamser og andet legetøj.

Og Yoda er for vild.

/Peter

Fra : Peter Brodersen

Dato : 16-05-02 04:10

On Thu, 16 May 2002 04:16:36 +0200, "Peter Juhl"
<dev-null@list.inet.tele.dk> wrote:

>Fuldstændig enig ... sad og tænkte på det samme, især "biljagten"
>i starten og fortsættelsen på gadeplan fik mig til at tænke på 5. og
>Blade Runner.

Jeg har endnu ikke besluttet mig for om det var fedt eller ej.
Altså... det var jo meget anderledes at se dem på den måde pludselig
at skulle vælte rundt i et neonoir-miljø.

Jeg tror, det var fedt. Men det kræver nok et genkig.

... og jeg kan ikke sige mig helt fri for at kigge efter om Zhora
skulle være et sted i baren.

>Jedi mindtrick joken i baren var skide sjov.

Så kan han lære det!

Obi-Wans kommentar på vej ind i baren til Anakin var ligeledes ganske
morsomt (reference til ep. 4).

>Og Yoda er for vild.

At dømme på en del forskelllige fora er der vist bred enighed om det.

Anakins kamp med to lyssværd kunne dog i min mening godt have varet
længere. Efterhånden har vi jo set en del almindelige
lyssværd-dueller, derfor er varianter (fx med "dobbeltløbet" lyssværd,
flere end 2 deltagere, to lyssværd) mere interessante. Enter Yoda.

--
- Peter Brodersen

Fra : Tenzel Kim

Dato : 16-05-02 09:55

Peter Brodersen wrote:

> Obi-Wans kommentar på vej ind i baren til Anakin var ligeledes ganske
> morsomt (reference til ep. 4).

Personligt syntes jeg nu at mange af disse referencer var lidt for
åbenlyse og egentlig virkede lidt for påklistrede bare for at glæde
gamle fans.

Tenz.

Fra : Peter Juhl

Dato : 16-05-02 15:13

"Peter Brodersen" wrote...

> [...]
> at skulle vælte rundt i et neonoir-miljø.
>
> Jeg tror, det var fedt. Men det kræver nok et genkig.

Jeg elsker den type miljø'er i film, men det slog mig at der var så "rent"
alle steder ... der har Blade Runner skabt et mere troværdigt miljø imho.

> [...]
> lyssværd-dueller, derfor er varianter (fx med "dobbeltløbet" lyssværd,
> flere end 2 deltagere, to lyssværd) mere interessante. Enter Yoda.

Yoda's kamp med Dooku var klart det, der hev kampscenerne i hulen op,
der har været skrevet meget om netop kampscenerne med lyssværd og
om hvordan Anakin skulle være en aggressiv kæmper med dem, og at
man havde gjort meget ud af Hayden's evner med sværd, men jeg synes
hans kamp med Dooku var ødelagt af mange hurtige og forvirrende klip
(det kan være fordi jeg sad på 4. række) - men jeg synes generelt at
Obi-Wan's kampscener var bedre filmet og tilrettelagt.

/Peter

Fra : Fenris

Dato : 16-05-02 17:27

Peter Juhl <dev-null@list.inet.tele.dk> er blandt andet berygtet for i
news:3ce3be81$0$97309$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk at have ytret:

[Snip]

> Jeg elsker den type miljø'er i film, men det slog mig at der var så "rent"
> alle steder ... der har Blade Runner skabt et mere troværdigt miljø imho.

Det var nu kun den centrale del (med Jedi-rådet og senatet) af byen der
var ren. Udenfor var der noget mere industri-, ufærdigt/ødelagt byggeri-
stil over bygningerne. Og speederne var heller ikke ligefrem velholdte.

--
Thomas Hejl Pilgaard | <mailto:Fenris@DeathsDoor.com>=-=<ICQ#: 23729247>
Kollegievej 7 - 35 | -------------------------------------------------

Fra : Anders Houmark

Dato : 16-05-02 19:47

"Peter Juhl" <dev-null@list.inet.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

De to lyssværd varede desværre ikke så længe..

> Yoda's kamp med Dooku var klart det, der hev kampscenerne i hulen op,
> der har været skrevet meget om netop kampscenerne med lyssværd

JA! Kæft hvor var det vildt at se på, total sejt

>og
> om hvordan Anakin skulle være en aggressiv kæmper med dem, og at
> man havde gjort meget ud af Hayden's evner med sværd,

Der hvor han kommer ind i værelset hvor Amidala sover, og slår de der
giftige dyr i stykker, det ser virkelig fedt ud.. og lyden

> [...]
> (det kan være fordi jeg sad på 4. række) - men jeg synes generelt at
> Obi-Wan's kampscener var bedre filmet og tilrettelagt.

Jeg sad på 2.række, og jeg synes også den scene var dårlig, det var ikke til
at se hvad der var hvad...

--
Mvh Anders Houmark

Fra : John Hinge

Dato : 16-05-02 06:24

On 16 maj 2002 Peter Brodersen was heard to say:

> - War of the Worlds
> (slutningen af filmen: Nogle af maskinerne i kampen)

Det syntes jeg egentlig var meget sødt
Tilgengæld synes jeg egentlig at jeg så ret kraftig Final Fantasy
inspiration i det store slag, sådan hvad angår udseendet, missilerne
det generelle look på scenerne ligesom.

> Sidder jeg blot og graver film frem til formålet, eller slog det
> også andre?

Oss mig oss mig.

Men uhadada hvor den dog råder bod på meget den film, og uhadada
hvor er den små Portman dog nuser....

Bør han dog ikke iøvrigt få en pænere hånd en den der gyldne tingest ?

Derudover syntes vi som så den sammen at det næsten var *for* meget med
alle de sjove fremad referencer, specielt C3PO's kommentarerer til hvad
der foregik rundt om ham. Sjovt var det dog.
Og jeg glæder mig til at jeg skal ind i aften igen og se den.

Yoda kicks ass and takes numbers
--
John Hinge - shayera / .sPOOn.
"Anakin you're not Omnipotent... One day I will be." SW:2

Fra : Tenzel Kim

Dato : 16-05-02 09:52

Peter Brodersen wrote:

> [...]
> tænke på følgende film:

> Sidder jeg blot og graver film frem til formålet, eller slog det også

Selv om jeg ganske godt kunne lide filmen sad jeg også lidt for ofte og
greb mig selv i at tænke på andre film.

Andre eksempler er:

A.I. (aliensne på kloningsplaneten... ja ja, jeg ved godt at det ikke er
aliens i A.I. men de mindede mig nu meget om dem alligevel)

Spaceballs (kuppelbyerne på planeten hvor Jango søger tilflugt)

Sound of Music (yep, I læste rigtigt. Scenen hvor Amidala løber gennem
engene på Naboo, lige inden man ser Anakin dukke op siddende på de
uffatelig dårligte cgi-megatæger)

Lord of the Rings (scenen hvor man første gang ser produktionen af
robotterne mindede mig meget om scenen hvor man ser kreationen af
orgerne i LOTR. Endvidere er de fleste af kulisserne i scenerne her på
planeten meget ghotiske i design og sammen med Christopher Lee kan man
så ikke undgå at tænke på LOTR...

specielt ikke når man ser starten af Dakoo's kamp mod Yoda som minder
meget om kampen mellem troldmændende i LOTR.

Rart at vide jeg ikke var den eneste der så mange film og ikke kun een
da jeg så Episode II

Tenz.

Fra : Ulrik Jensen

Dato : 16-05-02 15:01

Hej

Tenzel Kim wrote:
> [...]
>
> specielt ikke når man ser starten af Dakoo's kamp mod Yoda som minder
> meget om kampen mellem troldmændende i LOTR.

Var jeg virkelig den eneste der sad og tænkte Lord of The Rings da
Christopher Lee og Obi-Wan snakker for første gang?

Obi-Wan er spændt fast.
Count Dooku ( Saruman ) render rundt og fortæller om hvordan han skal
joine ham så de sammen kan ordne "The Dark Lord" ( Sidious/Sauron )

--
Ulrik Jensen
ulrik@qcom.dk

Fra : Martin Helbo

Dato : 16-05-02 15:20

> Var jeg virkelig den eneste der sad og tænkte Lord of The Rings da
> Christopher Lee og Obi-Wan snakker for første gang?

Nej, den tanke slog også mig.

> Obi-Wan er spændt fast.
> Count Dooku ( Saruman ) render rundt og fortæller om hvordan han skal
> joine ham så de sammen kan ordne "The Dark Lord" ( Sidious/Sauron )

Hans roller minder i de to film minder utrolig meget om hinanden, om det er
med vilje skal jeg ikke kunne sige.

/Martin Helbo

Fra : C.H.Engelbrecht

Dato : 16-05-02 17:45

"Martin Helbo" <helbo@webhiker.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
Hans ene replik er i hvert fald fuldstændig ens i LOTR og AOTC:
"You must join with me, Gandalf..."
"You must join with me, Obi-Wan..."
Totalt ens.

Fra : CybaMerc

Dato : 16-05-02 10:16

A long time ago in a galaxy far, far away....
Peter Brodersen wrote:

[snip]

>Jeg ville måske have foretrukket at det var blandet mere sammen
>undervejs.

Det er en af de ting, jeg ville kommentere senere.

I den klassiske trilogi er handlingen forholdsvis ligetil. Der
fokuseres på det, der sker lige nu, og selvom der er masser af hints
til f.eks. de politiske aspekter, er det ikke noget der dvæles ved.
Den nye trilogi har en meget større og mere hemmelighedsfuld historie
at fortælle, hvilket nødvendiggør et forløb uden alt for mange
sideløbende handlinger. I de gamle film, blev der lystigt klippet
mellem actionsekvenser og scener med dialog; men det kan Lucas ikke så
godt i de nye, da det mildt sagt ville gå ud over spændingen (vi
kender jo den grundlæggende handling, blot ikke det præcise forløb).

Scenerne på Geonosis kunne f.eks. sagtens have været presset ind
tidligere; men så ville Obi-Wans detektivjagt mildt sagt blive
røvkedelig.

[snip]

> [...]
>"biljagter", etc.)
>
>- Blade Runner
>(starten af filmen: planeten på gadeniveau, syntetisk, plastic-agtig

Jeg kan til dels godt forstå, at folk får de associationer (Det 5.
Element mere end Blade Runner); men jeg må lige gøre opmærksom på, at
Coruscant blev designet længe før disse film, og selvom Doug Chiang
har modificeret oplægget, er grundideen den samme.

[snip]

>Sidder jeg blot og graver film frem til formålet, eller slog det også
>andre?

Næh, men det er der jo ikke noget nyt i. Lucas henter inspiration fra
alle mulige steder.

Fra : Tenzel Kim

Dato : 16-05-02 10:24

CybaMerc wrote:

> [...]
> Coruscant blev designet længe før disse film, og selvom Doug Chiang
> har modificeret oplægget, er grundideen den samme.

Hvornår blev Coruscant designet? Og uanset hvornår de blev designet så
mindede de nu alligevel lige lovlig meget om noget man havde set før.
Efter min mening lugtede downtown utrolig meget af Bladerunner (og
specielt scnen hvor man starter med at zoome ind over byen hvilket
virkelig ligner zoomet ind over byen i Bladerunner) hvorimod biljagten
fik mig til at tænke mere på Det 5. Element.

> [snip]

> Næh, men det er der jo ikke noget nyt i. Lucas henter inspiration fra
> alle mulige steder.

Men behøver de være SÅ åbenlyse som de var i denne film? Inspiration er
da fint men kunne godt ha ønsket mig at man ikke sad så meget og hæftede
sig ved det.

Tenz.

Fra : CybaMerc

Dato : 16-05-02 11:12

A long time ago in a galaxy far, far away....
Tenzel Kim wrote:

[snip]

>Hvornår blev Coruscant designet?

OK, det viser sig, at jeg tog fejl. Coruscant optrådte i de tidlige
versioner af Star Wars-manuskriptet; men blev ændret fra den
oprindelige ide (der blev til Cloud City) til den nuværende et stykke
henad vejen. De oprindelige designs blev lavet til produktionen af
ROTJ; men der er desværre ikke datoer på skitserne. Det er til gengæld
tvivlsomt, at Lucas eller McQuarrie og Johnston skulle være blevet
inspireret af Blade Runner, da denne havde premiere i 1982. På det
tidspunkt var man gået i gang med optagelserne til ROTJ, og ideen om
at lade Coruscant optræde i filmen var forlængst skrottet.

[snip]

Fra : Morten Skovgaard

Dato : 16-05-02 11:13

"CybaMerc" skrev

> [...]
> tidspunkt var man gået i gang med optagelserne til ROTJ, og ideen om
> at lade Coruscant optræde i filmen var forlængst skrottet.

Skal man endelig lede efter designreferencer, skal det nok snarere være til
Fritz Langs Metropolis, som det er mest på mode at skabe paralleller til
inden for scifi-arkitekturdesign. Ridley Scott havde helt indlysende lån
herfra i Blade Runner, men designet af Coruscant virker nu lidt mere
tilfældigt (omend stemningen i gadescenen minder en del om flere scener i
Blade Runner)...

/Morten

Fra : David Rasmussen

Dato : 16-05-02 11:25

CybaMerc wrote:
> [...]
> tidspunkt var man gået i gang med optagelserne til ROTJ, og ideen om
> at lade Coruscant optræde i filmen var forlængst skrottet.

På kommentartracket til Jar Jar Bink Diary, snakker Lucas og de andre
faktisk om at der i Blade Runner er en "homage to Star Wars", og at de i
TPM lavede en "homage to Blade Runner, to return the favor". Så det er
ihvertfald noget der er i bevidstheden hos de folk. Men Lucas siger også
at Coruscant skulle have været med fra starten af serien, men at det var
umuligt at lave en planet der var dækket af by på en troværdig måde i 77.

/David

Fra : Morten Skovgaard

Dato : 16-05-02 11:42

"David Rasmussen" informerede:

> [...]
> umuligt at lave en planet der var dækket af by på en troværdig måde i 77.

Interesting indeed. Ved du, hvad de to referencer helt præcist er - jeg har
aldrig selv spottet dem, desværre (på trods af at have set BR 22 gange...).

/Morten

Fra : nikolaj borg

Dato : 16-05-02 11:49

Morten Skovgaard wrote:
> Interesting indeed. Ved du, hvad de to referencer helt præcist er -
> jeg har aldrig selv spottet dem, desværre (på trods af at have set BR
> 22 gange...).

Google er din ven :

http://www.bladezone.com/contents/film/tie-ins/star-wars/

"A model of Han Solo's ship from the original Star Wars trilogy, the
Millenium Falcon, was used as a futuristic building in several scenes
throughout the film. Model Maker William George had been scratch-building
the model in his spare time for his own amusement. During the filming of
Blade Runner, the model making team was desperate to get more buildings into
the L.A. cityscape. So they took George's five-foot-tall, wood and plastic
model, decked it out with etched brass, tubing and fiber optics for
illumination and placed into several scenes. "

/Nolpæak

Fra : Morten Skovgaard

Dato : 16-05-02 12:37

"nikolaj borg" <nikol@jSbPoArMg.dk> skrev

> [...]
> model, decked it out with etched brass, tubing and fiber optics for
> illumination and placed into several scenes. "

Google er min ven - tak for informationen.

/Morten

Fra : Martin Helbo

Dato : 16-05-02 13:11

"Peter Brodersen" <professionel@nerd.dk> wrote in message
> [...]
> "bilerne" i starten, der jo var overraskende kulørte, hvorimod man
> tidligere nok snarere har været vant til at se militære omgivelser.

I øvrigt en sjov detalje at der blev spillet Star Wars Podracer i baren!

/Martin Helbo

Fra : Morten Skovgaard

Dato : 16-05-02 13:38

"Martin Helbo" skrev

> I øvrigt en sjov detalje at der blev spillet Star Wars Podracer i baren!

Ja - det var jeg også helt ødelagt over... :)

/Morten

Fra : Peder

Dato : 16-05-02 21:08

>- Blade Runner
>(starten af filmen: planeten på gadeniveau, syntetisk, plastic-agtig
>og decideret kommerciel)

Helt enig!
Det var også noget af det første jeg lagde mærke til. Derudover må man
sige at de troppe tranporter klonerne ankom i, sammen med yoda, var
totale ripoffs af Mi-24 Hind helikoptere... ikke at det gør det
fjerneste . Og som alle andre må jeg simpelthen sige det...
Yoda styrede for vildt

-Peder