Anbefaling af router, firewall mailserver ~
Fra : Ullits@worldonline.d~

Dato : 16-05-02 00:29

Hej Alle....

Har langt om længe fået bestilt tdc bb/adsl med henblik på i løbet af
i år, at få det hele konnektet med eksisterende intranet, men jo mere
man studerer jo mere forvirret bliver man, så nogle gode råd vil ikke
være af vejen !

Har overvejet de følgende muligheder:

1. bb/adsl forbundet via router til eksisterende net

2. bb/adsl forbundet til W2K server (går ud fra at denne kan fungere
som router for det eksisterende netværk)

Bb/adsl er bestilt med fast ip.

Kan der etableres eget domæne og mailserver på den ene eller begge
løsninger, eller ingen af dem og i så fald, hvad krævers der for at
kunne ?

Jeg har set i gruppen, at der har været en del diskussion omkring
routere, firewalls osv.. hvad kan anbefales til den pågældende
konfiguration og er det en fordel med indbygget firewall i routeren
eller kan den køre softwaremæssigt fra serveren?

Har kikket på bl.a. Netgear rp114, men den understøtter ikke SNMP, er
det noget der er behov for ?

Netgear har også en model fsv318, som skulle indeholde en firewall, er
der nogen der kender den samt evt. en forhandler ?

Er i øjeblikket helt åben for forslag, da der ikke er investeret i
nogen form for hardware, ud over det der leveres fra tdc...
Det er iøvrigt en gør det selv pakke....

Lad høre hvad har i at byde på og på forhånd TAK!

Jørn

Fra : Ulrik Lunddahl

Dato : 16-05-02 10:14

<Ullits@worldonline.dk> wrote:

> 1. bb/adsl forbundet via router til eksisterende net

Fint ide, men PRO@ccess ville nok være en bedre løsning, når du ønsker at
køre mail server.

> 2. bb/adsl forbundet til W2K server (går ud fra at denne kan fungere
> som router for det eksisterende netværk)

Det er ikke en særligt god løsning, det er mange grunde til dette, og du kan
læse mere om dem næsten overalt.

> Bb/adsl er bestilt med fast ip.

BB/ADSL fås kun med dynamisk tildelt IP, du har bedt om at få den samme IP
tildelt hver gang, men sådan som TDC DHCP setup kører for tiden ville jeg
ikke anvende BB til dit formål.

> Kan der etableres eget domæne og mailserver på den ene eller begge
> løsninger, eller ingen af dem og i så fald, hvad krævers der for at
> kunne ?

Begge løsninger kan det hele, men BB/ADSL har et filter der gør at din mail
skal over en TDC mail server før den komer til din egen server, dette er
ikke altid praktisk, og slet ikke hvis man vil bruge tjenester som f.eks.
ordb.org

> [...]
> konfiguration og er det en fordel med indbygget firewall i routeren
> eller kan den køre softwaremæssigt fra serveren?

Køb en lille boks, det er det nemmeste, og sikkert også det mest sikre.

> Har kikket på bl.a. Netgear rp114, men den understøtter ikke SNMP, er
> det noget der er behov for ?

Næ, egentligt ikke, RP114 fungerer fint nok, men er ikke særligt avanceret.

> Netgear har også en model fsv318, som skulle indeholde en firewall, er
> der nogen der kender den samt evt. en forhandler ?

www.proconsult.dk, men FSV318 kommer ikke til Europa inden for den nærmeste
fremtid, desværre.

> Lad høre hvad har i at byde på og på forhånd TAK!

Selv tak, jeg arbejder for øvrigt i ovenstående foretning.

--
Med Venlig Hilsen

Ulrik Lunddahl - nospam037@lunddahl.dk
My heroes: Heddy Lamar & George Antheil

Fra : Peter Elmkvist Snabe

Dato : 16-05-02 19:13

> Fint ide, men PRO@ccess ville nok være en bedre løsning, når du ønsker at
> køre mail server.

Jeg har lige nogle tillægsspørgsmål til dette spændende emne:

Er andre løsninger lige så gode - fx boomtown, netexpress, cybercity,
tiscali?

Fra : Ivar Madsen

Dato : 16-05-02 20:01

On Thu, 16 May 2002 20:12:54 +0200, "Peter Elmkvist Snabe"
<peter@snabe.dk> wrote:

>Er andre løsninger lige så gode - fx boomtown, netexpress, cybercity,
>tiscali?

Ja, fælles nævneren for dem alle, er at du har mulighed for at være
online altid, har mulighed for fast IP.

TDC's BB og NE (boomtown er teknisk en NE med noget marketings finder
fnader på) har så et filter der går at du ikke kan drive et åbent
mailrelay, men at du skal bruge deres backup mailserver, hvis du vil
drive din egen mailserver.

CC har, eller har tihvertifald haft, en ligende ordning.
Tiscali har haft problemmer med en der drev et åbent mailrelay,
hvilket medførte at mange Tiscali kunder ikke kunne sende/modtage
mail.
Hvad CC og Tiscali gør d.d. for at begranse åbne mailrelay er jeg ikke
sikker på,,,

--
news.milli.dk er nu åben for RO på tcp120,
det vil snart blive muligt at poste

Fra : Martin Schultz

Dato : 18-05-02 11:29

Ivar Madsen <news-12-04-02@milli.dk> writes:

> CC har, eller har tihvertifald haft, en ligende ordning.

Det har CC ikke længere. (Ikke haft i lang tiud.
)

Martin

Fra : Ulrik Lunddahl

Dato : 16-05-02 10:14

Fra : Thomas Worm Madsen

Dato : 16-05-02 11:55

> BB/ADSL fås kun med dynamisk tildelt IP, du har bedt om at få den samme IP
> tildelt hver gang, men sådan som TDC DHCP setup kører for tiden ville jeg
> ikke anvende BB til dit formål.

BB/ADSL fås også med fast IP. Det kører jeg med.
Derudover har jeg til at styre mail og webserver, router og DHCP en RedHat
7,2 og det spiller udemærket

/Thomas

Fra : Kim Jensen

Dato : 16-05-02 11:01

> Fint ide, men PRO@ccess ville nok være en bedre løsning, når du ønsker at
> køre mail server.
> Næ, egentligt ikke, RP114 fungerer fint nok, men er ikke særligt
avanceret.

Jeg er enig med Ulrik i, at en PRO@ccess nok ville være et bedre valg. Der
har du FAST IP og du kan køre mail-server uden om TDCs relay.

Vi kører med en PRO@ccess og på anbefaling fra Ulrik valgte vi en 3COM
OfficeConnect Gateway. Det spiller perfekt (også med mail-server) og kan
klart anbefales.

(jeg har ingen tilknytning til Ulriks arbejdsplads ud over at være tilfreds
kunde der)

mvh
Kim Jensen

Fra : Ulrik Lunddahl

Dato : 17-05-02 11:27

"Kim Jensen" <kj@jmt.dk> wrote:

> Jeg er enig med Ulrik i, at en PRO@ccess nok ville være et bedre valg. Der
> har du FAST IP og du kan køre mail-server uden om TDCs relay.

Så vidt jeg er orienteret kan man også bruge TDC relay på PRO@ccess
linierne, og hvis det er rigtigt at der indsættes headers efter et ordb.org
opslag syntes jeg faktisk der er en fin funktion.

Spørgsmålet er om man vil stole på alle mailservere eller TDC's mailserver,
vælger man det sidste skal man ikke være så hurtig på aftrækkeren med at
opdatere sin mail server med sikkerhedspatches.

Fra : Ivar Madsen

Dato : 17-05-02 18:02

On Fri, 17 May 2002 12:26:58 +0200, "Ulrik Lunddahl"
<nospam037@lunddahl.dk> wrote:

>Så vidt jeg er orienteret kan man også bruge TDC relay på PRO@ccess
>linierne,

Det er en bug i opsætningen, og derfor en ting der ikke er supportet,
og som TDC's teknikker her på disse kanaler har skrevet at det er
noget der kan blive lukket for uden varsel. Og så er det et tillægs
produkt til P@.

>og hvis det er rigtigt at der indsættes headers efter et ordb.org
>opslag syntes jeg faktisk der er en fin funktion.

Om der chekket for lige ordb.org ved jeg ikke, men ligende fortagener
chekkes der mod.

Fra : ullits@worldonline.d~

Dato : 17-05-02 21:24

On Thu, 16 May 2002 12:01:20 +0200, "Kim Jensen" <kj@jmt.dk> wrote:

> [...]
>
>Vi kører med en PRO@ccess og på anbefaling fra Ulrik valgte vi en 3COM
>OfficeConnect Gateway. Det spiller perfekt (også med mail-server) og kan

Har lige kigget lidt hos TDC, det ser ud som om de leverer PRO@ccess
incl. router.... hvordan hænger det sammen med at du så anvender et
3COM ... er der andre muligheder end det de skilter med... som f.eks.
at de fjernovervåger router etc....
>mvh
>Kim Jensen

mvh Jørn

Fra : Ulrik Lunddahl

Dato : 16-05-02 10:14

Fra : Ulrik Lunddahl

Dato : 16-05-02 10:14

Fra : Ulrik Lunddahl

Dato : 16-05-02 10:14

Fra : Ivar Madsen

Dato : 16-05-02 19:54

On Thu, 16 May 2002 11:14:25 +0200, "Ulrik Lunddahl"

>Begge løsninger kan det hele, men BB/ADSL har et filter der gør at din mail
>skal over en TDC mail server før den komer til din egen server, dette er
>ikke altid praktisk,

Det funger udmærket her. Mærker ingen problemmer i den retning.

>og slet ikke hvis man vil bruge tjenester som f.eks.
>ordb.org

Der chekket for om det er fra en IP der er kendt som værende åbent
relay, og så tilføjes et par linier i headeren derom hvis det er
tilfældet.

Fra : Ulrik Lunddahl

Dato : 17-05-02 11:20

"Ivar Madsen" <news-12-04-02@milli.dk> wrote:

> Der chekket for om det er fra en IP der er kendt som værende åbent
> relay, og så tilføjes et par linier i headeren derom hvis det er
> tilfældet.

Er det rigtigt, det vidste jeg ikke, kan du ikke komme med et eksempel,
eller en URL hvor man kan læøse om det, hvis det er noget generisk.

Fra : Philip Søeberg

Dato : 17-05-02 15:24

> Der chekket for om det er fra en IP der er kendt som værende åbent
> relay, og så tilføjes et par linier i headeren derom hvis det er
> tilfældet.

Virkeligt? Kunne du mon fortælle hvilke linjer der bliver skrevet?

- Philip

Fra : Ivar Madsen

Dato : 17-05-02 17:58

On 17 May 2002 15:23:42 +0100, "Philip Søeberg"
<philip@NOSPAM-diskomarked.dk> wrote:

>Virkeligt? Kunne du mon fortælle hvilke linjer der bliver skrevet?

Jeg troede at jeg havde slettet den igen, men det lykkes at finde den,
du får hele headeren.

Fra : Philip Søeberg

Dato : 17-05-02 18:38

Super cool...