planter og glødepære ?
Fra : peter

Dato : 15-05-02 22:21

Har lige fået et 20L akvarie, med tilhørende pumpe, varmelegme glødelampe.

Forventer at der skal et par guppyer eller neonfisk i, men
hvad med planter?
Hvilke planter trives med en glødepære?

mvh Peter

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 15-05-02 23:24

"peter" <peter-h@mailmeNOSPAM.dk> wrote in message
> Har lige fået et 20L akvarie, med tilhørende pumpe, varmelegme glødelampe.
>
> Forventer at der skal et par guppyer eller neonfisk i, men
> hvad med planter?
> Hvilke planter trives med en glødepære?

Nok ikke meget andet end Anubias.

--
With many Thanks

Soren ' Disky ' Reinke ICQ #1413069

http://www.disky-design.dk/fish

Now available:
The internets first PLANT SEARCH ENGINE
http://www.disky-design.dk/fish/PlantSearch/PlantSearch.html

Fra : Thomas D. Kryger

Dato : 16-05-02 05:10

> [...]
> Har lige fået et 20L akvarie, med tilhørende pumpe, varmelegme glødelampe.
>
> Forventer at der skal et par guppyer eller neonfisk i, men

Hej Peter

Som Søren skrev, så kan du nok ikke holde andet end anubias, og måske
javabregner.
Prøv at se om du ikke kan finde en sparepære der kan være i lampen. På den
måde kan du få lidt mere lys i akvariet.. Desuden holder de længere, og
afgiver mindre varme

mvh
Thomas D. Kryger
www.akvariet.dk

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 16-05-02 09:32

"peter" skrev i en meddelelse:
> Har lige fået et 20L akvarie, med tilhørende pumpe, varmelegme glødelampe.
> Forventer at der skal et par guppyer eller neonfisk i, men
> hvad med planter?
> Hvilke planter trives med en glødepære?

For "mange" år siden havde jeg 2 akvarier hjemme hos mine forældre - et 63 liter
og et 20 liter - og de var begge oplyst med glødelamper.

Og både fisk og planter trivedes fint !

Eneste problem var varmen - men i vore dage kan man jo få sparepærer i stedet,
og de er sikkert bedre !

/Jan

Fra : Steen Suder

Dato : 16-05-02 09:37

Jan Vestergaard wrote:

> [...]
>
> Og både fisk og planter trivedes fint !
>
> Eneste problem var varmen - men i vore dage kan man jo få sparepærer i stedet,

De har også en noget anden spektralsammensætning. Jeg mener der er mere
blåt i; de virker ihvertfald koldere (eller varmere, hvis man er fagmand
.

--
Steen Suder
http://www.suder.dk/ - Nu med ønskeseddel!

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 16-05-02 11:42

"Steen Suder" skrev i en meddelelse

> De har også en noget anden spektralsammensætning. Jeg mener der er mere
> blåt i; de virker ihvertfald koldere (eller varmere, hvis man er fagmand
> .

Det lyder rigtigt.....

Jeg har aldrig prøvet sparepærer - men de har været omtalt før. og
har vist været OK ?

Da jeg boede hjemme havde jeg akvarie fra jeg var cirka 10 år til
jeg flyttede hjemmefra som cirka 20-årig - og de var som nævnt oplyst
med glødelamper - og eneste problem var varmen - planter og fisk
trivedes fint - og der var ikke problemer med alger eller andet.

Så holdt jeg pause med akvarierne i 15 år - og har nu haft igen i 10 år - og
de er så "selvfølgelig" med lysstofrør - men jeg vil nu påstå, at de er
mere problemfrie end glødepærerne til små akvarier......

/Jan

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 16-05-02 12:21

RETTELSE: