Domæne ....
Fra : news

Dato : 07-02-01 07:48

Kære Asbjørn!

Det er fint du henviser til jeres hjemmeside - men det er ikke altid siderne
der bliver henvist til, svarer så godt på, hvad der præcist bliver spurgt
om!

Hvad er er et domæne i LAN-sammenhæng ?

Hvad mener man med, at en klient er koblet på et domæne?
Eller hvad mener man med serverens domæne?

Jeg tænker IKKE på et domæne specifikt i Internet-sammenhæng!

Mvh.
Carsten

Fra : Jonathan Stein

Dato : 07-02-01 11:49

news wrote:

> Det er fint du henviser til jeres hjemmeside - men det er ikke altid siderne
> der bliver henvist til, svarer så godt på, hvad der præcist bliver spurgt
> om!

http://www.net-faq.dk/ ? - Hvis man ikke spørger særlig konkret, vil net-faq
være et godt sted til at finde ud af, hvad man konkret skal spørge om...

> Hvad er er et domæne i LAN-sammenhæng ?

"Domæne" er vel omtrent lige så bredt som "område", og kan bruges i lige så
mange forskellige sammenhænge.
I LAN-sammenhæng tænker jeg umiddelbart på broadcast domæne. Det vil meget
kort sagt sige, at når en computer sender til "alle" computere, er det jo ikke
alle computere i hele verden, den sender til - men derimod de computere, som er
i samme "broadcast domæne".

> Hvad mener man med, at en klient er koblet på et domæne?
> Eller hvad mener man med serverens domæne?

Når du spørger på den måde, kommer jeg mere til at tænke på Windows NT
domæner. Der er et domæne en administrativ enhed, hvor f.eks. computere og
brugere kan være medlemmer af et domæne, hvilket bruges til at styre adgangen
til f.eks. delte filer og printere.

- Men måske er du stødt på udtrykket i en helt anden sammenhæng - så må du
spørge igen, og gerne uddybe sammenhængen.

M.v.h.

Jonathan

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 07-02-01 21:58

On Wed, 7 Feb 2001 07:47:56 +0100, "news" <nospam@nospam.dk>
wrote:

> Det er fint du henviser til jeres hjemmeside - men det er ikke altid siderne
> der bliver henvist til, svarer så godt på, hvad der præcist bliver spurgt
> om!

Det er ret svært at se, hvad du svarer på, når du ikke laver det
som et Reply til det indlæg, du er i tvivl om. Men jeg går ud
fra, du refererer til
9sss7tspd3cplp38kcvglbdlicu78e12sm@sunsite.auc.dk

Der blev spurgt til 'domæne' i DNS-sammenhæng, og jeg sendte et
link til en side, der giver mere information om DNS. (Og som
indeholder links til yderligere information for de videbegær-
lige).

> Hvad er er et domæne i LAN-sammenhæng ?

Det er faktisk flere ting. Det danske ord "domæne" betyder bare
"område". I netværkssammenhæng bruges det direkte oversat fra
"domain", der betyder det samme.

I et netværk kan der være flere forskellige domæner, eksempler er
'et broadcastdomæne' (dvs. det område et broadcast udbredes til),
'et Windows Networking domæne' (dvs. en samling af maskiner med
tilhørende ressourcer under samme administrative kontro) og så
naturligvis 'en dns zone'.

-A
FAQ : http://www.net-faq.dk/