MS Windows
briani 27239
Ang. win95.
Fra : Michael Bach

Dato : 15-05-02 21:34

Hej NG.
Min morfar har lavet ged i hans puter.Win95...p133
Når man starter den skriver den at de ikke kan finde himem sys og så får han
bare en dos prompt.Den kan heller ikke starte op i fejlsikret tilstand.
Hvad er det lige jeg skal gøre for at han kan komme ind i windows igen. Jeg
kan ikke huske så meget af win95 og er blevet meget rusten i dos.
Er der nogle der kan forklare trinvis hvad jeg gør.
På forhånd tak.

Mvh Mich.

Fra : mc

Dato : 15-05-02 22:50

"Michael Bach" <jasguda@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> kan ikke huske så meget af win95 og er blevet meget rusten i dos.
> Er der nogle der kan forklare trinvis hvad jeg gør.

Det kan godt gå hen og blive en lang forklaring.
Hvad er det din morfar har gjort? Slettet filer?
Redigeret i config.sys?
I så fald skulle du måske poste config.sys og autoexec.bat.

med venlig hilsen
mc

Fra : Madsen

Dato : 15-05-02 21:56

Michael Bach skrev:

> [...]
> komme ind i windows igen. Jeg kan ikke huske så meget af win95 og
> er blevet meget rusten i dos. Er der nogle der kan forklare

Prøv at starte computeren med en Win95 bootdisk.
Hvis du ikke i forvejen har sådan en så kan den hentes her:
http://www.bootdisk.com

Når du har startet computeren med bootdisken så skulle der gerne bare
stå en blinkende markør med et A:\ i øverste venstre hjørne af skærmen.

Skriv følgende: (efterfulgt af Enter efter hver linie.)

C:\
Edit Config.sys

Inde i Config.sys skal der gerne være en henvisning til Himem.sys
Stien til Himem.sys hedder sikkert C:\Windows\Himem.sys, men sørg for
at skrive stien ned hvis du ikke kan huske den, for din morfar er
sikkert kommet til at slette filen så Config.sys ikke kan finde den
under opstart.

Du kan kopiere Himem.sys tilbage på C-drevet vha. bootdisketten.
For at gør det skal du først have skiftet til A-drevet igen. Det gør
du med følgende kommando:

Skriv så:

Copy himem.sys C:\Windows

Hvis henvisningen i Config.sys ellers er C:\Windows forstås. Det går
ud på at få kopieret Himem.sys tilbage til den mappe hvor Config.sys
regner med at finde den.

Når du har kopieret det tilbage piller du disketten ud og genstarter.

Madsen.