MS Windows
briani 27239
Win98SE sammen med XP?
Fra : User

Dato : 15-05-02 18:42

Jeg har en maskine med Xp pro. Xp'en er installeret på den ene partion
(C) af en harddisk, og nu har jeg på at installeret 98 på den anden
partion(E). Udover det er der en harddisk til(D).
Fint nok, men det er somsædvanligt noget værre microsoft (fagudtryk) så
98'eren har taget "kontrollen" så den nu kun kan starte op i 98. Jeg har
prøvet at ændre bootsekvensen i bios, men uden held.

Hvordan får jeg den der menu frem så man kan vælge hvilket af de to OS's
man vil starte op, når maskinen starter op?
Er jeg nød til at installere 98 først og så XP bagefter, eller er der en
nemmere måde?

http://www.kandu.dk/

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 15-05-02 19:08

Wed, 15 May 2002 17:41:55 GMT, skrev "User"
<User.news@kandu.dk>:

>Er jeg nød til at installere 98 først og så XP bagefter, eller er der en
>nemmere måde?

Det er det eneste anbefalesværdige og langt det nemmeste for så
får du automatisk en bootmenu.

Men med en boot manager skulle det kunne lade sig gøre at få det
du har nu op at køre.

F.eks.
<http://www.v-com.com/product/sc7_ind.html>
<http://www.xosl.org/>

Fra : Johnny Nielsen

Dato : 15-05-02 20:43

"User" <User.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
[snip]
> Er jeg nød til at installere 98 først og så XP bagefter, eller
er der en
> nemmere måde?

Som Knud Gert allerede har nævnt kan en tredjeparts BootManager
gøre det. Jeg synes nu du skulle prøve at køre Recovery Console
(Genoprettelses Konsol) ved at boote fra XP CD'en og prøve med
fixboot eller mbr. Husk at lave en Startdiskette i Windows 98.
Hvis alt andet svigter kan du starte computere med den og køre
sys C: for at få Windows 98 til at starte, og installere en
tredjeparts bootmanager.
Det ville være rart om du vil melde tilbage i denne tråd hvis det
lykkes, og selvfølgelig også hvis der dukker flere spørgsmål op
du vil have besvaret.

Johnny Nielsen
http://www.wintip.dk
Artikler, guides og tips til Windows 9x/Me og XP.