Rensning
Fra : Klaus Petersen

Dato : 15-05-02 16:50

Hej NG.

Jeg ved at der er silicium i strandsand og klipper, men er der nogen der
processen i at komme fra f.eks. sandstrand til ren silicium?

Klaus.

Fra : Uffe Holst

Dato : 15-05-02 17:08

In an article of 15 May 2002 Klaus Petersen wrote:

> Jeg ved at der er silicium i strandsand og klipper, men er der nogen der
> processen i at komme fra f.eks. sandstrand til ren silicium?

Reducerer det, kunne jeg forestille mig. Sikkert under høje temperaturer
og med et kraftigt reduktionsmiddel.

--
Uffe Holst

Fra : Jeppe Madsen

Dato : 15-05-02 18:10

Klaus Petersen skriver:

> Hej NG.
>
> Jeg ved at der er silicium i strandsand og klipper, men er der nogen der
> processen i at komme fra f.eks. sandstrand til ren silicium?
>
> Klaus.

Reducér med kul under høj temperatur:
http://www.webelements.com/webelements/elements/text/Si/key.html

Derefter kan det renses. "Zone refining" rykker for vildt.

Mvh
Jeppe

Fra : Nospam

Dato : 15-05-02 23:05

I samme forbindelse undrer jeg mig over hvordan silicium fungerer i ram....
Hvordan kan data blive lagret midlertidigt?
Martin

Fra : Neuman

Dato : 15-05-02 23:31

Nospam <none@dk.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:qYAE8.4230$4f4.279542@news000.worldonline.dk...

http://www.howstuffworks.com/diode.htm

Fra : Klaus Petersen

Dato : 16-05-02 03:18

tak for dit svar, jeppe.

Kan du fortælle mig hvad "Zone refining" går ud på?

Fra : Carsten Svaneborg

Dato : 16-05-02 11:51

Klaus Petersen wrote:
> Kan du fortælle mig hvad "Zone refining" går ud på?

Så vidt jeg ved (fra rygter gæt oa.) så hvis du har et
langt cyllindrisk Si krystal fx. nogle meter langt og
fx. 10cm i diameter i et rør. Så kan du lokalt varme
det op så det smelter, men kun i et lokalt område.

Hvis du så laver en temperatur forskel i toppen og
bunden af smelten, dvs. køler lidt neden under det
smeltede område, og varmer lidt i toppen, samtidigt
med at du flytter området du varmer på op, så sker
der en langsom krystalisation i bunden af smelten,
hvorimod toppen af zonen smelter.

Så vil urenheder fortrække at være i smelten, fordi det
er energetisk ufavorabelt for dem at blive indlejret i
Si krystal matricen.

Hvis du nu langsomt bevæger din smelte zone op, så vil
den rekrystaliserede Si neden under være relativt renere,
fordi urenheder fortrækker at bliver i den smeltede Si.

Du kan så gentage tricket mange gange, og hver gang
trækker du urenheder fra bunden mod toppen, således at
du til sidst kan skære toppen af med alle urenhederne,
og så sælge resten som 0.999.. % rent Si.

--
Carsten Svaneborg

Fra : Jeppe Madsen

Dato : 16-05-02 18:22

Klaus Petersen skriver:

> tak for dit svar, jeppe.
>
> Kan du fortælle mig hvad "Zone refining" går ud på?

Carsten beskriver det pænt for silicium. Det svarer til adskillige
omkrystalliseringer, hvor smelten svarer til solventet. Dit stof smeltes og
størknes adskillige gange gennem hele beholderen og dermed kan opnås god renhed.
Princip og tegninger på:

http://www.iscpubs.com/pubs/al/articles/n9902/n9902bal.pdf

-at kunne tage på weekend fra en snotklat og komme tilbage til en 99,9 %'s
krystal om mandagen er vel enhver kemikers drøm!

google: "zone refining" ca 1550 hit.

Mvh
Jeppe

Fra : Claus Rasmussen