Hvor gamle er de.... (Haster)
Fra : MuLLe

Dato : 15-05-02 15:37

(Prøver lige en anden udbyder)

Hej NG.

Jeg har brug for et hurtigt svar.....
Hvor gamle er killinger når de får øjne, jeg har fået en killing som jeg er
bange for er for lille.
Kan man ud fra opserverationer af killingen, angive en ca. alder for den.
Og hvis man kan hvordan gør man.... Jeg har mulighed for at ligge billeder
ind på dk.binaer hvis det hjælper.......
HÅBER meget på et HURTIGT svar...
På forhånd 1000 tak....

MVH MuLLE

Fra : Birgitte

Dato : 15-05-02 16:03

Alderen kan variere fra killing til killing. Nogle killinger begynder at få
øjne når de er 4-6 dage gamle, hvor andre er lidt senere om at åbne op. Mine
killinger var denne gang mellem 1 og 2 uger gamle, men den samme combination
for 2 år siden åbnede øjnene da de var 4 dage gamle.
Missetanker fra Birgitte
www.truetrust.dk

---
DK. True Trust

Fra : MuLLE

Dato : 15-05-02 18:06

Hej igen.
Tak for svar.
Jeg har lagt billeder ind på dk.binaer.
< 3ce2885a$0$51216$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk >
Håber at der er nogen der ca. kan fortælle mig hvor gammel den er.
Det skal måske lige siges at den godt kan gå, lidt kluntet men........

Kan i hjælpe mig....

MVH MuLLe

Fra : Trine Piltoft

Dato : 15-05-02 18:29

Hej Mulle!

Hvis killingen kan gå, men lidt kluntet ville mit gæt ligge på omkring
4 uger, men var inde og kigge på billederne, og er derfra mere
tilbøjelig til at sige 5 uger, men gammel nok til at komme hjemmefra
det er den vist ikke!

Under hvilke omstændigheder har du fået killingen - er der mulighed
for at den kan komme tilbage til sin mor lidt endnu?
Hvis ikke - har du andre katte som kan hjælpe med at tage sig af den.

Hvad har du tænkt dig at fodre den med??

Mvh. Trine

Piltoft´s Siamese & Oriental Shorthair´s
e-mail: piltofts@post.tele.dk
Web: http://home0.inet.tele.dk/piltofts/

Fra : MuLLE

Dato : 15-05-02 19:05

> Under hvilke omstændigheder har du fået killingen - er der mulighed
> for at den kan komme tilbage til sin mor lidt endnu?
> Hvis ikke - har du andre katte som kan hjælpe med at tage sig af den.

Moderen er kørt over, og så syntes jeg at det var synd hvis den skulle væk.
Jeg har ikke andre katte, som kan hjælpe til.

> Hvad har du tænkt dig at fodre den med??

Jeg har været ude og investere i en masse til katte.
Deriblandt, har jeg købt modermælkserstatning til killinger, tørfoder
(blandes med lidt vand) sutteflaske.
Så har jeg købt pussi, med oksekød og and.

Hvis der er noget jeg mangler, så skal i være velkommen til at skrive det.

MVH MuLLe

Lige en indskudt sætning >>>>>> Det er sku' da ikke billigt at ha' kat
700,- endtil videre

Fra : Nina El Falaki

Dato : 15-05-02 19:30

Hej Mulle

Vist er det dyrt at have kat, især i begyndelsen, når man skal købe alt.

Foder vil jeg anbefale er killingefoder fra dyrehandleren, det er meget
billigere i brug (og bedre) end supermarkedets, selv om indkøbsprisen er
høj.

Har du bakke, klumpesand og kradsetræ?

Kradsetræer fås billigst her www.likita.dk

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : Trine Piltoft

Dato : 15-05-02 19:44

Hej Mulle!

Det er vigtigt at killinger får den rette ernæring - og da specielt
når den ikke længere har mulighed for at få bare lidt mælk fra
moderen.
Hvis jeg har ret i at den er omkring 4-5 uger, bør den have 4 måltider
om dagen (og gerne 5). Og du bør fodre med noget ordentligt
killingefoder - gem Pussidåserne til den bliver lidt ældre hvor du så
kan give det som "slik", og køb noget killingevådmad istedet for.
Den er højst sansynlig ikke gammel nok til at spise tørfoder endnu
medmidre du blander det op med varmt vand (og tørfoderet bør vel at
mærke også være killingetørfoder - gerne Hills, Specifik, Royal Canin
eller et af de andre anerkendte mærker).
Killinger har behov for bla.a. mere kalk end voksne katte, og det er
der i killingemaden.
Jeg ville dog også give den mindst et (gerne flere her i
starten)daglige mælkemåltider (hytteost, quark eller lign.) du kan
selvfølgelig bruge din modermækserstatning her i starten i stedet
for.
Jeg har stor succes med at blande tørfoderet sammen med lidt vådmad -
så glider det nemmere ned (smagen er bedre).

Det er ikke sikkert du kan få den til at bruge sutteflasken - det er
den nok for gammel til at ville acceptere, men mine killinger plejer
at kunne begynde at spise med lidt hjælp omkring 3 ugers alderen (hvor
mormis ikke længere havde nok mælk). Det kan dog kræve lidt
tålmodighed i starten - og jeg åbner simpelthen munden på dem og
propper en lille smule mad ind for at de kan smage på det - som regel
vækker det interesse hvis de er sultne nok, men det kan sagtens være
at det skal gentages ved det næste måltid. Hvis du har en køkkenvægt,
så prøv at vej den dagligt, for at se om den tager på indtil I kommer
ind i en vis rutine.
Hvis du fodre på en lille tallerken, kan det godt være du skal holde
den lidt over jorden, da ikke alle killinger kan finde ud af at bøje
hovedet ned og spise. Den kan nok også finde på at bide i kanten af
tallerkenen, men så skubber du bare maden hen i nærheden af der hvor
den står og bider - det er simpelthen fordi den ikke lige kan finde ud
af at flytte hovedet hen hvor maden er :0)

Afhængig af alder, så vær opmærksom på at den også kommer af med det
igen, men umiddelbart vil jeg tro at den er gammel nok til selv at
klare det. Hvis ikke, så må du lige spørge igen. Lad kattebakken (som
forhåbenligt ikke har en alt for høj kant??) stå i nærheden af hvor
killingen sover - de skal næsten altid tisse når de vågner, og som
regel også kort tid efter spisning. Mine killinger er som regel
(næsten) renlige 2-3 dage efter at de selv er begyndt at spise - man
skal bare blive ved med at sætte dem på bakken efter spisning, og når
de lige er vågnet, eller hvis man kan se dem dreje mistænkeligt rundt
om sig selv hende i et hjørne eller lignende steder. Altså et par
dages intensiv træning, og så vil du formentligt freomoer kun få
ganske få "uheld".

Når den nu ikke har nogen legekammerater, vil jeg anbefale at I leger
meget med den med pelsmus, snore, fjerpinde og andre ting der kan være
med til at "fremelske" dens naturlige instinkter.

Jeg kan ikke lige huske om der er mere lige nu, men hvis jeg kommer i
tanker om noget skal jeg nok skrive igen og spørg endeligt hvis du
kommer i tvivl om noget!

> Lige en indskudt sætning >>>>>> Det er sku' da ikke billigt at ha'
> kat
> 700,- endtil videre

*sss* - det kan vi vist allesammen snakke med om - men nu er du jo
selvfølgelig også startet helt på bar bund.

Jeg ønsker dig held og lykke - jeg håber du holder os opdateret om
hvordan det går med den lille moderløse mis.
Hvad skal den hedde??

Hilsen Trine P.

Fra : Mette Jensen

Dato : 15-05-02 18:24

> [...]

> Jeg har brug for et hurtigt svar.....
> Hvor gamle er killinger når de får øjne, jeg har fået en killing som jeg

Som de andre siger fra 1-2 uger. Har du fået den fra sin mor, og er nu i
tvivl om den er gammel nok til at flytte hjemmefra?

> Kan man ud fra opserverationer af killingen, angive en ca. alder for den.

Det kan man godt, men det kan variere meget.

> Og hvis man kan hvordan gør man.... Jeg har mulighed for at ligge billeder
> ind på dk.binaer hvis det hjælper.......

Den der for mig, noget ældre uden end først anslået. Den har haft øjne nogen
tid.Den ser måske lidt for lille ud til at flytte hjemmefra men det kan være
lidt svært at sige. Hvad vejer den?

> HÅBER meget på et HURTIGT svar...
> På forhånd 1000 tak....
>
> MVH MuLLE

Har prøvet så godt jeg kunne... prøv at veje den og skriv igen.

Mette

Fra : Birgitte

Dato : 15-05-02 22:18

Man kan nu købe Royal Canin baby tørkost, det er til killinger fra 4 uger.
Selve kroketterne er micro små, så de ikke sætter sig fast i den lille hals.
Mit sidste kuld var ellevilde med det
Du kan også blande 13% kaffefløde med vand halvt af hvert. Jeg pisker
nogengange 1 rå æggeblomme i, det lapper mine små i sig fra 4-5 ugers
alderen.
Du kan også blande noget creme fraiche 38% med lidt torskerogn, eller
torskerogn blandet med kamille the, det er ren luksus for mine små pus, også
fra 4-5 ugers alderen.
Men jeg ville lade tørfoder stå fremme hele tiden sammen med en skål frisk
vand.
Held og lykke med den bette.
Mange missetanker fra Birgitte

---