Hvad er stort forbrug?
Fra : Kim Jensen

Dato : 15-05-02 15:07

Hej!

Af ren nysgerrighed; er der nogen ISP-repræsentanter/ansatte her i gruppen,
der kan sige noget om, hvornår DSL-brugere klassificerer som
"stor-forbrugere"? Jeg mener, hvad er et almindeligt gennemsnitligt forbrug,
og hvad betegnes som "storforbrug"?

Mere konkret; er fx 3 GB trafik på en måned over eller under gennemsnittet?
Hvad med 10 eller 20 GB?

mvh
Kim Jensen

Fra : Kasper Mejlgaard

Dato : 15-05-02 15:09

It seems Kim Jensen wrote:
> Mere konkret; er fx 3 GB trafik på en måned over eller under gennemsnittet?
> Hvad med 10 eller 20 GB?

Hvilken forbindelseshastighed snakker vi om?

--
Kasper Mejlgaard

Fra : Kim Jensen

Dato : 15-05-02 18:59

> Hvilken forbindelseshastighed snakker vi om?

Fx en 1mbit/256kb (uden at vide noget om det, skyder jeg på, at det er en af
de mest populære blandt "nørderne"

Kim Jensen
newscaster.dk - nyheder i din TaskBar eller via email

Fra : TBC

Dato : 30-05-02 12:49

"Kim Jensen" <kim@litewerx.dk> skrev i en meddelelse

> Fx en 1mbit/256kb (uden at vide noget om det, skyder jeg på, at det er en
af
> de mest populære blandt "nørderne"

Godt spørgsmål. Jeg havde altid regnet med at det var en forbindelse med 512
i upload der var "en rigtig nørds" fortrukne DSL forbindelse. F.eks. 512/512
eller 1024/512, (og så naturligvis 2048/512 for den kompromisløse med dybe
lommer.)

Er der nogle der har det kvalificerede bud, eller evt blot en oversigt over
hvilke forbindelser der udover de mindste sælges flest af ?

Fra : Soeren Schroeder

Dato : 30-05-02 14:21

It seems TBC wrote:

> Er der nogle der har det kvalificerede bud, eller evt blot en oversigt over
> hvilke forbindelser der udover de mindste sælges flest af ?

Det tror jeg er data som alle udbydere sidder og luner godt. Jeg gad da
godt se de andre ISP'ers produktmix, men jeg er sikker på at de ikke
sender mig deres data. Hvis de tilføjede båndbreddedata pr. produkt,
så ville det være helt perfekt. Fik jeg nævnt at "pr. central"
også ville være rart ?

--
Soeren Schroeder, Cybercity
"To define recursion, we must first define recursion."

Fra : TBC

Dato : 31-05-02 23:37

"Soeren Schroeder" <spam_me_senseless@dot.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> sender mig deres data. Hvis de tilføjede båndbreddedata pr. produkt,
> så ville det være helt perfekt. Fik jeg nævnt at "pr. central"

....Det vil jeg vælge at tolke som at du en ikke har et kvilificeret bud

TBC

Fra : Simon Skals

Dato : 15-05-02 18:27

It seems Kim Jensen wrote:
>Mere konkret; er fx 3 GB trafik på en måned over eller under gennemsnittet?
>Hvad med 10 eller 20 GB?

20 GB er en pæn slat - på en måned med 30 dage svarer det til en
belastning på over 66 kbit/s døgnet rundt.

--
Simon Skals <spam@gid.dk>

Fra : Schultz Consult - [R~

Dato : 15-05-02 20:35

"Simon Skals" <spam@gid.dk> wrote in message

> 20 GB er en pæn slat - på en måned med 30 dage svarer det til en
> belastning på over 66 kbit/s døgnet rundt.
er du sikker på det?

66 kb/s vil give :
66kb/s*60sec*60min*24timer*30dage=
66*60=3960*60=237600*24=5702400*30=
171.072.000 kb pr. månede altså 171.072 Mb = 171 Gb

Eller regnet på en anden måde: 60*60*24*30 = 2592000 som så ganges med de 66
Kb/s

Eller er det mig der ikke kan regne?!

--
Med venlig hilsen / Best Regards
René Madsen --- reneXXZQ@schultzconsult.com remove XXZQ

Fra : Kim Jensen

Dato : 15-05-02 20:44

> 66 kb/s vil give :
> 66kb/s*60sec*60min*24timer*30dage=
> 66*60=3960*60=237600*24=5702400*30=
> 171.072.000 kb pr. månede altså 171.072 Mb = 171 Gb
> Eller er det mig der ikke kan regne?!

Glemmer du ikke at regne om fra bits til bytes?

Kim Jensen
litewerx.com // kelvin8.com // newscaster.dk

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 15-05-02 20:52

"Schultz Consult - [René Madsen]" <rene@schultzconsult.com> writes:

> [ ... ]
> 66 kb/s vil give :
> [ ... ]
> Eller er det mig der ikke kan regne?!

Det er snarere det med at læse der ikke går så godt. Simon skriver 66
kbit/s, ikke 66 kb/s. Der er en faktor 8 til forskel.

.... og lad os bare springe diskussionen om præfikser over, der er vist
ikke så meget at tage fejl af her.

--
Jacob - www.bunk.cc
Beware of low-flying butterflies.

Fra : Schultz Consult - [R~

Dato : 16-05-02 18:14

"Jacob Bunk Nielsen" <spam@bunk.cc> wrote in message
> [...]
> kbit/s, ikke 66 kb/s. Der er en faktor 8 til forskel.
>
> ... og lad os bare springe diskussionen om præfikser over, der er vist

Doh... glemte vist at se efter dette...

Men never minde, jeg vil ikke betragte 20Gbyte/md som noget stort forbrug på
en 256Kbit/s linie...

--
Med venlig hilsen / Best Regards
René Madsen --- reneXXZQ@schultzconsult.com remove XXZQ
Schultz Consult --- www.schultzconsult.com/WHP.doc midlertidige priser
Din IT Leverandør --- tlf. 64 73 35 45

Fra : Simon H. Pedersen

Dato : 16-05-02 18:31

"Schultz Consult - [René Madsen]" <rene@schultzconsult.com> wrote in

> Men never minde, jeg vil ikke betragte 20Gbyte/md som noget stort
> forbrug på en 256Kbit/s linie...

Du er rablende vanvittig.

--
Mvh. Simon Pedersen

Fra : Schultz Consult - [R~

Dato : 16-05-02 21:19

"Simon H. Pedersen" <simon@SPAMNEJTAKemail.dk> wrote in message

> Du er rablende vanvittig.
Okay... håber ikke det er noget der kendetegner mig for meget!?
Mener du at det er sat for højt, eller for lavt?
Det er bare hvad jeg kan se ud fra vores kunder...

Fra : Simon Skals

Dato : 16-05-02 20:13

It seems Schultz Consult - [René Madsen] wrote:
>Men never minde, jeg vil ikke betragte 20Gbyte/md som noget stort forbrug på
>en 256Kbit/s linie...

Hvad du hhv. vil og ikke vil betragte som stort forbrug er
komplet irrelevant.

--
Simon Skals <spam@gid.dk>

Fra : Ink

Dato : 11-06-02 17:36

On Wed, 15 May 2002 21:51:57 +0200, Jacob Bunk Nielsen <spam@bunk.cc> wrote:

> [...]
>kbit/s, ikke 66 kb/s. Der er en faktor 8 til forskel.
>
>... og lad os bare springe diskussionen om præfikser over, der er vist

Er kbit/s ikke det samme som kb/s eller hur??
--
Henrik

Fra : ASC

Dato : 16-05-02 13:05

Kim Jensen <kj@jmt.dk> wrote in article
<3ce26b2c$0$58738$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...
> [...]
forbrug,
> og hvad betegnes som "storforbrug"?
>
> Mere konkret; er fx 3 GB trafik på en måned over eller under

tja... øh...
som det sikkert vil være mange bekendt, så forsøgte vi hos SONOFON at
indføre en MB begrænsning, da vi startede med SONOFON Bredbånd Internet
baseret på FWA.

Vi undersøgte hos en række af de store nationale og internationale
analysebureauer og IT konsulentvirksomheder, om de kunne forsynes os med et
validt tal for forbruget af MB pr. måned for en gennemsnitlig
bredbåndsbruger med en 256 kbit/s forbindelse. Alle måtte imidlertid vende
tommelfingeren nedad, idet de ikke havde et bud herpå. Den bedste målestok
fik vi fra et statistikbureau i USA, som havde lavet en længerevarende
måling over det samlede MB forbrug på et givet knudepunkt, hvor der både
var bredbånd og dial-up kunder (såvel erhverv som private). Deres
konklusion var, at en gennemsnitlig bruger, forbrugte ca. 250 MB pr. måned,
når den pågældende havde en 256 kbit/s forbindelse til sin rådighed.

På baggrund af disse informationer lavede vi en begrænsning på 1 GB pr.
måned pr. kunde med en 256 Kbit/s forbindelse,(2 GB for 512 kbit/s, 4 GB
for 1 Mbit/s og 8 GB for 2 Mbit/s og 16 GB for 4 Mbit/s forbindelser).
Samtidig forsøgte vi også, at forklare kunderne, at med en MB begrænsning,
så var de ikke med til at betale for de få kunder, som åbenlys misbruger
flatrate, idet disse ville komme til at betale for deres overforbrug.
Sidenhen har vi droppet denne model og indført flatrate.

Jeg har fornylig læst en analyse, som påstår at i ethver netværk vil ca 10%
af abonnenterne står for ca. 50% af trafikken. Jeg har desuden eksempler på
privat kunder, som har hentet over 60 GB i løbet af en måned!

Men som udgangspunkt, tror jeg man skal regne med, at 75-80% af alle
bredbåndskunder har et forbrug pr. måned som ikke overstiger 1 GB.

ASC
- som udtaler sig som privatperson - ikke som SONOFON ansat

Fra : Nicolai

Dato : 16-05-02 13:25

> Jeg har fornylig læst en analyse, som påstår at i ethver netværk vil ca 10%
> af abonnenterne står for ca. 50% af trafikken. Jeg har desuden eksempler på
Det er korrekt.

> privat kunder, som har hentet over 60 GB i løbet af en måned!
Ikke meget - tror vi kan lokke info ud af vores DSL udbydere at mange har et forbrug langt over...

Fra : Rune Klausen

Dato : 16-05-02 17:00

"ASC" <ASC@Sonofon.DK> wrote in message
> [...]
> af abonnenterne står for ca. 50% af trafikken. Jeg har desuden eksempler

> privat kunder, som har hentet over 60 GB i løbet af en måned!

Det skal helt sikkert passe, jeg ved at jeg nok er 1 af dem.
Jeg har i snit 100GB trafik om måneden.
Det er så på en 2Mbit linie.
Hvis min uploade hastighed var større, så ville jeg nok have et endnu større
forbrug, men sådan er det.
Men jeg betaler for flatrate, fordi jeg downlaoder så meget, men hvis det
var jeg kun skulle spille og se lidt nyheder, så havde jeg nok valgt den
billige løsning fra TDC med MB afregning, ingen tvivl om det, man køber jo
det produkt som passer bedst til én.

> Men som udgangspunkt, tror jeg man skal regne med, at 75-80% af alle
> bredbåndskunder har et forbrug pr. måned som ikke overstiger 1 GB.

Der er ganske mange som bare synes det er rart at have adgang til nettet, og
kunne spille, se nyheder, og den slags, de bruger jo ikke så mange MB som
dem som downloader en masse ting.

-Rune

Fra : Thomas Eg Jørgensen

Dato : 16-05-02 19:11

"ASC" <ASC@Sonofon.DK> wrote in message
> privat kunder, som har hentet over 60 GB i løbet af en måned!

Hmmm, den kan jeg godt stikke....også med en faktor 2.....det var på en
1Mbit....den første md. efter jeg fik FWA, springet fra 64Kbit ISDN og til
1Mbit var voldsomt for mig og så skal man jo prøve det hele.....men det
tager ligsom af igen efter 2-3mdr så ved man hvad man vil have og så falder
ens forbrug......det gjorde mit i hvertfald....og det falder stadigt......

MVH
Thomas

Fra : Svend

Dato : 16-05-02 21:12

> [...]
> flatrate, idet disse ville komme til at betale for deres overforbrug.
> Sidenhen har vi droppet denne model og indført flatrate.

Af præcis samme grund har jeg bestilt en adsl hos Telia, istedet for min
Boomtown. Jeg har ikke behov for at have en ftp server stående, men når jeg
arbejder hjemme vil jeg have god performance på min vpn.

Jeg gider ikke betale højere pris på min adsl, for andres forbrug. Men det
komme altsammen ud på hvad ens behov er.

--
Svend

Fra : Dennis Jakobsen

Dato : 28-05-02 11:14

ASC wrote:
> [...]
> flatrate, idet disse ville komme til at betale for deres overforbrug.
> Sidenhen har vi droppet denne model og indført flatrate.

er det sådan i ser på det? at udnytte sit produkt til fulde bliver
betegnet som misbrug og overforbrug? skulle i så ikke nøjes med at
tilbyde 64kbit og måske endda vove at bevæge jer op i nærheden af uhørte
dual isdn højder.. tør slet ikke nævne det 3 cifrede tal..

misbrug i mine øjne er hacking, portscanning, DDos.. men at bruge sin
båndbredde på almindelig vis er misbrug?!?! det forstår jeg ikke..

og undskyld det sene svar.. blev bare lidt fornærmet..

Dennis

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 28-05-02 11:27

Dennis Jakobsen <brunis@kolumbus.fi> writes:

>er det sådan i ser på det? at udnytte sit produkt til fulde bliver
>betegnet som misbrug og overforbrug?

Det kan aldrig blive til misbrug, når der er tale om et flatrate-produkt.
I så fald er det ikke et flatrate-produkt, og så er der tale om temmelig
vildledende markedsføring.

Omvendt kan det, at folk bruger produktet "til fulde", betyde, at man er
nødt til helt at droppe produktet, fordi det er urentabelt. Det er der jo
ikke noget i vejen med. Andet end at kunderne, der ikke brugte produktet
"til fulde", bliver lidt kede af det.

Konsekvensen bliver måske på sigt, at disse "til fulde"-brugere selv
bønfalder ISP'erne om at fakturere dem for det egentlige forbrug.

Indirekte og utilsigtet, forstås.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 28-05-02 11:46

"Dennis Jakobsen" <brunis@kolumbus.fi> skrev i en meddelelse
> er det sådan i ser på det? at udnytte sit produkt til fulde bliver
> betegnet som misbrug og overforbrug?

Jeg vil ihvertfald betegne det som overforbrug.
Hvis du køber en alm husholdningsvaskemaskine og stiller den op i en
vaskekælder hvor den får lov at vaske 10 vaske om dagen 7 dage om ugen
(dvs udnytter produktet til fulde) så vil jeg også kalde det overforbrug
og jeg tror forhandleren vil kalde det misbrug hvis du forsøger at gøre
brug af garantien.

http://www.harrys-kaelder.dk/ - Nu med ulødigt content

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 28-05-02 11:57

"Martin Højriis Kristensen" <usenet@makr.dk> writes:

> [...]
>(dvs udnytter produktet til fulde) så vil jeg også kalde det overforbrug
>og jeg tror forhandleren vil kalde det misbrug hvis du forsøger at gøre

De fleste vaskemaskiner har faktisk en "disclaimer", der siger, at
de er designet til "normalt brug" i en husholdning. Det samme gælder
de fleste småprintere, mikrobølgeovne og den slags husholdningsting.

ADSL-produkterne siger mere eller mindre direkte "totalt frit forbrug
altid og døgnet rundt".

Ergo er vaskemaskiner designet til et lille antal operationer pr.
uge, mens ADSL-produkterne iht. marketingfolkene er designet til
2 Mbps download 24 timer i døgnet hos alle kunderne.

At det så ikke hænger ret meget sammen med teknikken, er så noget
andet.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 28-05-02 13:04

"Klaus Ellegaard" <klaus@ellegaard.dk> skrev i en meddelelse
> ADSL-produkterne siger mere eller mindre direkte "totalt frit forbrug
> altid og døgnet rundt".

Ja, men derfor kan man vel godt sammenligne situationerne.

http://www.harrys-kaelder.dk/ - Nu med ulødigt content

Fra : Allan Olesen

Dato : 28-05-02 21:21

Klaus Ellegaard <klaus@ellegaard.dk> wrote:

>De fleste vaskemaskiner har faktisk en "disclaimer", der siger, at
>de er designet til "normalt brug" i en husholdning. Det samme gælder
>de fleste småprintere, mikrobølgeovne og den slags husholdningsting.

Cybercity solgte også engang sådan nogle vaskemaskiner.

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Kim Jensen

Dato : 28-05-02 12:01

> [...]
> (dvs udnytter produktet til fulde) så vil jeg også kalde det overforbrug
> og jeg tror forhandleren vil kalde det misbrug hvis du forsøger at gøre

Du vender vist problematikken om? Der er jo ikke tale om, hvorvidt
forbrugeren klager over sin flatrate-forbindelse, men om hvorvidt udbyderen
klager over forbrugeren.

mvh
Kim Jensen

Fra : Peter Brodersen

Dato : 28-05-02 12:09

On Tue, 28 May 2002 12:45:53 +0200, "Martin Højriis Kristensen"
<usenet@makr.dk> wrote:

>jeg tror forhandleren vil kalde det misbrug hvis du forsøger at gøre
>brug af garantien.

Det afhænger vel hvilken garanti, forhandleren i første omgang har
givet forbrugeren? Tænker du på reklamationsret?

Jeg håber i øvrigt, du kan se forskellen hvor kundens brug af noget
giver mekanisk slitage, og så hvor udbyderen beslutter at gå ind og
lukke for noget.

Hvis noget er gået i stykker, så må man forholde sig til det, evt. om
det er en kundes egen skyld. Men at en forbindelse lukkes
administrativt vil altid være udbyderens skyld.

--
- Peter Brodersen

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 28-05-02 13:02

"Peter Brodersen" <professionel@nerd.dk> skrev i en meddelelse
> Det afhænger vel hvilken garanti, forhandleren i første omgang har
> givet forbrugeren? Tænker du på reklamationsret?

Nej, jeg tænker på garanti (idet sådanne som regel har betingelser mod
sådan brug) reklamationsretten vil så vidt jeg lige kan regne altid
gælde.

> Men at en forbindelse lukkes
> administrativt vil altid være udbyderens skyld.

Snakker vi om det?
Jeg troede blot vi snakkede om hvorvidt begrebet "udnytte sit produkt
fuldt ud" gav mening.

http://www.harrys-kaelder.dk/ - Nu med ulødigt content

Fra : Simon Skals

Dato : 28-05-02 15:53

It seems Dennis Jakobsen wrote:
> [...]
>tilbyde 64kbit og måske endda vove at bevæge jer op i nærheden af uhørte
>dual isdn højder.. tør slet ikke nævne det 3 cifrede tal..

'Misbrug' er et dårligt ordvalg, da det i denne kontekst implicerer
misligholdelse af en aftale, og det er der jo ikke tale om.

Tonen i en denne debat vil uvægerligt være præget af den
foragelse, der hersker blandt det mere nørdede publikum, som ikke
kan forstå, at nogle brugere har tid til og interesse i at suge
300 GB porno, film og MP3'er på en måned.

Selv fatter jeg heller ikke en brik af det, men som jeg ser det,
tjener det ikke til andet end afsporing af debatten at diskutere
rimeligheden i disse forbrugsmønstre, der - sammenlignet med
normen - er meget ekstreme. Det forholder sig nu engang sådan, at
ISP'erne sælger deres produkt som flatrate, og så vil der
uundgåeligt være en kundegruppe, som udnytter tilbuddet bedre end
andre.

Når det er sagt, så er det samtidig en helt korrekt observation,
at flatrate som produkt vil bryde sammen og forsvinde fra
markedet, hvis alle kunder skruer deres forbrug op i det leje, der
af trafikpuristerne (inkl. undertegnede) subjektivt betragtes som
overforbrug.

Skulle flatrate en dag blive afskaffet, vil man derfor godt kunne
tale om, at de få har ødelagt det for de mange, og det er jo nok
derfor, at der du blandt skribenterne i denne gruppe finder
nogle, der maner til besindelse og gør opmærksom på, at hver
eneste flatrate-bruger har en grad af indflydelse på produktets
bæredygtighed set fra ISP'ens side.

Reaktionen bliver i disse tilfælde gerne noget à la din, nemlig
"det vil jeg da skide på, jeg har flatrate", og ret beset kan man
vel heller ikke forvente, at den gennemsnitlige (stor)forbruger
gider bruge ret meget tid på at spekulere på den overordnede
problemstilling omkring rentabiliteten af flatrate, men derfor
kan nørderne jo godt have ret alligevel.

--
Simon Skals <spam@gid.dk>