Raid hjælp - A7V 133
Fra : [2730]Rasmus

Dato : 15-05-02 15:02

Hej
Er der nogen der har fået A7V 133 til at køre raid under win XP ??

Jeg kan sku ikke få den til det - så hjælp hvis i kan.

Rasmus
dontspamme@FJERNoncable.dk

Husk at fjerne "FJERN" ved reply!

Fra : Lars Christoffersen

Dato : 15-05-02 16:45

> Er der nogen der har fået A7V 133 til at køre raid under win XP ??

Ja da

> Jeg kan sku ikke få den til det - så hjælp hvis i kan.

Det kunne måske gavne hvis du fortalte lidt om hvad du har prøvet, hvilke
fejl du møder og måske hvilke drivere du bruger.

For lige at afhjælpe den obligatoriske fejl, så husk at trykke F6 når den
spørger dig.

/Lars

Fra : [2730]Rasmus

Dato : 15-05-02 19:01

Ok - jeg har to helt ens diske på - 18 GB IBM af dem der duer

Jeg har installeret dem så de sidder som strib og fdisket dem i 3
partitioner - fdisk siger godt nok at der er 34 GB til rådighed, men jeg går
udfra at det er fdisk der ikke kan styre det.

Når jeg booter op og får trykket F6 så vil den jo have en raid driver - jeg
har ikke den originale skive, men har hentet på nettet. Problemet er så at
selvom det ser godt nok ud, så siger XP at der ikke er installeret nogen HD
overhovedet og så kan man bare begynde forfra.

Den driver man skal bruge kunne være problemet - jeg ved ikke om det er den
korrekte jeg har gang i da der er nogle stykker at vælge imellem.

Måske jeg kunne lokke den fra cd'en ud af en af jer der har den ?? Det kunne
være det hjalp.

Fra : Lars Christoffersen

Dato : 15-05-02 21:34

> [...]
> korrekte jeg har gang i da der er nogle stykker at vælge imellem.
>
> Måske jeg kunne lokke den fra cd'en ud af en af jer der har den ?? Det

Jeg har ikke den fra cd-en heller, har brugt den der kan downloades på
ASUS's hjemmeside.
Du skal sørge for at det er RAID driveren du downloader og ikke ATA100
driveren.

Desuden skal du være helt sikker på at du har sat jumperne korrekt.
Windows XP har meget svært ved at finde dine diske hvis du har sat jumpere
til speed-bios istedet for lite-bios.

Du ser hvilken bios den er sat til i opstarten (hvor du kan trykke ctrl+f).
Er computeren sat til Speed-bios, så skift om på begge jumpere, så skulle
den sige lite istedet.

/Lars

Fra : [2730]Rasmus

Dato : 15-05-02 22:33

> Du ser hvilken bios den er sat til i opstarten (hvor du kan trykke
ctrl+f).
> Er computeren sat til Speed-bios, så skift om på begge jumpere, så skulle
> den sige lite istedet.

Jeg tror ikke at man kan ændre typen fra speed til lite - i bundkortets
manualos står den beskrevet som speed.

Rasmus

Fra : Lars Christoffersen

Dato : 16-05-02 17:51

> Jeg tror ikke at man kan ændre typen fra speed til lite - i bundkortets
> manualos står den beskrevet som speed.

Jo du kan. Jeg mener det drejer sig om jumper 12+13, der begge lige skal
skiftes over.

/Lars

Fra : [Odense] Jens C. Han~

Dato : 15-05-02 21:50

[2730]Rasmus wrote:
> Ok - jeg har to helt ens diske på - 18 GB IBM af dem der duer

Jeg vil gå ud fra at det er IDE..

> Jeg har installeret dem så de sidder som strib og fdisket dem i 3
> partitioner - fdisk siger godt nok at der er 34 GB til rådighed, men jeg går
> udfra at det er fdisk der ikke kan styre det.

fdisk har (næsten) styr på sagerne.
1 GB = 1.000.000.000 bytes
1 GiB = 1024*1024*1024 bytes = 2^30 bytes
Windows/fdisk regner i 2-systemet, men kalder det desværre GB og ikke GiB.
Check evt. http://physics.nist.gov/cuu/Units/binary.html

> [...]
>
> Den driver man skal bruge kunne være problemet - jeg ved ikke om det er den
> korrekte jeg har gang i da der er nogle stykker at vælge imellem.

Det er en Promise chip som sidder på bundkortet, men det ser ud som om
at den firmware til Promise som følger med i BIOS'en, er det eneste der
skal bruges. Der er ikke nogen driver til den hos Asus, så jeg vil
foreslå dig at opdatere til nyeste BIOS, da den samtidig indeholder en
ny firmware til den controller.
Btw, så er det altid en god ide at fdiske og formatere om igen, når man
har opdateret firmware på en RAID-controller.

Fra : [2730]Rasmus

Dato : 15-05-02 22:35

> [...]
> Btw, så er det altid en god ide at fdiske og formatere om igen, når man
> har opdateret firmware på en RAID-controller.

Har flashet biosen til nyeste version - det gjorde ingen forskel

Rasmus

Fra : Lars Christoffersen

Dato : 16-05-02 17:49

> [...]
> skal bruges. Der er ikke nogen driver til den hos Asus, så jeg vil
> foreslå dig at opdatere til nyeste BIOS, da den samtidig indeholder en

Jo, der er drivere til den.
ASUS har blot af uforklarlige årsager valgt at lægge driveren ind under LAN
/ SCSI istedet for at lægge den lægge den ved motherboard drivere.

Og ja - de er nødvendige ved winXP installation.

/Lars

Fra : [2730]Rasmus

Dato : 16-05-02 16:57

Jeg kan stadigvæk ikke få styr på den, det ser ud som om den tager driveren,
men enten får jeg blå skærm - eller får at vide at der ingen diske er.

ALLE råd modtages med glæde.

Fra : Lars Christoffersen

Dato : 16-05-02 17:55

> Jeg kan stadigvæk ikke få styr på den, det ser ud som om den tager
driveren,
> men enten får jeg blå skærm - eller får at vide at der ingen diske er.
>
> ALLE råd modtages med glæde.

Det kan godt være du modtager alle råd med glæde, men vi ved jo ikke om alle
de tidligere afgivne råd har været til gavn, eller hva'??

Mht den blå skærm i opstarten af WinXP installation, så kan det sagtens være
en fejl i partitioneringen af harddiskene.

Det eneste du skal gøre ved harddiskene inden installationen er at oprette
dit RAID 0-array.
Lad installationen af winXP partitionere dine diske. Du kan selv bestemme
størelsen og antallet af partitioner på diskene selvom du holder dig langt
væk fra fdisk.

/Lars

Fra : [2730]Rasmus

Dato : 16-05-02 18:28

> Det kan godt være du modtager alle råd med glæde, men vi ved jo ikke om
alle
> de tidligere afgivne råd har været til gavn, eller hva'??

Jo jeg har jo netop svaret under hvert råd - både dit og Jenses ! - mange
tak.

> Mht den blå skærm i opstarten af WinXP installation, så kan det sagtens
være
> en fejl i partitioneringen af harddiskene.

Tja

> [...]
> størelsen og antallet af partitioner på diskene selvom du holder dig langt

Jeg kan nu stadigvæk godt lide fdisk, så jeg tror nu jeg holder mig til det.

Det viste sig at dit råd med at forskyde jumperne virker - den er da ved at
installere nu.

Det er imidlertid lidt underligt for der står ikke en disse om dette i
manualos, men nu skriver fasttrak'en at den er en lite.

Mange tak for hjælpen - jeg håber at den får kørt installen til ende

Fra : [2730]Rasmus

Dato : 17-05-02 17:14

Tusind tak for hjælpen - det hele spiller sammen nu, i den nye manual på
Asus's site kan man se at jumperne skal stå forskudt, men ikke at det er til
at styre "lite" eller "speed".