/ Forside / Teknologi / Udvikling / HTML / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
HTML
#NavnPoint
molokyle 11184
Klaudi 5506
bentjuul 3377
severino 2040
smorch 1950
strarup 1525
natmaden 1396
scootergr.. 1320
e.c 1150
10  miritdk 1110
CSS flere spalter
Fra : Leonard


Dato : 07-02-01 00:22

Jeg bruger CSS til at lave 3 spalter med:

<div style="float: left; width: 20%;"> spalte 1 </div>
<div style="float: left; width: 30%;"> spalte 2 </div>
spalte 3

Her ville jeg så sætte en <p style="clear: ????">
så jeg kunne fortsætte på spalte 2, men det kan jeg ikke få til at
virke.
Enten kommer jeg under alle spalterne eller også fortsætter jeg i
spalte 3 indtil spalte 2 er slut ...
--
mvh Leonard - http://leonard.dk/


 
 
Allan Vebel (07-02-2001)
Kommentar
Fra : Allan Vebel


Dato : 07-02-01 00:42

Leonard <not2@sporty.dk> skrev:
>
> <div style="float: left; width: 20%;"> spalte 1 </div>
> <div style="float: left; width: 30%;"> spalte 2 </div>
> spalte 3
>
> Her ville jeg så sætte en <p style="clear: ????">

Hvis du vil have 3 spalter, sætter du

<br style="clear:left">

efter den 3. <div></div>

Skal der være lidt afstand til det næste, sætter du bare en <br> ind, for
eksempel

</div><br style="clear:left"><br>

så kan du fortsætte.

Afstand mellem spalterne har jeg løst med

<p style="float:left">&nbsp;&nbsp;</p>

--
Allan Vebel
allan@vebel.dk
www.vebel.dk
Fakta ophører ikke med at eksistere, fordi man ignorerer dem.




Leonard (07-02-2001)
Kommentar
Fra : Leonard


Dato : 07-02-01 10:35

"Allan Vebel" <allan@vebel.dk> skrev:

>Hvis du vil have 3 spalter, sætter du
>
><br style="clear:left">

Ja, men så bryder jeg alle 3 spalter og begynder forfra.
Jeg vil gerne nøjes med atbryde de 2 sidste spalter, så jeg fortsætter
under dem, men til højre for den første spalte.
--
mvh Leonard - http://leonard.dk/


Jonas Astrup - html.~ (07-02-2001)
Kommentar
Fra : Jonas Astrup - html.~


Dato : 07-02-01 10:54

Leonard wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> Ja, men så bryder jeg alle 3 spalter og begynder forfra.
> Jeg vil gerne nøjes med atbryde de 2 sidste spalter, så jeg fortsætter
> under dem, men til højre for den første spalte.

Jeg tror ikke det er muligt - men du kan jo eventuelt starte på et nyt
"spaltesæt", hvor den venstre spalte er tom.

Husk iøvrigt at rækkefølgen i teksten helst skal give mening - også uden
brug af CSS.

Altså

1-2-3
--4

skal helst uden CSS blive til:

1
2
3
4

hmmm - håber det er klart hvad jeg mener?

Mvh
Jonas


Mvh
Jonas

--
Dette indlæg er sendt fra http://www.html.dk
* Søg og læs i de danske nyhedsgrupper om webdesign
* Tutorials og artikler om webdesign på dansk

Leonard (07-02-2001)
Kommentar
Fra : Leonard


Dato : 07-02-01 12:08

Jonas Astrup - html.dk <astrup@e-mail.dk> skrev:

>Jeg tror ikke det er muligt - men du kan jo eventuelt starte på et nyt
>"spaltesæt", hvor den venstre spalte er tom.

Ja, det kunne jeg, men da den første spalte er en meget lang spalte
med menu og andre generelle oplysninger i og de næste spalter er meget
kortere vil det komme til at se underligt ud. Derudover vil det være
noget bøvl at opdatere på.

>Husk iøvrigt at rækkefølgen i teksten helst skal give mening - også uden
>brug af CSS.
>
>Altså
>
>1-2-3
>--4
>
>skal helst uden CSS blive til:
>
>1
>2
>3
>4
>
>hmmm - håber det er klart hvad jeg mener?

Ganske klart og det er netop det jeg prøver på at få til at virke.
- og en af de ting der gør CSS så godt.
--
mvh Leonard - http://leonard.dk/


Jonas Astrup - html.~ (07-02-2001)
Kommentar
Fra : Jonas Astrup - html.~


Dato : 07-02-01 12:54

Leonard wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> Ja, det kunne jeg, men da den første spalte er
> en meget lang spalte med menu og andre generelle
> oplysninger i og de næste spalter er meget
> kortere vil det komme til at se underligt ud.

OK - hvad så med først at lave to spalter - og derefter i den højre spalte
igen lave to spalter.

Eller du kan sætte en bred venstremargin på <body> og positionere den
venstre spalte på plads.

Mvh
Jonas

--
Dette indlæg er sendt fra http://www.html.dk
* Søg og læs i de danske nyhedsgrupper om webdesign
* Tutorials og artikler om webdesign på dansk

Leonard (07-02-2001)
Kommentar
Fra : Leonard


Dato : 07-02-01 13:44

Jonas Astrup - html.dk <astrup@e-mail.dk> skrev:

>OK - hvad så med først at lave to spalter - og derefter i den højre spalte
>igen lave to spalter.

Det er jo lige det jeg gerne vil.
Men hvordan ?
--
mvh Leonard - http://leonard.dk/


Jonas Astrup - html.~ (07-02-2001)
Kommentar
Fra : Jonas Astrup - html.~


Dato : 07-02-01 15:09

Leonard wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> Det er jo lige det jeg gerne vil.
> Men hvordan ?

Nååååå - jamen, det kunne du jo bare have sagt Leonard

Her er koden:

<div style="width:34%;float:left;">
Spalte 1
</div>
<div style="width:66%;float:right;">
<div style="width:50%;float:left;">
Spalte 2
</div>
<div style="width:50%;float:left;">
Spalte 3
</div>
<div style="clear:left;">Spalte 2 (fortsat)</div>
</div>

Mvh
Jonas

--
Dette indlæg er sendt fra http://www.html.dk
* Søg og læs i de danske nyhedsgrupper om webdesign
* Tutorials og artikler om webdesign på dansk

Andreas Kleist Svend~ (07-02-2001)
Kommentar
Fra : Andreas Kleist Svend~


Dato : 07-02-01 01:56

not2@sporty.dk (Leonard) udtrykte:

>Jeg bruger CSS til at lave 3 spalter med:

Hvilke browsere understøtter pt. spalter med CSS?

--
mvh Andreas Kleist Svendsen

WAP/WML/PHP Tutorials
http://www.nau.dk/

Jonas Astrup - html.~ (07-02-2001)
Kommentar
Fra : Jonas Astrup - html.~


Dato : 07-02-01 10:40

Andreas Kleist Svendsen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> Hvilke browsere understøtter pt. spalter med CSS?

NN,Opera,IE - og muligvis flere.

Men man skal passe på hvordan man laver det. Hvis du skulle være
interesseret er her et eksempel, som virker i de fleste browsere:
http://www.html.dk/artikler/00006/eksempel_6.asp?show=style

NN6,Opera5 og IE4+ har alle en meget god understøttelse af både
positioning og floats. NN4 har desværre kun en delvis
understøttelse - hvilket kan gøre det meget uforudsigeligt
hvordan den reagerer.

Mvh
Jonas




--
Dette indlæg er sendt fra http://www.html.dk
* Søg og læs i de danske nyhedsgrupper om webdesign
* Tutorials og artikler om webdesign på dansk

Leonard (07-02-2001)
Kommentar
Fra : Leonard


Dato : 07-02-01 12:12

Jonas Astrup - html.dk <astrup@e-mail.dk> skrev:

>NN6,Opera5 og IE4+ har alle en meget god understøttelse af både
>positioning og floats. NN4 har desværre kun en delvis
>understøttelse - hvilket kan gøre det meget uforudsigeligt
>hvordan den reagerer.

Opera5 kan nu også godt finde på noget underligt noget.
NN6 er ret konsekvent når man sætter en width på en float, mens IE5
lader width blive større hvis indholdet fylder for meget. Det kan også
give nogle pudsigheder.

Indtil videre har jeg opgivet NN4 og vil senere lave en alternativ
side til den, mens jeg forsøger at få de 3 andre til at opføre sig
næsten ens.
--
mvh Leonard - http://leonard.dk/


Jonas Astrup - html.~ (07-02-2001)
Kommentar
Fra : Jonas Astrup - html.~


Dato : 07-02-01 12:51

Leonard wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> Indtil videre har jeg opgivet NN4 og vil senere
> lave en alternativ side til den

Man kan måske gå så vidt, som til bare at give Netscape 4 en side uden
CSS. Hvis man har en god struktur på sin HTML er det da ikke så ringe
endda.

Og hvis man kører NN4 må man da også være lidt nostalgisk anlagt - så det
er jo bare hyggeligt at se websiderne som de så ud i 1997

Mvh
Jonas


--
Dette indlæg er sendt fra http://www.html.dk
* Søg og læs i de danske nyhedsgrupper om webdesign
* Tutorials og artikler om webdesign på dansk

Leonard (07-02-2001)
Kommentar
Fra : Leonard


Dato : 07-02-01 13:48

Jonas Astrup - html.dk <astrup@e-mail.dk> skrev:

>Man kan måske gå så vidt, som til bare at give Netscape 4 en side uden
>CSS. Hvis man har en god struktur på sin HTML er det da ikke så ringe
>endda.

Ja, men med lidt PHP er det nu ikke det store problem at smide et par
<table> ind og strukturere med det.
Fordelen med NN4 er, at der behøver man ikke tage hensyn til blinde og
svagtseende, da der SVJV ikke findes skærmlæserprogrammer, der kan
arbejde sammen med den.

>Og hvis man kører NN4 må man da også være lidt nostalgisk anlagt - så det
>er jo bare hyggeligt at se websiderne som de så ud i 1997

Så kan de jo ligeså godt bruge Lynx
--
mvh Leonard - http://leonard.dk/


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177511
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408598
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste