Russ Meyer i morgen
Fra : Thomas Jespersen

Dato : 14-05-02 22:48

TV2 Zulu sender Russ Meyers FASTER PUSSYCAT! KILL! KILL! i morgen
(onsdag d. 15/5) kl. 22.25.

PS: Kun velegnet til folk med smag for sleazy b-film :)

Fra : Klitgaard

Dato : 14-05-02 23:39

"Thomas Jespersen" <thomas@daimi.au.dk> skrev i en meddelelse

> PS: Kun velegnet til folk med smag for sleazy b-film :)

Ja, og vi _glæder_ os!

--
....Klitgaard

Fra : Per Kristensen

Dato : 15-05-02 07:23

> TV2 Zulu sender Russ Meyers FASTER PUSSYCAT! KILL! KILL! i morgen
> (onsdag d. 15/5) kl. 22.25.
>
> PS: Kun velegnet til folk med smag for sleazy b-film :)

Mener du seriøst den film er værd at se???

Fra : Herold³

Dato : 15-05-02 07:24

> Mener du seriøst den film er værd at se???

Ja? Det er jo kult...

Fra : Peter Tønnesen

Dato : 15-05-02 09:28

"Herold³" <jacob@spammerswillbeshotboomtown.net> skrev i en meddelelse

> Ja? Det er jo kult...

Og så er den go´ ??

De er alle blevet vist før på en af kabeltv kanalerene, kan desværre ikke
huske hvilken, men det var her sidste år, og det er ikke fordi de lyser af
kvalitet, hverken på kult siden eller indholdsmæssigt.

Så tror jeg sku jeg foretrækker Platoon på TV Danmark 1 kl 21:00....

Peter

Fra : Peter Bjerre Rosa

Dato : 15-05-02 09:32

Peter Tønnesen skrev:

> det er ikke fordi de lyser af kvalitet, hverken på kult
> siden eller indholdsmæssigt.

Hvordan er det lige, du kan tale om 'kvalitet' på kultsiden? Uddyb
gerne.

--
Mvh. Peter

Fra : Peter Tønnesen

Dato : 15-05-02 21:51

"Peter Bjerre Rosa" <pbro98@hum.auc.dk> skrev i en meddelelse

> Hvordan er det lige, du kan tale om 'kvalitet' på kultsiden? Uddyb
> gerne.

Hvad er det du ikke forstår? Jeg synes ikke det er en kvalitetsfilm?
Kultfilm kan selvfølgelig også deles op i gode og dårlige tfilm, og det er
en dårlig film, ok? Hvad ER kultfilm, clockwork orange? Ja, her er tale om
kvalitet...

Peter

Fra : Peter Bjerre Rosa

Dato : 15-05-02 22:08

Peter Tønnesen skrev:

> Hvad er det du ikke forstår?

Hvad du mener. Det lader ikke til, du har forstand på de begreber, du
bruger.

> Jeg synes ikke det er en kvalitetsfilm?

Det var ikke det, du skrev. Du talte om kvalitet på kultsiden.

> Kultfilm kan selvfølgelig også deles op i gode og dårlige tfilm, og det
> er en dårlig film, ok?

Kultfilm *er* pr. definition dårlige film inden for en gren af
medievidenskaben.

> Hvad ER kultfilm, clockwork orange? Ja, her er tale
> om kvalitet...

Man opererer med forskellige typer af kultfilm. Der er historiske kultfilm,
der først blev successer mange år efter premieren. Casablanca er det typiske
eksempel. Den indeholder en perlerække af filmiske klicheer, men de var
dengang ment i den dybeste alvor.

Så er der "midnatskultfilm", som objektivt set er dårlige film, som har
måttet leve en undergrundstilværelse, hvor kun rigtigt filminteresserede har
haft adgang til dem. Her er Rocky Horror det oftest benyttede eksempel.

Sidst har vi, hvad man kunne kalde nutidig kommerciel kult. Det er typisk
film med klare postmoderne træk med masser af intertekstuelle referencer til
andre film. Filmene leger med mediet og er ikke bange for at bryde
"suspension of disbelief" og altså 'afsløre' sig selv som film.

Der skal selvfølgelig mere til for at opnå kultstatus, for den typiske
spoof-film (parodi på andre film) indeholder pr. definition masser af
intertekstualiteter, uden at man af den grund ville kalde den kult.

Clockwork Orange er en kultfilm med mange postmoderne træk, men som på andre
områder bedre vil kunne klassificeres som midnatskultfilm. Man kan sagtens
tale om, at den på forskellige planer er af høj kvalitet. Fx den eminent
opbyggede voldtægtsscene med storslået klassisk musik, der fungerer
kontrapunktisk til de horrible billeder.

--
Mvh. Peter
"An argument is a connected series of statements intended to establish a

Fra : David Rasmussen

Dato : 15-05-02 22:18

Peter Bjerre Rosa wrote:

> Kultfilm *er* pr. definition dårlige film inden for en gren af
> medievidenskaben.

Hvilken definition? Det er da noget ævl. Kultfilm kan da godt være gode,
anerkendte film. Det er da ikke kun film som Rocky Horror Picture Show
der er kult. Det er da en underlig definition.

/David

Fra : Peter Bjerre Rosa

Dato : 15-05-02 22:25

David Rasmussen skrev:

> Hvilken definition?

Den definition, man bruger inden for medievidenskab. Du kan evt. kigge i
Anne Jerslevs bog "Kultfilm og Filmkultur".

> Det er da noget ævl.

Det kan du have lov at mene. Men kan du dokumentere, at det ikke forholder
sig sådan?

> Kultfilm kan da godt være gode, anerkendte
> film.

Ja. Læs, hvad jeg skriver. Mange af filmene af typen "kommerciel kult" er
netop beregnede successer. Men "Rocky Horror" er altså i den kategori, der
objektivt set er en dårlig film.

--
Mvh. Peter
"Very clever, Worf. Eaten any good books lately?"

Fra : David Rasmussen

Dato : 15-05-02 22:32

Peter Bjerre Rosa wrote:

> Den definition, man bruger inden for medievidenskab. Du kan evt. kigge i
> Anne Jerslevs bog "Kultfilm og Filmkultur".

Hvem er "man"?

> Det kan du have lov at mene. Men kan du dokumentere, at det ikke forholder
> sig sådan?

Næ. Jeg kan sige at jeg og dem jeg kender (deriblandt folk med film- og
medieuddanelser) ikke nødvendigvis er enige. Kan du dokumentere at det
forholder sig sådan? Naturligvis ikke. Det vigtige er vel hvordan
begrebet bliver brugt i praksis.

Du skrev:

> Kultfilm *er* pr. definition dårlige film inden for en gren af
> medievidenskaben.

Det var det eneste jeg forholdte mig til. Du skrev at kultfilm per
definition er dårlige, jeg skrev at det ikke nødvendigvis var tilfældet,
og nu giver du mig ret.

> netop beregnede successer. Men "Rocky Horror" er altså i den kategori, der
> objektivt set er en dårlig film.

Enig. Det var jo det jeg antydede.

/David

Fra : Peter Bjerre Rosa

Dato : 15-05-02 22:40

David Rasmussen skrev:

> Hvem er "man"?

Bl.a. folk fra Aalborg og Københavns Universitets film- og
medievidenskabsuddannelser.

> Næ. Jeg kan sige at jeg og dem jeg kender (deriblandt folk med film-
> og medieuddanelser) ikke nødvendigvis er enige.

Og?

> Kan du dokumentere at det forholder sig sådan?

Jeg kan dokumentere, at min definition bliver brugt i praksis.

> Naturligvis ikke. Det vigtige er vel hvordan
> begrebet bliver brugt i praksis.

Min definition bliver brugt i praksis på de nævnte universiteter.

> Du skrev at kultfilm per definition er dårlige, jeg skrev at
> det ikke nødvendigvis var tilfældet, og nu giver du mig ret.

Nej, jeg skrev, at kultfilm er dårlige inden for én gren af
medievidenskaben!

--
Mvh. Peter
"Du må ikke ta' Pelles ko!"

Fra : David Rasmussen

Dato : 15-05-02 22:49

Peter Bjerre Rosa wrote:

> Bl.a. folk fra Aalborg og Københavns Universitets film- og
> medievidenskabsuddannelser.

Det er også "dem" jeg kender :) Dog ikke fra Aalborg.

> Og?

Det var dig forsøgte at bringe lødighed ind i dit argument ved at nævne
"medievidenskaben". Så gjorde jeg det samme.

> Jeg kan dokumentere, at min definition bliver brugt i praksis.

Fint nok. Jeg kan ikke dokumentere at min bliver brugt i praksis, for
jeg har ikke en definition. Jeg siger bare at din definition er for
stram. For den passer ikke til min og en masse menneskers opfattelse.

> Min definition bliver brugt i praksis på de nævnte universiteter.

Sikkert nok.

> Nej, jeg skrev, at kultfilm er dårlige inden for én gren af
> medievidenskaben!

Og hvad er forskellen?

/David

Fra : Peter Bjerre Rosa

Dato : 15-05-02 22:55

David Rasmussen skrev:

> Og hvad er forskellen?

At der er mange grene og retninger inden for medievidenskab. De er ikke
nødvendigvis enige om én definition.

Jeg tror måske ikke, vi er så uenige endda.

--
Mvh. Peter
"Alright, brain. I don't like you and you don't like me. So just get me

Fra : David Rasmussen

Dato : 15-05-02 23:15

Peter Bjerre Rosa wrote:

> At der er mange grene og retninger inden for medievidenskab. De er ikke
> nødvendigvis enige om én definition.

Oh, på den måde.

> Jeg tror måske ikke, vi er så uenige endda.

Nej, det er vi nok ikke :)

/David

Fra : Peter Tønnesen

Dato : 16-05-02 08:40

"Peter Bjerre Rosa" <peter@filmsvar.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad du mener. Det lader ikke til, du har forstand på de begreber, du
> bruger.

Jege har selvfølgelig ikke taget en en eller anden eksamen i
"medievidenskab" som man jo selvfølgelig skal have gjort, for at få lov at
skrive her, men jeg har stadigt en opfattelse af hvad jeg synes er godt og
dårligt. Det er heldigvis en af de ting man stadigt (forhåbentligt) selv må
tage stilling til. Og JEG SYNES AT RUSS MEYER STINKER. Bare fordi det er en
kultfilm, gør den ikke seværdig, ligesom mange andre kultfilm, der har
bedst af at blive glemt.

> Det var ikke det, du skrev. Du talte om kvalitet på kultsiden.

Ok, men jeg kan ikke se dens kvaliteter, ej heller på kultsiden... Det er
igen det det store oplæg til diskussion, smag....

> Kultfilm *er* pr. definition dårlige film inden for en gren af
> medievidenskaben.

Ok, så alle dårlige film er kultfilm? Ok, så er Russ Meyer filmene dårlige
KULTFILM... Igen, a matter of taste...

> [...]
> opbyggede voldtægtsscene med storslået klassisk musik, der fungerer
> kontrapunktisk til de horrible billeder.

Jeg tvivler IKKE på din videnskab inden for film, men igen og som altid, er
det et emne der ikke kan diskuteres, men som altid bliver det her i gruppen,
smag!

Også Mvh Peter

Fra : Peter Bjerre Rosa

Dato : 16-05-02 08:58

Peter Tønnesen skrev:

> [...]
> i "medievidenskab" som man jo selvfølgelig skal have gjort,
> for at få lov at skrive her, men jeg har stadigt en opfattelse af

Selvfølgelig, og det skal du have lov til. Det undrede mig bare, at du
ville tale om kvalitet i forbindelse med kultfilm, fordi det netop er ét
af karakteristikaene for disse film, at de *ikke* er af høj kvalitet.
Med kvalitet mener jeg stjerneskuespillere, kæmpe budget osv. Filmene er
naturligvis ofte af høj kunstnerisk kvalitet.

Jeg ville bare have dig til at uddybe, hvad du mente, da du talte om
kvalitet. Russ Meyers film hører nemlig til den kategori af kultfilm,
der *ikke* er præget af kvalitet, men derfor kan hans film godt være
Gode Film(tm).

> Og JEG SYNES AT RUSS MEYER STINKER.

Og det skal du have lov til at synes.

> Bare fordi det er en kultfilm, gør den ikke seværdig, ligesom
> mange andre kultfilm, der har bedst af at blive glemt.

Kultfilm skal ofte ses på andre præmisser en mainstream-film. Typisk for
kultfilm er det, at de netop kun henvender sig til en lille, lukket og
indforstået skare, så det er ikke underligt, at de ikke falder i det
brede publikums smag.

> Ok, men jeg kan ikke se dens kvaliteter, ej heller på kultsiden...

Og det er lidt her, jeg synes, det går galt, hvis du ikke gør klart,
hvad du mener med kvalitet. Som kultfilm indeholder den nemlig mange
kvaliteter, men i forhold til det 'almindelige' kvalitetsbegreb er den
muligvis skod.

> Det er igen det det store oplæg til diskussion,
> smag....

Hehe, ja. Smag er noget skidt noget - det er så besværligt at have med
at gøre i diskussioner.

> Ok, så alle dårlige film er kultfilm?

Nej, bestemt ikke. Men en film har større chancer for at blive kult,
hvis den er dårlig (inden for én gren af medievidenskabens definitioner,
David! .

Jeg tror også, vi to er enige ...

--
Mvh. Peter

Fra : Jesper Winding

Dato : 15-05-02 10:39

"Peter Tønnesen" <dali909@direkte.org> skrev i en meddelelse

> Så tror jeg sku jeg foretrækker Platoon på TV Danmark 1 kl 21:00....

Det kan du da ikke mene? det er jo en af filmdræberne, reklamer burde
virkelig forbydes i film ved lov!

--
-=JESPER=-
http://www.jespersunivers.dk/arkiv/pulterkammer.htm

Fra : Per Kristensen

Dato : 15-05-02 12:36

> Det kan du da ikke mene? det er jo en af filmdræberne, reklamer burde
> virkelig forbydes i film ved lov!
>
> --

TV Danmark kører ikke reklamer i film. De har produktteasere for deres egne
programmer.

Fra : Jesper Winding

Dato : 15-05-02 13:07

"Per Kristensen" <pzk@crayon.dk> skrev i en meddelelse

> TV Danmark kører ikke reklamer i film. De har produktteasere for deres
egne
> programmer.

Det breaker jo stadig filmen og stemningen. Så i mine øjne er det en
No-Movie-Channel.

Fra : Morten Wartou

Dato : 15-05-02 16:42

"Per Kristensen" <pzk@crayon.dk> skrev i en meddelelse
> TV Danmark kører ikke reklamer i film. De har produktteasere for deres
egne
> programmer.

Det kommer. "Kultur"-ministeren vil tillade reklamer at afbryde
udsendelserne. Jeg håber alle der har stemt på vores højreekstremistiske
Brixtofteinspirerede regering får en dårlig smag i munden.

Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : Ronny Nielsen

Dato : 16-05-02 03:17

> [...]
> udsendelserne. Jeg håber alle der har stemt på vores højreekstremistiske
> Brixtofteinspirerede regering får en dårlig smag i munden.

Hørt! Nu må de betale prisen for deres dumhed.

Fra : Peter Larsen

Dato : 15-05-02 17:07

"Per Kristensen" <pzk@crayon.dk> wrote in message

> TV Danmark kører ikke reklamer i film. De har produktteasere for deres
egne
> programmer.

TVD2 gør ikke, men mener da bestemt TVD1 gør.

hilsen

Peter

Fra : David Rasmussen

Dato : 15-05-02 17:27

Peter Larsen wrote:
> "Per Kristensen" <pzk@crayon.dk> wrote in message

> egne

> TVD2 gør ikke, men mener da bestemt TVD1 gør.
>
> hilsen
>
> Peter

Yep. Den ene kanal sender fra England og må derfor sende reklamer. Den
anden ligger i Danmark og må ikke.

/David

Fra : Herold³

Dato : 15-05-02 13:09

> Og så er den go´ ??

Nej, men værd at se? Udvid din horisont? Prøv noget nyt? Lev lidt? Få en
smag af en anden verden?

Fra : Peter Tønnesen

Dato : 16-05-02 08:08

> Nej, men værd at se? Udvid din horisont? Prøv noget nyt? Lev lidt? Få en
> smag af en anden verden?

Jeg har skam set den og stumper af flere af de andre, og derfor kan jeg
udtale mig om at jeg synes det er en elendig serie??

Fra : Per Kristensen

Dato : 15-05-02 12:37

"Herold³" <jacob@spammerswillbeshotboomtown.net> wrote in message

> Ja? Det er jo kult...

Nå er den kult? ja se det ændrer jo straks alt, for så er den naturligvis
god ;/ NOT

Fra : Herold³

Dato : 15-05-02 13:07

> Nå er den kult? ja se det ændrer jo straks alt, for så er den naturligvis
> god ;/ NOT

Skrev jeg at den var god? Nej. Behøver kultfilm at være gode? Nej, og tror
du det, har du ikke fattet begrebet.

Kan den være værd at se? Ja, for det er nemlig en _kult_film, og om ikke
andet bliver du en oplevelse rigere og får set nogle bryster.

Selvfølgelig skal man kunne lide genren, men jeg behøver vel ikke at spilde
min tid på at kaste mig ud i en længere forklaring om individuel opfattelse
og forskellige meninger, vel?

Fra : Morten DH

Dato : 15-05-02 13:43

Herold³ <jacob@spammerswillbeshotboomtown.net> skrev i en
nyhedsmeddelelse:abtj3m$1583$1@news.cybercity.dk...
> Kan den være værd at se? Ja, for det er nemlig en _kult_film, og om ikke
> andet bliver du en oplevelse rigere og får set nogle bryster.

Svjh er der faktisk meget få (eller slet ingen) nøgne bryster i denne film -
imodsætning til hans senere film... men bestemt seværdig og jo lidt af et
specielt kapitel i filmhistorien...

Fra : Herold³

Dato : 15-05-02 15:00

> Svjh er der faktisk meget få (eller slet ingen) nøgne bryster i denne
film -
> imodsætning til hans senere film... men bestemt seværdig og jo lidt af et
> specielt kapitel i filmhistorien...

Jo mere der er overladt til fantasien, jo bedre ;) Nu skal det heller ikke
være det der er årsagen til at man ser, eller genser den.

Fra : Peter Tønnesen

Dato : 16-05-02 08:10

> [...]
spilde
> min tid på at kaste mig ud i en længere forklaring om individuel

Men du vil gerne bruge din tid på at overbevise folk om at de bør se den
aligevel? Min "individuelle" opfattelse er stadig en elendig film...

Fra : Herold³

Dato : 16-05-02 21:28

> Men du vil gerne bruge din tid på at overbevise folk om at de bør se den
> aligevel? Min "individuelle" opfattelse er stadig en elendig film...

Ja, det vil jeg gerne for jeg mener ikke den er elendig. Jeg mener så heller
ikke at det er en film jeg ville eje, eller se i en biograf, men værd at se
er den da.

At du mener at det er en elendig film, respekterer jeg fuldt ud, men Pers
kommentar som "Nå er den kult? ja se det ændrer jo straks alt, for så er den
naturligvis
god ;/ NOT" giver mig kvalme.

Fra : Peter Tønnesen

Dato : 19-05-02 09:16

> [...]
heller
> ikke at det er en film jeg ville eje, eller se i en biograf, men værd at

Og det respekterer jeg såmænd også...

> [...]
> kommentar som "Nå er den kult? ja se det ændrer jo straks alt, for så er

Ok, jamen det siger du da bare til rette vedkommende, og gider du at nøjes
med at svare på 1 (et) indlæg i hver posting, det andet er sku så
forvirrende... Per Kristensen er da sikkert vældigt interesseret i din
fysiske tilstand når du hører bestemte sætninger?

Peter