Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
God fotobog
Fra : Stageway

Dato : 14-05-02 21:58

Hej.

Jeg har taget billeder i en del år, men vil gerne have en viden om de basate
teknikker.
Kan i anbefale en god bog?
Jeg har set lidt på "Politikens store fotobog". Er den noget værd?

Anders Boel

Fra : HB Nielsen

Dato : 14-05-02 22:44

Jeg kan godt anbefale den, men også PhotoCares bøger som kan får gratis i
butikkerne.

Fra : Kenneth Darling Soer~

Dato : 15-05-02 09:11

"HB Nielsen" <hb_nielsen@hotmail.com> wrote in

> [...]

Jeg synes ikke at jeg lærte noget specielt af Politikens bog - jeg brugte
www.photo.net/learn i stedet for. Men hvad mener du med basale teknikker?
Lukkertid og blænde? Eller perspektiv, komposition og lignende?

--
Hilsen
Kenneth

e-mail: kenneth at darling dot dk
http://www.fotokritik.dk/oversigt.html?bruger=48
http://www.photo.net/photodb/user?user_id=255231

Fra : Stageway

Dato : 15-05-02 10:34

"Kenneth Darling Soerensen" <dont@sp.am> skrev:

> Men hvad mener du med basale teknikker?
> Lukkertid og blænde? Eller perspektiv, komposition og lignende?

Det er lukkertid og blænde jeg gerne vil lære mere om. Indtil videre har jeg
ladet mit kamera styre den side af billedet, men jeg vil gerne selv have
mere kontrol over teknikkerne så men kan udnytte dem til af få bedre
effekter i sine billeder.

Jeg har også læst photocare's bøger, men de er for basale.

Regards

Anders

Fra : Kenneth Darling Soer~

Dato : 15-05-02 13:34

"Stageway" <stageway@hotmail.com> wrote in

> [...]
> har jeg ladet mit kamera styre den side af billedet, men jeg vil gerne
> selv have mere kontrol over teknikkerne så men kan udnytte dem til af

Så vil jeg anbefale photo.net som jeg skrev i mit første indlæg.

Fra : Mikael

Dato : 15-05-02 15:43

"Stageway" <stageway@hotmail.com> wrote in

billeder.

Må jeg anbefale en evt. indmeldelse i en af de mange fotoklubber der findes
i landet. Her er der som regel flere erfarne fotografer, som meget gerne
deler af deres viden.

Mikael

Fra : Stefan Rasmussen

Dato : 15-05-02 13:46

"Stageway" <stageway@hotmail.com> wrote in message news:<3ce17a94$0$243$ba624c82@nntp01.dk.telia.net>...
> [...]
> teknikker.
> Kan i anbefale en god bog?
> Jeg har set lidt på "Politikens store fotobog". Er den noget værd?

Hej Anders !!

Jeg har selv bogen og syntes den er meget god

Du kunne evt. låne den på biblioteket til gennemsyn inden du køber den

mvh

Stefan

Fra : Morten Winther

Dato : 17-05-02 09:01

> [...]
> teknikker.
> Kan i anbefale en god bog?
> Jeg har set lidt på "Politikens store fotobog". Er den noget værd?

Som det oftes er med tekniske bøger findes de bedste på engelsk.

Jeg kan anbefale dem fra Michael Langford - brugte dem da jeg havde
fotografi som fag i England.

http://www.amazon.co.uk/exec/obidos/ASIN/0240515927/ref=pd_sim_b_dp/202-1920
572-2040656

http://www.amazon.co.uk/exec/obidos/ASIN/0240514866/ref=sr_aps_books_1_2/202
-1920572-2040656

/ morten

www.megapixel.dk - Dit fotoalbum på nettet!

Fra : Morten

Dato : 17-05-02 09:41

> Jeg har taget billeder i en del år, men vil gerne have en viden om de basate
> teknikker.
> Kan i anbefale en god bog?

Mogens von Haven udgav i 1985 "600 fototips" (Lademann), som jeg som
nybegynder har stor glæde af. Men jeg er jo også lidt grøn

Jeg er kun lige begyndt at kigge i den, og da der jo faktisk _er_ 600 fototips
kan jeg ikke lige overskue, om den mere erfarne fotograf kan have glæde af
bogen, men den er bestemt et kig værd.

Mvh.
Morten

Fra : Gjøl

Dato : 17-05-02 10:15

"Morten" <morten789@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Mogens von Haven udgav i 1985 "600 fototips" (Lademann)

Jeg har en ældre sag også fra Lademan der er af John Hedgecoe titlen er Fotograf,
Fotografering, Fotografi,
men den er vist tilbage fra den tid hvor alle havde en lysmåler om halsen og eget
mørkekammer.
Jeg har vist fået den i 1976, men ganske spændende at kigge i igen.

Fra : Magnus Rohde

Dato : 17-05-02 10:56

Gjøl <canislupus@UDpc.dk> wrote:

> [...]
> hvor alle havde en lysmåler om halsen og eget mørkekammer. Jeg har vist
> fået den i 1976, men ganske spændende at kigge i igen.

Han (John Hedgecoe) har også lavet en nyere bog der hedder "Foto
håndbogen, et aktivt fotokursus". Den er fra ca. 1990, og den har et
kort (ca. 20 sider) indledende afsnit om teknik. Resten af bogen handler
om forskellige "projekter", dvs. motivtyper man kan give sig i kast med,
selvfølgelig med diverse tips undervejs.

Magnus

Fra : Kristian Amby

Dato : 18-05-02 10:38

On Fri, 17 May 2002 11:14:41 +0200, "Gjøl" <canislupus@UDpc.dk> wrote:

> [...]
>Fotografering, Fotografi,
>men den er vist tilbage fra den tid hvor alle havde en lysmåler om halsen og eget

Det er vi da nogle, der har endnu.

Hedgecoe har skreveet mange bøger. Hvor belærende de er, ved jeg nu
ikke, men det er en imponerende samling billeder af egen produktion,
han illustrerer dem med. Dem kan vi vist alle lære af, og det uanset
om vi er analoge eller digitale.

Mvh
kristian Amby

Fra : B.Kjær

Dato : 19-05-02 09:52

Hej

Prøv på biblioteket om du kan få fat i Politikens Foto af Tommy Frenning
de giver en meget grundig beskrivelse af de tekniske sider. Betydelig
bedre end de nyere udgaver af Thomas Nykrog

m.v.h.
Bjarne Kjær

Fra : jan.bundgaard@get2ne~

Dato : 19-05-02 19:48