drægtighedstest
Fra : Winnie Steen

Dato : 14-05-02 22:23

Er der nogle der har erfaringer med sikkerheden - og prisen - af en
drægtighedstest baseret på undersøgelsen af relaxinhormonet?
mvh Winnie Steen

Fra : Doggy

Dato : 15-05-02 13:13

"Winnie Steen" <wist@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Er der nogle der har erfaringer med sikkerheden - og prisen - af en
> drægtighedstest baseret på undersøgelsen af relaxinhormonet?
> mvh Winnie Steen

Hej Winnie

Man kan godt påvise en stigning i hormonet relaxin omkring 4 uger henne i
drægtigheden,men såvidt jeg er orienteret er det en vanskelig måling at
udføre med sikkerhed og jeg er ikke sikker på at den overhovedet laves i
Danmark. Hvis den gør, kunne jeg forestille mig at det er en dyr måling.

Hvis du gerne vil vide om din tæve er drægtig, kan den jo scannes fra 25.
dagen

En trænet dyrlæge kan mærke fosterblærerne gennem bugvæggen mellem 3. og 5
uge.

Et andet spørgsmål er om det er pengene værd at foretage disse
undersøgelser. Hvis tæven ikke er blevet drægtig, skal man jo alligevel
vente til næste løbetid.

Jeg har aldrig fået scannet mine tæver, men venter i spænding. Jeg har
næsten hver gang mine tæver er blevet parret, kunnet mærke en tydelig
forskel på deres adfærd, som viste mig, at de var drægtige. 2 gange er den
samme tævehund gået tom og hun udviste ingen tegn på graviditet overhovedet,
så jeg vidste inderst inde godt, at parringen ikke var lykkedes.

Hilsen

Merete

Fra : Jo-Ann

Dato : 15-05-02 13:22

Hejsa Winnie !

Testen er rimelig dyr - ja og der er samme "fejl" ved den som ved de andre
typer test, nemlig at tæven fra det tidspunkt (21. - 28. dagen) stadig kan
nå at gå tom.

Da min tæve var på 28. dagen var vi ved dyrlægen som kunne mærke at der var
hvalpe i hende - og endda en hel del hvalpe. Ja, så det synes jeg er den
bedste metode. Men uanset hvad, så er det jo helt sikkert at man selv kan se
senere om tæven er drægtig eller ej..men hvor EEERRR det dog lang tid at
vente ! (Kender det godt).

Mvh

Jo-Ann

Fra : Winnie Steen

Dato : 16-05-02 12:10

Tak for svarene!
Problemet er, at vi havde en hanhund på besøg i fire døgn, hvor jeg konstant
overvågede dem på afstand. Begge var parringsivrige, men han kom ikke på
noget tidspunkt tæt nok på, og begge har haft hvalpe før. En nat var hun
brudt ind til ham, men var jeg næsten sikker på der ikke var sket noget,
efter det jeg havde observeret. - Men hun har ændret adfærd, sover meget, er
ikke så legesyg som normalt, patterne vokser osv. - Har aldrig været falsk
drægtig.
Nu havde jeg indstillet mig på, at det ikke blev denne gang der kom hvalpe
men er der, skal sommerplaner jo ændres igen.
Hilsen Winnie