MS Windows
briani 27239
Promise onboard controler og Win XP! WAS: ~
Fra : Lars B. Jensen

Dato : 14-05-02 18:28

I en anden tråd spørger jeg til hjælp med et mærkeligt problem, hvor Windows
XP med 30 sekunders mellemrum pauser helt, og stopper alt aktivitet...

Jeg har nu fået lokaliseret den hardware der gør det, og det er min onboard
Promise Fasttrak 100 Lite.

Jeg kan godt disable den, men på controleren sidder en disk jeg meget nødigt
vil undvære.

Windows XP er installeret unden ACPI (den gør det også med ACPI),
controleren ligger alene på IRQ 11, og den har den nyeste driver til Windows
XP

Jeg håber at en eller anden kommer med et rigtig guldkorn (og nej, at
disable den er ikke et guldkorn!), da jeg er oppe på at have sloges med det
i 10 timer snart....

Lars B

Fra : Madsen

Dato : 14-05-02 19:08

Lars B. Jensen skrev:

> Jeg har nu fået lokaliseret den hardware der gør det, og det er
> min onboard Promise Fasttrak 100 Lite.

Jeg flytter lige med herned :)

Lidt søgen rundt på nettet tyder på at man skal installere en
driver til controlleren under installationen af WinXP, på samme
måde som man f.eks. skal i Win2000 hvis man installerer den på
en disk der er koblet på en ATA100-controller.

Muligvis tager jeg fejl da der på nedenstående link er talt om
RAID-problemer, men det er trods alt samme controller der tales
om. (makeashorterlink.com er pt. nede.)

<http://216.239.51.100/search?q=cache:kTBQmt6y6pkC:bbs.pcstats.com/viahardware/messageview.cfm%3Fcatid%3D32%26threadid%3D9542+Promise+Fasttrak+100+Lite+MSI+WinXP&hl=da>

Madsen.

Fra : Lars B. Jensen

Dato : 14-05-02 19:15

> Jeg flytter lige med herned :)

Glimrende, for alle problemer fra den gamle tråd som intet har med
controleren at gøre, er løste :)

> [...]
> måde som man f.eks. skal i Win2000 hvis man installerer den på
> en disk der er koblet på en ATA100-controller.

Det er faktisk prøvet. Før, inden den heeelt nye installation lavet for 1
time siden, fik den en "F6" for installation af 3. parts controlere, men
problemet var der stadig :/

> Muligvis tager jeg fejl da der på nedenstående link er talt om
> RAID-problemer, men det er trods alt samme controller der tales
> om. (makeashorterlink.com er pt. nede.)

Desværre er der heller ikke _det_ :(

Som en lille test har jeg nu pillet disken af controleren, men med
controleren aktiv, og der synes problemet heller ikke at opstå! Det er altså
temmelig mærkeligt dette her.

Nu vil jeg lige prøve et par ting:

1. Sætte disken først på kablet til RAID controleren (sidder som nr. 2 nu,
men det har den altid gjort)
2. Skifte kablet ud.

Det er helt klart når controleren skal bruge tid på at "tale" med disken det
går galt... altså, også selv om disken ikke bliver brugt, men blot er
tilsluttet....

> Med venlig hilsen
> Madsen.

Lars B
Som snart giver op, men ikke helt!

Fra : Allan Riise

Dato : 14-05-02 19:30

Lars B. Jensen <lars@zulfo.dk> scribbled:
> [...]

> nødigt vil undvære.

> controleren ligger alene på IRQ 11, og den har den nyeste driver til

Kan godt være at det ikke virker, når nu controlleren ligger alene på IRQ11,
men prøv alligevel at tildele den en anden IRQ manuelt i din BIOS, det kunne
jo være tricket.
Ellers henvend dig til Microblød og controller fabrikanten og fortæl dem om
problemet, kunne jo tænkes at du ikke har været/er den eneste.

Venligst ...
--
-- Allan Riise -- ICQ 55853098
-- www.AriSoft.dk --

Fra : Lars B. Jensen

Dato : 14-05-02 20:21

"Lars B. Jensen" <lars@zulfo.dk> wrote in message
> [...]
> XP med 30 sekunders mellemrum pauser helt, og stopper alt aktivitet...
>
> Jeg har nu fået lokaliseret den hardware der gør det, og det er min

Okay, jeg ved ikke om jeg skal græde eller grine, være flov eller gemme mig
langt lang væk :)

Jeg kom i tanke om, at jeg kortvarigt har haft disken på RAID controleren
sat i en anden pc, hvor den kørte som slave.

I den anden maskine, med alle problemerne, kørte den som master, og det var
der heller ikke nogen problemer i, den blev fint fundet af controleren, men
en lille dim detalje:

Aldrig har SÅ lille et stykke plastic, givet SÅ mange skide problemer!! En
ækel lille jumper var alt der skulle til. Jumpet som master, single drive,
giver det ikke længere problemer...

Tak til de der gav sit besyv med, især Madsen, som er kommet med en masse
gode ideer, og som måske kan hjælpe med mit aller aller sidste problem:
Maskinen resetter stadig ved afvikling af video (alle formater), og i alle
players..

Det er et MSI GeForce 2 MX 400, med Windows XP's egne drivere (igen: det har
kørt før...)

Problemet har også denne gang været der siden geninstallation af XP (alle 3
gange)...

Lars B

Fra : Madsen

Dato : 14-05-02 21:18

Lars B. Jensen skrev:

> 1. Windows hænger lidt, og lyden spiller videre, og så resettes
> der, uden fejlmeddelelse
> 2. Windows resetter uden fejlmeddelelse

Også selvom du har stillet Windows til at den ikke skal genstarte ved
fejl?

> Følgende er det eneste af system loggen jeg kan se kan have lidt
> med det at gøre:
>
> Error code 000000d1, parameter1 f1c37564, parameter2 00000002,
> parameter3 00000000, parameter4 f1c37564.

Åhh nej. Ikke til at gennemskue.
Jeg oplevede det samme hos en kammerat hvor jeg var så dum at hente
den nyeste driveropdatering til grafikkortet på Windows Update. Den
fik ikke fejlen ved videoafspilning, for så langt nåede den aldrig
at komme. Som regel skete det inden skrivebordet kom frem, altså en
blå skærm da automatisk genstart var slået fra. Den blå skærm havde
nogenlunde samme fejlmeddelelse som du nævner.
Jeg kunne ikke løse det og blev nødt til at stille den tilbage til
før driveropdateringen. Hans grafikkort skal også bruge de her
Nvidia-drivere, som vel også et dem du kører med, når du har et
Geforce-kort.

> Spørgsmålet er om det er grafikkortet der lider overlast af at min
> FSB er 266Mhz ? Det er et billigt MSI GeForce 2 MX, som kørte fint
> med 133Mhz på FSB'en. Egentlig kører den også fint nu, undtagen
> ved afvikling af video.

Videoafspilning kræver vel også en del af grafikkortet, men det tyder
nu på en konflikt af en art. Jeg ville nok vælge at prøve de nyeste
drivere fra Nvidia, i stedet for dem Windows stiller til rådighed.
Hvilken Nvidia-drivere der så er bedst til WinXP ved jeg ikke. Jeg
synes personligt det er en jungle af finde rundt i de Nvidia-drivere.

Måske det også var værd at prøve med 133 FSB. Hvis problemet forsvinder
her, så tyder det vel på at det ikke kan klare mosten på 266 Mhz?

Madsen.

Fra : Lars B. Jensen

Dato : 14-05-02 21:29

> Måske det også var værd at prøve med 133 FSB. Hvis problemet forsvinder
> her, så tyder det vel på at det ikke kan klare mosten på 266 Mhz?

Og ja, det løste problemet :(

Det er lidt irriterende.... nej... meget... det er sikkert rammen på kortet
der bliver alt for varme :/

Nå, jeg må i tænkebox... og på nettet og kigge efter mulige løsning, ind til
at et nyt grafikkort bliver aktuelt. Desværre er mit kære ASUS V7700 lige
afgået ved døden (jeg sidder i held for tiden!)

> --
> Med venlig hilsen
> Madsen.

Lars B

Fra : Madsen

Dato : 14-05-02 21:57

Lars B. Jensen skrev:

> [...]
> løsning, ind til at et nyt grafikkort bliver aktuelt. Desværre er
> mit kære ASUS V7700 lige afgået ved døden (jeg sidder i held for

Surt show. Har du været omkring Matrox.com i dag? De har gang i noget
nyt der vist er værd at vente på. ;)

Tror du ikke gutterne i <news:dk.edb.hardware.grafikkort> kan hjælpe
dig? Jeg forestiller mig en kraftig køler eller sådan noget, men det
ved de sikkert bedre.

Madsen.

Fra : Lars B. Jensen

Dato : 14-05-02 22:16

> Surt show. Har du været omkring Matrox.com i dag? De har gang i noget
> nyt der vist er værd at vente på. ;)

Det vil jeg da lige snuse til!

> Tror du ikke gutterne i <news:dk.edb.hardware.grafikkort> kan hjælpe
> dig? Jeg forestiller mig en kraftig køler eller sådan noget, men det
> ved de sikkert bedre.

Jeg prøver der, og jeg er også i gang på dk.edb.hardware.bundkort

Tak for dig hjælp!

> --
> Med venlig hilsen
> Madsen.

Lars B

Fra : Madsen

Dato : 14-05-02 20:46

Lars B. Jensen skrev:

> Maskinen resetter stadig ved afvikling af video (alle formater),
> og i alle players..
>
> Det er et MSI GeForce 2 MX 400, med Windows XP's egne drivere
> (igen: det har kørt før...)

Godt at du fik controlleren til at makke ret. :)

Mht. afspillerne der crasher, er du så sikker på at du har installeret
de codecs der skal til for at afspille filerne? Normalt burde
afspilleren dog ikke crashe ved det, men mange videoformater er jo
i det her berømte DivX-format og andet halløj som kræver at du
installerer det rigtige codec i Windows. Har du geninstalleret disse
codecs?

Hvis du går ind i Kontrolpanel > Administrative værktøjer > Computer
Administration > Logbog, hvad står der så ud for enten System eller
Program? Har WinXP lavet en log over hvorfor afspilleren gik ned?

Madsen.

Fra : Lars B. Jensen

Dato : 14-05-02 21:01

> Godt at du fik controlleren til at makke ret. :)

Det tog også sin tid :)

> Mht. afspillerne der crasher, er du så sikker på at du har installeret
> de codecs der skal til for at afspille filerne?

Alle codecs er på plads.

Jeg kan starte f.eks. en film op (jaja, det er ikke helt lovligt), og den
kører i 2-5 sekunder, og så sker der 1 af 2 ting:

[...]

Jeg har installeret Via 4in1 (problemet var der både med og uden), jeg har
installeret de nyeste drivere til grafikkortet (problemet var der både med
og uden), og jeg har alle codecs installeret.

[...]
Jeg har ikke installeret spil på maskinen, men mit gæt er at det er den
heller ikke glad for.

Hvis nu det var grafikkortet, så skulle jeg mene at det på et eller andet
tidspunkt også ville få maskinen til at resette uden at jeg afspiller
video... men hvad ved jeg efterhånden.

Jeg har prøvet at sætte farvedybden til 16bit, men nu prøver jeg lige at
ændre skærmopløsning til 640x480 også... alt skal prøves...

> Med venlig hilsen
> Madsen.

Lars B