mentaltest
Fra : Bettina

Dato : 14-05-02 12:39

afledt af tråden om udstillingsline kunne jeg da godt tænke mig at vide, om
der er andre måder at få lavet en mentaltest på, end når de lige arrangerer
det (måske en gang årligt) ude hvor jeg går til træning.

??

Bettina

Fra : Doggy

Dato : 14-05-02 13:21

"Bettina" <bep@bankinvest.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
arrangerer
> det (måske en gang årligt) ude hvor jeg går til træning.

Hej Bettina

Mentaltesten bliver arrangeret af specialklubberne og nogle af klubberne har
planlagt flere arrangementer i løbet af et år. Du kan få din hund
mentaltestet, hvis den har en DKK stambog og hvis der er udarbejdet en
ønskeprofil for din race.

Mentaltesten tager ca. 1 time og det er mentaltestere uddannet hos DKK der
står for beskrivelsen. Hunden kan beskrives fra den er 10 måneder gammel.
Det er hundens reaktion på forskellige påvirkninger der testes og man
forsøger at adskille hundens medfødte adfærd fra det tillærte idet det er de
medfødte reaktioner der er interessandte.

Mentaltesten er iøvrigt et meget brugbart redskab i arbejdet med en bedre
avl, idet man ved at mentalitet også er arvelig.

Hilsen
Merete

Fra : Jo-Ann

Dato : 14-05-02 13:21

Hej Bettina !

RRK (ridgeback klubben) afholder to unghundemental prøver årligt. En på
sjælland og en i jylland.

Jeg ved ikke hvor du træner, men gad da nok vide hvad det er for "test" de
har der. Hvis du træner i en schæfer eller rottweiler klub, så KAN det da
godt være det er unghundementaltesten som er "godkendt" af DKK, men ellers
tvivler jeg.

DKK's unghundementaltest er så vidt jeg ved den eneste som registreres (og
det kun mens hunden har en bestemt alder).

Mine små hvalpe skal "mentaltestes" når de er 7 uger, det bliver spændende
at se - ja og se om testen siger det samme om jeg mener om hvalpene.

Mvh

Jo-Ann

Fra : Bettina

Dato : 15-05-02 09:54

"Jo-Ann" <joann@rhodesian-ridgeback.dk> wrote in message
news:3ce100c2$0$18639> Jeg ved ikke hvor du træner, men gad da nok vide hvad
> [...]
> godt være det er unghundementaltesten som er "godkendt" af DKK, men ellers

Så vidt jeg ved (det er ved at være temmelig længe siden jeg prøvede det
sidst - 5 år for at være nøjagtig), er det DKK folk de får ud til at lave
testene.
Jeg går ikke i en race-klub, men hos Vestegnens hundeskole hvor vi er måske
100 hunde af alle mulige racer.
Jeg tror nok hunden skulle være fyldt enten 18 måneder eller 2 år (kan jeg
ikke huske) for at tage testen...måske skulle den netop være under den
alder, som Lars skriver andet steds i tråden.

Om den er godkendt og bliver registreret osv aner jeg ikke, men det skal jeg
da selvfølgelig lige undersøges.
Er testen ikke den samme uanset race og skal så sammenholdes med
raceprofilen?
Kræves sådan en test godkendt hvis jeg vil have hvalpe på hende? Kan den
ikke "bare" bruges som indikation overfor evt. hvalpekøbere, for at vise
hvordan hvalpemor er?

Jeg prøvede det på min "gamle" hund og resulatet var ikke særlig
overraskende. Den eneste del af testen der irriterede mig lidt var
"jagtinstinkt", hvor hunden skulle sidde på plads og uden kommandoer af
nogen af evt. løbe efter en klud der blev slæbt med snor hen ad jorden.
Jeg tror han var 1½ år på det tidspunkt og i hvert fald for trænet til at
løbe efter kluden uden at være givet fri. Hvilket resulterede i en
konklusion om, at hans jagtinstinkt ikke var særlig veludviklet.
baaah.
Så skulle de ha se ham, hvis han havde "fået lov".

Nå, men det er en helt anden slags og et lidt for langt forsøg på at besvare
dit spørgsmål

Bettina

Fra : Pia

Dato : 15-05-02 10:03

"Bettina" <bep@bankinvest.dk> wrote in message news:3ce221df$0$10679
> [...]
> baaah.
> Så skulle de ha se ham, hvis han havde "fået lov".

fnis, jeg må vist se at få trænet Max lidt mere... (1½ år og et særdeles
godt jagtinstinkt)

:Pia

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 14-05-02 13:40

"Bettina" <bep@bankinvest.dk> writes:

> afledt af tråden om udstillingsline kunne jeg da godt tænke mig at vide, om
> der er andre måder at få lavet en mentaltest på, end når de lige arrangerer
> det (måske en gang årligt) ude hvor jeg går til træning.

Du har måske hørt sagen fra Århus med de to rottweilere? Bare gør som
dem: Få din hund til at bide en masse mennesker!

Undskyld, jeg kunne ikke lade være.

Jeg ville spørge dyrlægen eller klubben. Dem der kan gøre det, vil vel
også gøre det for dig. Jeg vil tro det er dyrt, men jeg er sikker på
at det kan lade sig gøre.
http://usenet.dk

Fra : René Løweneck

Dato : 14-05-02 14:18

> "Bettina" <bep@bankinvest.dk> writes:

> Du har måske hørt sagen fra Århus med de to rottweilere? Bare gør som
> dem: Få din hund til at bide en masse mennesker!
>
> Undskyld, jeg kunne ikke lade være.

Hej Betina !

Jeg tænkte på, om du ikke lige kunne uddybe dette nærmere ?

René Løweneck
www.loweneck.dk
Fra 0 til opdateret på under 60 sekunder...

Fra : René Løweneck

Dato : 15-05-02 09:19

Trine Kornum Christiansen <news@trinekc.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:u4rha52ee.fsf@trinekc.dk...

> Du har måske hørt sagen fra Århus med de to rottweilere? Bare gør som
> dem: Få din hund til at bide en masse mennesker!
>
> Undskyld, jeg kunne ikke lade være.

Hej Trine !

Fra : Dorthe Prip Lahrmann

Dato : 15-05-02 10:47

"René Løweneck" skriver:

> Trine Kornum Christiansen <news@trinekc.dk> skrev i en
> nyhedsmeddelelse:u4rha52ee.fsf@trinekc.dk...

> Hej Trine !
>
> Jeg tænkte på, om du ikke lige kunne uddybe dette nærmere ?

Hej René
Jeg tror bare hun mente at de to hunde der "optrådte" i denne sag jo
skulle mentaltestes før evt. aflivning kom på tale.
Dorthe

Fra : Mathilde

Dato : 14-05-02 14:07

Hej Bettina

Hvorfor vil du havde din hund mentalteste?

Venlig hilsen
Mathilde

Fra : Bettina

Dato : 15-05-02 10:00

"Mathilde" <maloho@hotmail.com> wrote in message
> Hej Bettina
>
> Hvorfor vil du havde din hund mentalteste?

Hej Mathilde
Fordi jeg overvejer at få hvalpe på hende næste år.
En præmie på en udstiling og HD/AA fotograferinger siger jo kun noget om
hendes fysiske tilstand, mens en mentaltest vil kunne give potentielle
hvalpekøbere en ide om, hvad det er for en hund deres hvalpe arver deres
temperament fra.
Selv kiggede jeg langt mere på forældrenes temperament/mentalitet end
udseende da jeg var på udkig efter hvalp og der var meget hurtigt ingen
tvivl om, hvor Mocka har fået sit dejlige sind fra (sin mor).

Bettina

Fra : Lars

Dato : 14-05-02 20:58

Hej Betina

Jeg formoder, at du hentyder til DKK's mentaltest / mentalbeskrivelse for
unghunde, som du kan læse mere om her: http://www.dansk-kennel-klub.dk -
følg linket mentalbeskrivelser.
Der kan du også se ønskeprofilen for din race og en kalender over testdage.

Til info, så er en ønskeprofil et slags "billede / beskrivelse" af, hvordan
racens specialklub har vurderet at en hund af den pågældende race helst skal
opføre sig, hvis den prøves ved en mentaltest.
F.eks. om hunden er villig til at have kontakt med mennesker, viser
forsvarsadfærd, er bange for lyde osv. osv.
Ved at have en standardiseret test sikrer man at testresultaterne for
forskellige hunde kan sammenlignes uanset om testen er lavet det ene eller
det andet sted og uanset hvem der har udført den.

Hvis det - som jeg formoder - er DKK testen, du tænker på, så kræver en test
en del forberedelse:
- Der skal tre uddannede mentaltestbeskrivere til, som alle vurderer og
noterer hvordan hunden opfører sig under testen
- Der skal findes et egnet sted til testen
- Der skal skaffes og opstilles de til testen nødvendige rekvisitter.
- Der skal "skaffes" en gruppe mennesker, som kan - skal vi kalde det -
hjælpe til på dagen
Der skal samles et tilstrækkeligt antal hunde, så økonomien kan løbe rundt,
da beskriverne skal have mad og kørepenge.

Hvorfor laver man så sådan en test?
Det gør man for at få et billede af en hunds mentale "tilstand" - om den
mentalt er, som racen skønnes at burde være.
Bruges testen fornuftigt - dvs. kigger opdrætterne på en hunds
testresultater, før de vælger avlshunde, kan den være med til at sikre, at
en race ikke mentalt bevæger sig væk fra det man ønsker eller måske netop
bevæger sig væk fra en adfærd i racen. En adfærd man ønsker at dæmpe -
f.eks. kunne det være agressivitet overfor mennesker.
Der er faktisk specialklubber, som har brugt / bruger testen med det formål.
Testen kan også bruges af ejeren af hunden til at få en indsigt i hundens
adfærd og kan være et fingerpeg og inspirationskilde til hvordan der skal
arbejdes med hunden.

Man tester helst hunden mens den er fra 1 til 2 år gammel.
I den periode er der størst chance for, at det er hundens nedarvede
mentalitet, der kommer frem og ikke dens indlærte adfærd.
Selvfølgelig kan man også teste senere, men så registreres resultatet ikke i
DKK's register og bruges derfor heller ikke som info ifbm. avlsudvælgelse,
men ejeren kan selvfølgelig stadig bruge det til at blive klogere på sin
hund.

Til de interesserede kan jeg varmt anbefale at tage ud og overværer en sådan
test. Det er absolut givtigt. Man er oftest hjertelig velkommen, da der er
brug for en del tilskuere til en sådan test.

Hvis du Betina ønsker at få lavet en test på din hund, kan du jo prøve at
kontakte de ansvarlige for de prøver, der foregår i nærheden af hvor du bor
(se oversigt på DKK siden).
Hvis der er en ledig plads til en prøve, er de helt sikkert interesseret i
at få den udfyldt og det kan jo så komme dig til gode, men da det tager ca.
en time at teste en hund, er det jo begrænset hvad der kan nås på en dag.

Jeg håber det var information som dette du eftersøgte.

Venlig hilsen
Lars Kr. Nielsen

Fra : Bettina

Dato : 15-05-02 09:43