Switch til "webserver" serverrum.
Fra : Tony

Dato : 13-05-02 22:33

Vi har et serverrum md 16 servere, alle koblet sammet i et internt net
(192.168.0.1-192.168.0.255) netværk. via 3 switche.

Alle servere er koblet på switche med enten "3com", "intel" eller dual
"compaq" 100 mbit netværkskort.

Eneste vej "ind og ud" til Internettet er igennem en firewall, der har 2 x
100mbit netkort på hhv. "indersiden" og "ydersiden".

P.t. har vi store "udefinerbare" problemer i netværket og jeg skyder på at
vores switche ikke kan klare presset mere.

Hvad vil være normalt at bruge af switche i et netværk med 5-6 webservere
som accesses "udefra", 3 SQL 2000 servere som accesses "indefra", et par
mailservere, filservere osv. ?

Der må være en enorm trafik internt ? (jeg ved ikke så meget om det)

Er et 100 mbit switched netværk "nok" - og skal man connecte de enkelte
switche via 1000 mbit links eller er 100 mbit nok, sålænge man har nogle
"ordentlige" swiche.

Vi kører Intel 460 Switche og nogle mindre "low end" 100 mbit switche - kan
de være grund til netværksproblemerne ?

Problemerne er servere der ikke svarer, og som så svarer 10 sekunder senere.
Langsomme svartider, og pludselig normale svartider, og 25 sekunder senere
laaaange svartider igen.

Nogle ideer, inden jeg jeg investerer i nogle store switche, og hvilke
switche ville man evt. anbefale ?

På forhånd mange tak for jeres hjælp, ...

-
Mvh
Tony Fonager

Fra : Steen Suder

Dato : 13-05-02 22:51

Tony wrote:

<KLIP>

> P.t. har vi store "udefinerbare" problemer i netværket og jeg skyder på at
> vores switche ikke kan klare presset mere.

Det første du gør er at finde ud af hvad årsagen problemet er, inden du
farer ud og bruger penge på nyt udstyr.
Det kan jo være at det bare er dårlige kabler, en defekt etc.
Lav nogle målinger, spørg switchene om kollisioner etc.

<KLIP>

--
Steen Suder
http://www.suder.dk/ - Nu med ønskeseddel!

Fra : Tony

Dato : 13-05-02 23:06

Tak for dit svar - nu er du ikke den eneste der har skrevet "lav nogle
målinger".

Jeg vil MEGET gerne løse problemet, istedet for at smide en stor pose penge
i nyt hardware.

Men hvordan laver jeg disse "målinger" ?

Brug af software, tips og tricks, modtages med kyshånd ... eller et link til
en side på nettet der kan hjælpe ...

-
Mvh
Tony

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 13-05-02 23:19

Hej "Tony" <tony@fonager.dk>

> [...]
>
>Men hvordan laver jeg disse "målinger" ?
>
>Brug af software, tips og tricks, modtages med kyshånd ... eller et link til

Jeg vil gætte på at en professionel netnisse vil kunne identificere og
enten løse det eller pege på løsninger i løbet af en dag. Det er de
bedste 10 tusinde du kommer til at give ud i lang tid og brug
lejligheden til at se over skulderen og få nogle staldtips.

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Tony

Dato : 13-05-02 23:27

Kan du anbefale en eller flere "netnisser" ?

Ingen tvivl om at det kan forbedres

-
Mvh
Tony

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 13-05-02 23:34

Hej "Tony" <tony@fonager.dk>

>Kan du anbefale en eller flere "netnisser" ?

De tre største i DK er Eterra, TDC og Netdesign.

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 13-05-02 22:50

Hej "Tony" <tony@fonager.dk>

Der er virkelig ingen grund til at crossposte mellem de to
netværksgrupper. Meningen er at dele emnerne og det virker jo ikke ret
godt når folk sender til begge grupper, vel?

Followup er sat til dk.edb.netvaerk.

> [...]
>mailservere, filservere osv. ?
>
>Der må være en enorm trafik internt ? (jeg ved ikke så meget om det)

Lav nogle målinger.

>Er et 100 mbit switched netværk "nok"

Nok til hvad? Det afhænger i den grad af hvad du bruger serverne til.
Lav nogle målinger. Som udgangspunkt er switched 100Mbps hurtigt og
fuldt ud tilstrækkeligt på de fleste små og mellemstore netværk.

>- og skal man connecte de enkelte
>switche via 1000 mbit links eller er 100 mbit nok, sålænge man har nogle
>"ordentlige" swiche.

Det kommer igen an på hvor meget data der overføres og hvordan
serverne er fordelt på switchene i forhold til de data der skal
overføres. Som udgangspunkt er det en god idé at have højere
båndbredde mellem switchene end til de enkelte porte for at undgå
congestion.

> [...]
>Langsomme svartider, og pludselig normale svartider, og 25 sekunder senere

Det lyder mest som kollisioner som følge af duplexkonflikt. Check dine
indstillinger og sørg for at duplex er låst til det samme i begge
ender.

>Nogle ideer, inden jeg jeg investerer i nogle store switche, og hvilke
>switche ville man evt. anbefale ?

Jeg er erhvervsskadet og er derfor ret glad for Cisco. Men hvis det du
har brug for blot er nogle bokse der kan flytte en masse pakker, så er
der andre der kan lavere glimrende produkter til væsentlig under hvad
man skal give for Cisco.

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Morten Dejgaard

Dato : 13-05-02 22:59

> [...]
> har brug for blot er nogle bokse der kan flytte en masse pakker, så er
> der andre der kan lavere glimrende produkter til væsentlig under hvad

HP laver også nogle ret gode Procurve switche, dog ligger prisen heller
ikke i den billige ende for de større, men de kan også fortælle dig hvis
der er et link der er ved at blive overbelastet, kig på Procurve 4000M og
opefter.

--
Morten Birkelund

Fra : Ulrik Lunddahl

Dato : 14-05-02 22:50

"Morten Dejgaard" <mortendb@remember.dk> wrote:

> [...]
> der er et link der er ved at blive overbelastet, kig på Procurve 4000M og

IMHO skal man ikke kikke på HP Procurve Switch 4000M ret meget længere, og
da slet ikke efter de nye 4100 og 5300 switche er klar til levering og
priserne er justeret.

Se f.eks.: http://www.proconsult.dk/go/nethpj4888a

P.S. Jeg arbejder i ovenstående firma.

--
Med Venlig Hilsen

Ulrik Lunddahl - nospam037@lunddahl.dk
My heroes: Heddy Lamar & George Antheil

Fra : LaissezFaire

Dato : 15-05-02 00:39

Hmm...stort eller lille:

3 switche til 16 servere?
Kollisioner, portkonfigurationer, båndbredder og fakta/målinger...
Hvorfor ikke sætte alle servere på én (1) fornuftig stor switch med mange
Gbit backbone (á la Cisco 35XX/295X)?

/SJN

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 15-05-02 06:12

Hej "LaissezFaire" <news@laissezfaire.dk>

>3 switche til 16 servere?
>Kollisioner, portkonfigurationer, båndbredder og fakta/målinger...
>Hvorfor ikke sætte alle servere på én (1) fornuftig stor switch med mange
>Gbit backbone (á la Cisco 35XX/295X)?

Ja, det kunne være en udmærket løsning. Men derfor mener jeg stadig
det er relevant at identificere problemet for det er ikke sikkert det
er båndbredden i netværket. Hvis f.eks. det er relateret til
kollisioner og duplex (som beskrivelsen godt kunne antyde) så er det
meget muligt at 1) det eksisterende netværk er Godt Nok (tm) og 2) at
fejlen flytter med til nyt udstyr fordi den skyldes opsætning og ikke
hardware.

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : OC

Dato : 14-05-02 09:12

"Tony" <tony@fonager.dk> wrote

> P.t. har vi store "udefinerbare" problemer i netværket og jeg skyder på at
> vores switche ikke kan klare presset mere.

Har I alle patches på plads og ingen hackere?

> Problemerne er servere der ikke svarer, og som så svarer 10 sekunder senere.
> Langsomme svartider, og pludselig normale svartider, og 25 sekunder senere
> laaaange svartider igen.

Hvis jeres servere bevidst bruger tiden "ude i byen" som robotter er det nok
forkert dette indlæg, ellers ikke.........